سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش مروری داریم بر مطالب منتشر شده طی این هفته در صفحه مد و لباس خبرگزاری هنرآنلاین.

بازخوانی فیروزه و دوخت‌های سنتی نیشابور به روایت طیبه مهدوی‌یار

طیبه مهدوی‌یار از هنرمندان و مدرسان دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های ایرانی در روستای بتو حوالی شهر نیشابور، درباره فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این منطقه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ بر دو دهه است که به دلیل علاقه بسیار به دوخت‌های سنتی ایرانی، دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشتم و به شکل متمرکز تلاش کردم با سوزن‌دوزی‌های مناطق مختلف ایران آشنا شوم.

او افزود: در حال حاضر به همراه خانواده در روستای بتو حوالی شهر نیشابور زندگی می‌کنم و همواره تلاش کرده‌ام بسیاری از اهداف و آرمان‌های خود در زمینه دوخت‌های ایرانی را از همین منطقه دنبال کنم چرا که معتقد هستم مناطق روستایی در هر استان، گنجینه‌هایی ارزشمند از تمامی ظرفیت‌های آن استان هستند و اگر به فکر شکوفایی فرهنگی، هنری و اقتصادی در سطح ملی هستیم، باید مسیر را از روستاها آغاز کنیم.

مشروح گفت‌وگو با این هنرمند اهل نیشابور را اینجا بخوانید.

جزئیات برگزاری سومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌‌پال" زیر سایه کرونا

نشست رسانه‌ای سومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌‌‌پال" با حضور سهیلا جبری مدیر جشنواره، خاتون شهبازی دبیر جشنواره و جمعی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران این رویداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این مراسم، عبادرضا اسلامی رئیس فرهنگسرای نیاوران، شهین ابراهیم‌زاده پزشکی از چهره‌های پیشکسوت حوزه دوخت‌های سنتی، حمیدرضا ناصر نصیر مدیر شورای عالی معماران جشنواره و تنی چند از داوران این رویداد در بخش‌های مختلف همچون سارا مهدیان، مریم خلیلی، شهرام صوفی، نوید فرید و معصومه فهیم‌نیا حضور داشتند و به فراخور موضوعات تخصصی مطرح در نشست، نکاتی را عنوان کردند.

مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.

تسلط بر سوزن‌دوزی‌های ایرانی و علم روانشناسی در درمان بیماری‌های روحی در گفت‌وگو با مینا شمس

مینا شمس از هنرمندان اصفهانی فعال در حوزه دوخت‌های سنتی و تزئینات لباس که تا مقطع کارشناسی روانشناسی نیز تحصیل کرده است، درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بالغ بر 10 سال است که فعالیت در این حوزه را با بافت ترمه‌های سنتی و سرمه‌دوزی روی این پارچه نفیس آغاز کردم و به فراخور ضمن کسب دانش دیگر دوخت‌های سنتی، تلاش کردم تا از این هنرها بیشتر به منظور تزئین پارچه، لباس و دیگر وسایل منزل بهره گیرم.

شمس با اشاره به لزوم حمایت بیشتر از هنرمندان فعال در زمینه دوخت‌های سنتی اظهار داشت: بسیاری از افراد به واسطه عشق و علاقه در این مسیر قرار می‌گیرند اما برخی نیز که راغب هستند از این راه به امرار معاش بپردازند، علی رغم سرمایه‌گذاری و تلاش و ممارست بسیار و در شرایطی که هر کدام از دوخت‌ها به زحمت بسیاری نیازمند است اما در عمل بازدهی اقتصادی مطلوبی بر آنها نداشته و بعضاً سبب سرخوردگی آنها می‌شود.

مشروح گفت‌وگو با این هنرمند اصفهانی عرصه دوخت‌های سنتی را اینجا بخوانید.

مروری بر بافت‌ها و دوخت‌های اصیل استان کرمان به بهانه برپایی نخستین دوسالانه هنرهای سنتی این منطقه

نخستین دوسالانه هنرهای سنتی استان کرمان که از 25 دی‌ آغاز به کار کرده، تا 20 بهمن‌ماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر شهر کرمان برپا است.

استان کرمان با ظرفیتی بالغ‌بر ۷۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، یکی از مناطق پیشرو کشور در زمینه دوخت‌های سنتی و پارچه‌بافی به شمار می‌رود و همه‌ساله جمع کثیری از گردشگران به‌واسطه همین ظرفیت‌ها، جذب جاذبه‌های فرهنگی و هنری این شهر شده‌اند.

در اینجا مروری داریم بر بافت‌ها و دوخت‌های اصیل استان کرمان به بهانه برپایی نخستین دوسالانه هنرهای سنتی در این منطقه...

 روایت فاطمه باستانی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانه‎‌های مد در دوران کرونا

 فاطمه باستانی از فعالان عرصه مد و لباس کشور، مدیرعامل مؤسسه مد و لباس مدرن‌پوشان باستان البرز و مدیرعامل برند "ساتار" از استان البرز، مهمان این هفته هنرآنلاین بود و از مهم‌ترین دغدغه‌های خود و همکارانش در شرایط کنونی گفت.

مشروح گفت‌وگو با او را اینجا بخوانید.

مد و لباس و ضرورت آشنایی فعالان با شیوه‌های بازاریابی در رقابتی کرونایی

 شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس و رکود نسبی به‌ویژه در بخش‌هایی که به‌واسطه کرونا کارکرد قبلی خود را ازدست‌داده‌اند، سبب می‌شود که بیش از هر زمان دیگری از شیوه‌های مبتنی بر علم تبلیغاتی و بازاریابی بهره گرفت و این امر به‌تمامی بخش‌های طراحی، دوخت‌های سنتی و تزئینی و تولید مرتبط است.

از سویی دیگر، آثار و محصولات حوزه مد و لباس از طراحی تا تولید فرایندی را طی می‌کنند که چه با تکیه‌بر رویکرد فرهنگی و چه بازاری و اقتصادی این ظرفیت را دارند که آحاد جامعه را مخاطب هدف خود بدانند.

تا به امروز شیوه‌های بازاریابی متعددی معرفی شده که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به فراخور شرایط موجود موردتوجه فعالان عرصه مد و لباس قرار گیرد هرچند که بسیاری از آن‌ها در زمانی پیش از شیوع کرونا به رشته تحریر درآمده‌اند.

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.

سفر به منطقه سیستان و شهر زابل از مسیر سیاه‌دوزی و خامه‌دوزی

لباس محلی در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان، قدمتی چند هزارساله دارد که با توجه به ارتباط مستقیم با اقلیم و آب‌وهوای گرم و خشک آن منطقه، بر اساس پژوهش‌های مرتبط با قدمت تاریخی این قوم و همچنین مطالعات فرهنگی و تبارشناسی، لباس سیستانی شباهت فراوانی به پوشش مردمان بخش‌هایی از استان کرمان و هرمزگان و کشورهایی همچون پاکستان، هندوستان و افغانستان دارد.

مریم رضایی دوم از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی شهر زابل در منطقه سیستان با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوشش مردمان این منطقه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: بدون شک درباره منطقه‌ای صحبت می‌کنیم که پارچه‌ها و زیورآلات کشف‌شده در آن، حکایت از تاریخی چند هزار ساله دارد و علی‌رغم بسیاری از اشتراکات فرهنگی و هنری با ناحیه بلوچستان اما همگان، سیستان را به لباس خاص سنتی، سیاه‌دوزی و خامه‌دوزی آن می‌شناسند.

او که به همراه خواهر و جمعی از دوستان خود، گروهی هنری با عنوان "کی بانو" را در شهر زابل ایجاد کرده‌اند، در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره لباس زنان مردم سیستان پرداخت و اذعان داشت: از مشخصات لباس زن سیستانی، به‌کارگیری نوعی سوزن‌دوزی روی آن است که در حاشیه یقه و سرآستین به کار می‌رود و در محل به آن سیاه دوزی  می‌گویند؛ در ارتباط با این هنر می‌توان گفت سیاه‌دوزی سیستانی نوعی سوزن‌دوزی در منطقه سیستان است که برای تزئین پیش‌سینه و سرآستین لباس به کار می‌رود و در این نوع دوخت از نخ سیاه‌رنگ ابریشمی استفاده می‌شود.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

انتصاب دبیر هشتمین جشنواره نقش تن‌پوش

 امین مختاری مدیر فرهنگی و اجتماعی جهاد دانشگاهی هنر طی حکمی از سوی عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به سمت دبیری هشتمین جشنواره ملی تن‌پوش منصوب شد.

امین مختاری فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه تهران است. از فعالیت‌های اجرایی او می‌توان به دبیری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، دبیری کمیته هنری بخش دانشگاهی دومین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی عکاسی نگاه آبی و  دبیر دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی اشاره کرد.

جشنواره نقش تن‌پوش که پیش‌ازاین در هفت دوره برگزار شده، محلی برای رقابت، نمایش و عرضه تی‌شرت‌هایی منقش به طرح‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی با یکدیگر است که با هدف افزایش مهارت‌های جوانان این حوزه به همراه کارگاه‌های آموزشی در سال‌های اخیر برگزار شده است.

فراخوان هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بهمن ماه سال جاری منتشر می‌شود.

برپایی نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی منطقه آسیا اقیانوسیه

بر اساس اعلامیه شورای جهانی صنایع‌دستی منطقه آسیا اقیانوسیه، نمایشگاه ﻣﺠﺎزی ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﻣﺠﺎزی ﺻﻨﺎﯾﻊ‌دﺳﺘﯽ از ﺗﺎرﯾﺦ ۲۶ ژاﻧﻮﯾﻪ ۲۰۲۱ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ۷ ﺑﻬﻤﻦ ۱۳۹۹ﺑﻪ ﻣﺪت ﺳﻪ ﻣﺎه از سوی ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻮﻣﺒﺎی و ﺟﯿﭙﻮر ﮐﺸﻮر ﻫﻨﺪوﺳﺘﺎن ﺑﺮﮔﺰار می‌شود.

این نمایشگاه مجازی در چند گروه‌های صنایع‌دستی ﭼﺮﻣﯽ، صنایع‌دستی ﺳﻔﺎﻟﯽ ﻭ ﺷﯿﺸﻪ‌ﺍﯼ، صنایع‌دستی ﭘﺎﺭﭼﻪ‌ﺍﯼ، ﺯﯾﻮﺭﺁﻻﺕ، صنایع‌دستی ﭼﻮﺑﯽ، ﺻﻨﺎﯾﻊ‌ﺩﺳﺘﯽ ﻓﻠﺰﯼ، صنایع‌دستی ﮐﺎﻏﺬﯼ، ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﺩﺳﺖ‌ﺳﺎﺯ برپا خواهد شد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

ترند بزرگ سال 2021 به روایت مجله ووگ

 روسری از جمله پوشیدنی‌هایی است که بارها و در سال‌های مختلف میلادی در سراسر جهان ترند شد، بعد از مدتی از مد افتاد و سپس مجدد به دنیای مد بازگشت. برخلاف بعضی از ترندها که هرگز دوباره برنگشتند، روسری همواره جزء محبوب استایل کلاسیک پسندان بوده است.

یکی از بزرگ‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۱ نیز روسری است که مجله ووگ به آن لقب باکلاس، اصیل و خانگی را داده است. در مجلات مد و فشن برای روسری از کلمه Huge Trend به معنای ترند بزرگ استفاده می‌شود.

پایداری چرخه حفاظت از دوخت‌های سنتی زیر سایه توسعه مشاغل خانگی

 اشتغال خانگی به‌عنوان یکی از سازوکارهای اقتصادی به‌منظور کسب درآمد خانوار و یا ابزاری برای کمک‌خرجی سرپرست خانواده از دیرباز و در میان اغلب جوامع بشری مرسوم بوده است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

علاوه بر این مسئله باید اذعان کرد که منشأ بسیاری از صنایع بزرگ و کلان که مصداق و مظهری از خروج  اقتصاد تک‌قطبی و وابستگی جامعه ایرانی به‌صرف درآمدهای نفتی قلمداد می‌شوند، از  همین اشتغال‌های خانگی بوده است.

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.