سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ایمان صادقی با عنوان "خسک" در گالری فرمانفرما برپاست. صادقی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه ۱۳ تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: این مجموعه را حدود چهار سال پیش آغاز کردم و ایده آن زمانی شکل گرفت که معلم یک روستا بودم. با توجه به طبیعتی که در محیط اطرافم قرار داشت به این فکر کردم که لازم نیست برای نقاشی از طبیعت به دنبال محیطی سرسبز و زیبا بروم، بلکه با توجه به همان مکانی که در آن زندگی می‌کنم می‌توانم نقاشی کنم. به‌این‌ترتیب طبیعتی که چندان سرسبز نبود و بیشتر از خار و بوته تشکیل می‌شد را به عنوان سوژه نقاشی‌های خود انتخاب کردم.

صادقی ادامه داد: نکته‌ای که برایم جذابیت داشت این بود که برای پیدا کردن طبیعت لازم نیست از محیط خود فرار کنم، بلکه می‌خواستم بر روی محیط زندگی خود تمرکز کنم. به نظر من این مسئله در بسیاری از موضوعات دیگر زندگی ما نیز باید اتفاق بیفتد زیرا برای انجام بسیاری از کارها یا رسیدن به موقعیت بهتر تصمیم به فرار از محل فعلی خود می‌گیریم، اما فکر می‌کنم بهتر است با توجه به محیطی که در آن قرار داریم پیش برویم.

او با اشاره به اینکه در این مجموعه عنصر خط اهمیت زیادی دارد گفت: همیشه بسیار زیاد طراحی می‌کردم و خط در آثارم حضور پررنگی داشت. در این مجموعه نیز شروع کردم به کارهای طراحی‌گونه و به این فکر کردم که چگونه می‌توانم طبیعت را با خط نشان دهم. عناصر خار و بوته با خط کاملاً هماهنگ هستند و بنابراین بیشتر جذب این سوژه شدم. در طول کار تجربه‌های تکنیکی مختلفی داشتم تا ببینم این خط‌ها را چگونه باید نشان دهم و همین مسئله باعث شد وارد مرحله جدیدی از نقاشی خود شوم و شیوه جدیدی پیش بگیرم که در آثار آینده‌ام ادامه خواهد داشت.

صادقی ادامه داد: شاید بیننده با دیدن این تابلوها گمان کند که نقاشی‌های واقع‌گرایانه هستند، اما در این آثار فضاسازی شخصی وجود دارد و هیچ‌وقت منظره را به شکل طبیعی آن نمی‌کشم. سعی می‌کنم حس و حال شخصی در کارهایم باشد و با توجه به رنگ‌بندی که مورد نظرم است، نور و رنگ را تغییر می‌دهم. فرم شاخه‌ها و بوته‌ها نیز مطابق واقعیت نیست و بر اساس حس و حالی که دارم آنها را تغییر می‌دهم. در این نقاشی‌ها گاه حالت‌هایی از نگارگری در تصویر کردن خاک یا شاخه‌ها دیده می‌شود. به ترکیب‌بندی اهمیت زیادی می‌دهم و زمانی که با شاخه‌ها و خطوط کار می‌کنم شکل‌های هندسی در آنها می‌بینم و ترکیب‌بندی را بر این اساس به وجود می‌آورم.

صادقی افزود: شروع نقاشی‌های من در یک فضای کاملا متفاوت بود و نخستین مجموعه‌ای که به نمایش گذاشتم چهره‌های انسان بود که در فضای فانتزی کار شده بودند. اما پس از آن جذب نقاشی از طبیعت شدم و بسیار درگیر این مسئله شدم تا حدی که نقاشی فیگوراتیو را کنار گذاشتم. بیشتر کارهایم نیز در طبیعت و فضای باز انجام شدند، اما در این مجموعه با توجه به ابعاد بزرگ آثار و همچنین شیوع کرونا و خانه‌نشینی تصمیم گرفتم که از روی عکس کار کنم. با این حال چندان پایبند واقعیت نیستم و بر روی عکس‌ها تغییراتی انجام دادم تا تصویر را به آنچه که خودم می‌خواهم نزدیک کنم. 

این هنرمند مشهدی درباره فعالیت‌های هنری در این شهر گفت: هنر در شهر مشهد یک روند رو به رشد دارد، اما در یک سال گذشته شیوع کرونا ضربه اقتصادی شدیدی به گالری‌ها زده و باعث شد تا تعدادی از آنها تعطیل شوند. البته در همین مدت گالری‌های جدیدی نیز افتتاح شدند، اما در هرحال فعالیت‌ها از تهران کمتر است و شاید چندان حرفه‌ای نباشد. گالری‌های خوبی برای نمایش آثار هنری وجود دارد اما فروش آثار بسیار ضعیف است. استقبال مخاطب و بازدید آنها از نمایشگاه‌ها نیز خوب است و هنرمندان زیادی در مشهد مشغول به کار هستند. در سال‌های اخیر شاهد رشد فرهنگی در مشهد هستیم و آگاهی عموم مردم نسبت به آثار هنری بیشتر شده است.

نمایشگاه آثار ایمان صادقی تا 12 بهمن در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.