سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، عصر روز جمعه سوم بهمن ماه به میزبانی سالن اجتماعات گنبد مینا واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد و با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، غزال بهمنی دبیر جشنواره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور برگزار شد.

حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه لباس و پوشش از چهار جهت می‌تواند مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، اظهار داشت: در وهله نخست، لباس یک شناسه و نشانه فرهنگی است و اگر تاریخ کشورمان را مرور کنیم، درخواهیم یافت که هیچ نقطه‌ای از کشورمان نبوده که آراسته به منسوج، بافته و پارچه‌ای برآمده از خصوصیات قومی و اقلیمی و آراسته به نقوشی که آن را به کمال نزدیکتر می‌کرده، نبوده باشد.

او افزود: لباس از منظر دیگر، یکی از ابزار مهم تربیتی است و اگر در متون تربیتی و تاریخی از اخلاق ناصری خواجه‌نصیر تا قابوس نامه و سیاست نامه و کیمیای سعادت و سرچشمه زلال این آموزه‌ها یعنی احادیث نبوی و فرمایشات ائمه تورقی داشته باشیم خواهیم دید که چه نقشی برای تربیت در پوشش پیش‌بینی شده است.

حسینی در ادامه، لباس را یک رسانه برشمرد و تصریح کرد: لباس همواره همراه آدمی است و به عنوان یک رسانه، می‌تواند او را به جهان پیرامون و جهان را به او بشناسد.

افتتاحیه سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان گفت: لباس و پوشش، یک فرصت دقیق و شایسته فرهنگی به شمار می‌رود که اگر مورد توجه خاص باشد، می‌تواند در معرفی یک کشور و اعتماد به نفس ساکنان آن خاک تاثیر ویژه بگذارد.

 حسینی در خاتمه اذعان داشت: خوشحالم که رویدادهای سال‌های اخیر در حوزه مد و لباس انگشت اشاره‌ای است برای آنکه هنرمندان ما به تجربه چند ساحتی و بین‌رشته‌ای طراحی لباس روی آورند که اگر میان دو حوزه فرهنگی هنری و صنعتی تجاری آن ارتباط درستی برقرار شود، ایران جایگاه رفیعی در عرصه جهانی مد و لباس پیدا خواهد کرد.

قبادی مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان دوره قبلی این جشنواره و همچنین دوره سوم بیان کرد: سال گذشته شخصاً غصه خوردم که این جشنواره فرصت برگزاری را نیافت و به شدت معتقد هستم عرصه لباس کودک و نوجوان نیازمند توجه هر چه بیشتر به موضوع طراحی بوده و امیدوارم با برنامه‌ریزی، این مسیر به سمت درستی هدایت شود.

افتتاحیه سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان

او افزود: لباس‌کودک تاریخ دیرینه در فرهنگ و هنر ما دارد و دستمایه‌های هنر ایرانی در لباس کودک ستودنی بوده است کما اینکه در شرایط فعلی نیز ظرفیت‌های صنعتی کشور در حوزه مواد اولیه، پارچه و موارد دیگر وجود دارد و می‌توان امیدوار بود به مدد آن‌ها، طرح‌های دارای قابلیت، وارد عرصه تولید انبوه شوند.

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور طی سخنانی کوتاه، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره بر لزوم توجه هرچه بیشتر به حوزه‌های تخصصی در عرصه مد و لباس تأکید کرد.

غزال بهمنی دبیر سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز با اشاره به ارسال ۷۴۲ اثر به دبیرخانه این رویداد، به نمایش ۲۰۰ اثر در بخش‌های مختلف و برپایی کارگاه‌های آموزشی مجازی در حاشیه برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: امیدوار هستم روزی طراحان حوزه مد و لباس به عنوان گالری‌دار و هنرمند شناخته شوند.

افتتاحیه سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان

بهمنی همچنین به افزوده شدن دو بخش کیف و کفش و طراحی لباس برای کودکان ناتوان جسمی در این دوره از جشنواره اشاره کرد.

حیدری معاون مدیریت و توسعه منابع وزارت ارشاد نیز در سخنانی، صنعت مد و لباس را مسیری برای انتقال هویت فرهنگی کشورمان دانست و بر لزوم سرمایه‌گذاری و توجه به ابعاد اقتصادی این حوزه تاکید کرد و گفت: تأمین امنیت اقتصادی تولیدکنندگان یک ضرورت است و برگزاری جشنواره‌ها می تواند توجه را به سمت حوزه مغفول مانده مد و لباس جذب کند.

حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به عنوان میزبان آئین اختتامیه جشنواره ضمن توضیحاتی درباره ظرفیت‌های این منطقه گفت: مجموعه‌های ما این آمادگی را دارند تا در کنار فعالان مد و لباس به ویژه به منظور تأمین فضا جهت برگزاری رویدادها قرار گیرند.

افتتاحیه سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان

بخش پایانی این مراسم به قرائت بیانیه هیئت داوران اختصاص داشت و برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش طراحی لباس برای کودکان ناتوان جسمی، پریناز دهداری و سحرتلقانی شایسته تقدیر شدند.

اکرم کریمی به عنوان برگزیده بخش مقالات معرفی شد.

در بخش تصویرسازی، زینب کاویانی و هانیه اسحاقیان شایسته تقدیر شدند و فاطمه جابری مطلق، فاطمه رستانه و آذر همراهی به ترتیب مقام اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش کیف و کفش، حسین ستوده‌نیا به مقام دوم رسید و سیدسعید پورسهی رتبه نخست را کسب کرد.

رزا رنجبریان شایسته تقدیر در بخش ملحقات لباس معرفی شد و محمد کامرانی به عنوان برگزیده نخست معرفی شد.

در بخش تک اثر، شیما علیپور و معصومه ظهرابی شایسته تقدیر شدند و فاطمه طهماسبی عمران، واعظ جوادی و مریم یاستی، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش مجموعه‌سازی نیز زهرا جمالی و سحر عبدالله‌زاده شایسته تقدیر معرفی شده و سپیده نظیفی داریانی، طاهره ایزددوست و سعیده کارآموزیان به مقام اول تا سوم رسیدند.

در بخش پوشاک مدارس نیز مریم کریمی شایسته تقدیر شد.

در خاتمه، گزارش تصویری این مراسم را ببینید: