سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پیوند فرهادی شاعر و نویسنده، که این روزها مشغول نگارش کتابی تئوری در زمینه مباحث نظری شعر خردسال است به هنرآنلاین گفت: موضوع پایان‌نامه‌ام با عنوان "سبک‌شناسی شعر خردسال" از سال‌ها قبل انگیزه‌ای بود تا بیشتر به بایدها و نبایدهای شعر خردسال توجه کنم. امروزه با این که توجه شاعران به شعر خردسال خیلی بیشتر از قبل شده و شاعران جوان و مستعد به این نوع شعر علاقه نشان می‌دهند، اما عملا هیچ کتاب منبع و مرجعی برای شناسایی شعر استاندارد و درست برای خردسالان وجود ندارد. حتی در مهدکودک‌ها و مهدهای قرآنی، مربیان معیار درستی برای تشخیص شعر مناسب این گروه سنی در اختیار ندارند. اعمال نظرها در این زمینه بسیار مختلف و غیرعلمی و سلیقه‌ای شده و جای کار علمی و پژوهش در این زمینه بسیار خالی است.

او با این توضیح که جدیدترین مجموعه شعرش برای خردسال با عنوان "عروس کیه، دوماد کیه" آبان ماه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده، ادامه داد: شعرهای این کتاب با تنوع قالب و موضوعات به روز است و از جهان، بازی‌ها و دغدغه‌های کودک خردسال برگرفته شده است. عنصر طنز کودکانه و شادی را به‌طور خاص در این مجموعه، در نظر داشتم.

فرهادی که کتاب "گزیده مقالات شمس" را برای نوجوانان در نشر گویا در دست چاپ دارد، افزود: این کتاب در راستای آشناسازی نوجوانان با ادبیات عرفانی و متون نثر کهن تدوین شده است. در این اثر از مقالات شمس با تصحیح استادموحد به‌صورت مرجع و منبع استفاده کرده‌ام. معیارم در انتخاب متون، شاعرانگی، جذابیت و ارزش ادبی برخی از جملات در نهایت ایجاز و کوتاهی کلام بوده، به‌گونه‌ای که نوجوان با اندک راهنمایی و جست‌وجویی در مورد معنای برخی کلمات، به‌مفهوم کلی سخن پی ببرد و به‌دلیل طولانی بودن و کاربرد مفاهیم و عبارات سخت، از خواندن متن، دل‌زده نشود و بتواند در فضای مجازی هم این عبارات و جملات عارفانه و عاشقانه را ردوبدل کند به این ترتیب ارتباط عمیق‌تر و پیوند محکم‌تری بین مخاطب نوجوان و متون کهن عرفانی پدید می‌آید که خود می‌تواند دلیل و مقدمه‌ای باشد برای این که مخاطب علاقه‌مند به این متون، راه خود را پیدا کند. معیار بعدی که مدنظر قرار گرفته قابلیت داستانی و حکایتی در برخی از سخنرانی‌های شمس تبریزی بوده که بسیار جذاب و خواندنی است ولی به‌دلیل پنهان شدن در آن همه حجم کتاب اصلی مقالات، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

او که کتاب "پستچی نسیم" را برای چاپ به نشر آبرنگ سپرده، تصریح کرد: شعرهایی برای خردسالان است و موضوعاتی از قبیل دوستی، عشق، طبیعت و... دارد. هم‌چنین مجموعه شعر کودک با عنوان "من خیالم تخت است" از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهدشد. "پل گلی" نیز توسط نشر لوپه‌تو تحت‌نظر افسانه شعبان‌نژاد به همراه 9 کتاب دیگر از شاعران مطرح شعر خردسال نشر می‌یابد.