سرویس سینمایی هنرآنلاین: هیئت ملی نقد (NBR) در آمریکا "۵ هم‌خون" تازه‌ترین ساخته اسپایک لی را به‌عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.

این سازمان که متشکل از گروهی فیلمساز، دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما، چهره‌های دانشگاهی، علاقه‌مندان سینما و دانشجویان است، برندگان این دوره جوایز خود را سه‌شنبه‌شب در نیویورک معرفی کرد.

"۵ هم‌خون" جایزه بهترین کارگردان را هم برد و در بخش بهترین گروه بازیگری نیز جایزه گرفت. لی بعد از بری جنکینز برای "مهتاب" (۲۰۱۶)، تنها دومین کارگردان سیاه‌پوست است که جایزه بهترین کارگردان را از هیئت ملی نقد گرفته است.

فیلم او با بازی دلروی لیندو، جاناتان میجرز، کلارک پیترز، نورم لوییس، آیزا ویتلاک جونیر و چادویک بوزمن درباره چهار کهنه‌سرباز پابه‌سن‌گذاشته جنگ ویتنام است که در جستجوی بقایای رهبر گروه خود (با بازی بوزمن)، همین‌طور گنجینه‌ای که دفن کردند، به این کشور برمی‌گردند.

به گزارش ورایتی، انتخاب NBR در مورد بهترین فیلم سال می‌تواند به موفقیت آن فیلم در فصل جوایز سینمایی بخصوص جوایز اسکار کمک کند. در سه دهه گذشته، غیر از سه مورد که آخرین مورد آن "خشن‌ترین سال" (۲۰۱۴) بود، برنده جایزه بهترین فیلم هیئت ملی نقد نامزد اسکار بهترین فیلم هم شده است. NBR دو سال پیش "کتاب سبز" را به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد که این فیلم بعداً اسکار بهترین فیلم را هم برد. در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز فیلم‌های "پیرمردها کشوری ندارند" و "میلیونر زاغه‌نشین" برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب هیئت ملی نقد شدند و درنهایت اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند، اما در بقیه سال‌ها برندگان جایزه بهترین فیلم یکی نبودند. NBR سال گذشته "ایرلندی" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد.

از سوی دیگر، کری مالیگان برای بازی در تریلر-کمدی سیاه "زن جوان امیدوارکننده" در نقش زنی جوان که اتفاقی تراژیک در گذشته همچنان او را آزار می‌دهد، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. این دومین موفقیت مالیگان در جوایز هیئت ملی نقد بعد از "یک آموزش" (۲۰۰۹) است که به خاطر آن نامزد اسکار هم شد. آخرین برنده بهترین بازیگر زن به انتخاب NBR که نامزد اسکار نشد، ایمی آدامز برای "رسیدن" (۲۰۱۶) بود.

ریز احمد و پل رِیسی برای کار خود در فیلم "صدای متال" به ترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کردند. هر دوی آن‌ها در حال حاضر پیشتاز برندگان جوایز گروه‌های منتقد فیلم هستند، اما دریافت جایزه این بخش تضمینی برای موفقیت در اسکار نیست. همین سال گذشته آدام سندلر برای "جواهرات تراش‌نخورده" برنده جایزه NBR شد، اما در جوایز گلدن گلوب، انجمن بازیگران آمریکا و اسکار نادیده گرفته شد.

یون یو چان نیز برای "میناری" جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برد که بعد از جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس، بزرگ‌ترین موفقیت او در این بخش است. آخرین برنده بهترین بازیگر زن مکمل به انتخاب NBR که نامزد اسکار نشد، جسیکا چستین برای "خشن‌ترین سال" بود.

فهرست کامل برندگان این دوره جوایز هیئت ملی نقد به این شرح است:

بهترین فیلم: "۵ هم‌خون" (Da 5 Bloods) به کارگردانی اسپایک لی

بهترین کارگردان: اسپایک لی برای "۵ هم‌خون"

بهترین بازیگر مرد: ریز احمد برای "صدای متال" (Sound of Metal)

بهترین بازیگر زن: کری مالیگان برای "زن جوان امیدوارکننده" (Promising Young Woman)

بهترین بازیگر مرد مکمل: پل رِیسی برای "صدای متال"

بهترین بازیگر زن مکمل: یون یو چان برای "میناری" (Minar)

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: لی آیزاک چانگ برای "میناری"

بهترین فیلمنامه اقتباسی: پل گرین‌گرس و لوک دیویز برای "اخبار جهان" (News of the World)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "روح" (Soul) به کارگردانی پیت داکتر (پیکسار)

بازیگر نوظهور: سیدنی فلنیگن برای "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (Never Rarely Sometimes Always)

بهترین کارگردان اول: چانینگ گادفری پیپلز برای "خانم جونتینت" (Miss Juneteenth)

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "زن گریان" (La Llorona / The Weeping Woman) به کارگردانی خایرو بوستامِنته (گواتمالا)

بهترین مستند: "زمان/دوران زندان" (Time) به کارگردانی گرت بردلی

بهترین گروه بازیگری: "۵ هم‌خون"

جایزه NBR آزادی بیان: "یک شب در میامی" (One Night in Miami) به کارگردانی رجینا کینگ

دستاورد چشمگیر فیلمبرداری: جاشوا جیمز ریچاردز برای "سرزمین آواره‌ها" (Nomadland)

جایزه نماد NBR: چادویک بوزمن

جایزه مرکز توجه NBR: رادا بلنک برای نویسندگی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازی در "نسخه چهل ساله" (The Forty-Year-Old Version)

۱۰ فیلم‌ برتر (بدون ترتیب): "اولین گاو" (First Cow) به کارگردانی کلی رایکارت / "نسخه چهل ساله" به کارگردانی رادا بلنک / "یهودا و مسیح سیاه" (Judas and the Black Messiah) به کارگردانی شاکا کینگ / "آسمان نیمه‌شب" (The Midnight Sky) به کارگردانی جرج کلونی / "میناری" به کارگردانی لی آیزاک چانگ / "اخبار جهان" به کارگردانی پل گرین‌گرس / "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو / "زن جوان امیدوارکننده" به کارگردانی امرالد فِنِل / "روح" به کارگردانی پیت داکتر / "صدای متال" به کارگردانی داریوس ماردِر

۵ فیلم‌ خارجی‌زبان برتر (بدون ترتیب): "سیب‌ها" (Apples) به کارگردانی کریستوس نیکو (یونان) / "گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو (رومانی) / "رفقای عزیز!" (Dear Comrades!) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی (روسیه) / "مأمور نفوذی" (The Mole Agent) به کارگردانی مایته آلبردی (شیلی) / "شب شاهان" (Night of the Kings) به کارگردانی فیلیپ لاکوت (ساحل عاج)

۵ مستند برتر (بدون ترتیب): "همه: مبارزه برای دمکراسی" (All In: The Fight for Democracy) به کارگردانی لیز گاربِس / "Boys State" به کارگردانی جسی ماس و آماندا مک‌بین / "دیک جانسن مرده است" (Dick Johnson Is Dead) به کارگردانی کرستن جانسن / "خانم آمریکایی" (Miss Americana) به کارگردانی لانا ویلسن / " The Truffle Hunters" به کارگردانی مایکل دوئک

۱۰ فیلم مستقل برتر (بدون ترتیب): "صعود" (The Climb) به کارگردانی مایکل آنجلو کووینو / "Driveways" به کارگردانی اندرو آن / "Farewell Amor" به کارگردانی اکوا مسانگی / "خانم جونتینت" به کارگردانی چانینگ گادفری پیپلز / "لانه" (The Nest) به کارگردانی‌ شان درکین / "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" به کارگردانی الایزا هیتمن / "پاسگاه" (The Outpost) به کارگردانی راد لیوری / "یادگار" (Relic) به کارگردانی ناتالی اریکا جیمز / "سنت فرانسیس" (Saint Frances) به کارگردانی الکس تامپسن / "گرگ‌گردها" (Wolfwalkers) به کارگردانی تام مور و راس استیوارت

علی افتخاری