به‌ گزارش هنرآنلاین به نقل روابط‌عمومی نشر نیماژ، بیرون لارسون با نگارش جدیدترین اثرش رمان "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌ نویسند" صرفا یک رمان جنایی عادی ننوشته بلکه با لحنی شاعرانه و کنایی، روابط بین‌المللی حاکم بر فضای نشر و پشت پرده‌ انتشار کتاب‌های پرفروش در تیراژهای میلیونی را هم مورد اشاره قرار داده است.

رمان "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌نویسند" همان‌قدر که سرگرم‌کننده است، وجه ادبی قدرتمندی هم دارد و نمونه‌‌ درخشانی است از ادبیات امروز سوئد. این کتاب سال 2011 نامزد جایزه‌ کتاب‌فروشان ایتالیا شد.

داستان "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌نویسند" از اینجا آغاز می‌شود که در شبی طوفانی و تاریک، ناشری با یک قرارداد چشمگیر به دیدن نویسنده‌ای معروف و تنها در خانه‌ قایقی‌اش می‌رود تا از او بخواهد پنجاه صفحه‌ آخر رمان پلیسی و پرفروشی که برایش نوشته‌است را تکمیل کند اما ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست. نویسنده می‌خواهد میان بازار و تعهد اجتماعی و باورهای ادبی‌اش تعادل ایجاد کند. قضیه هولناک و پیچیده می‌شود. ماجرا ابعاد سیاسی به خود می‌گیرد. در این میان قتلی اتفاق می‌افتد و در ادامه اتفاق‌های پی‌در‌پی ...

بیورن لارسون نویسنده‌ معاصر و پرکار سوئدی و خالق اثر بسیار محبوب "لانگ‌جان سیلور"، سال ۱۹۵۳ به‌دنیا آمد. او سال 1986 تصمیم گرفت به‌همراه شریک زندگی‌اش در قایق بادبانی زندگی کند. دقیقا همان زندگی‌ای که برای قهرمان "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌نویسند"؛ یعنی یان‌ای رقم زد. البته قایق لارسون "روسیتکا" نام دارد و یان‌ای اسم قایقش را گذاشت "مادمازل تی".

لارسون "روسیتکا" را صحنه‌ کتاب معروفش "انجمن سلتی" کرد. البته بسیاری از آثار لارسون همچون "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌نویسند" به‌نوعی با دریا و دریانوردی ارتباط دارد.

در همین دوران قایق‌نشینی بود که با ترجمه شدن "انجمن سلتی" و "لانگ جان سیلور" به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی، موفقیت ادبی بین‌المللی به‌سراغ لارسون آمد.

بیورن لارسون اکنون در دانشگاه "لوند" سوئد ادبیات فرانسه تدریس می‌کند. او همچنین جزو هیات‌داوران جایزه‌ "نیکولا-بوویه" و جایزه‌ "سیمون دوبوآر" برای رهایی زن است.

نشر نیماژ طبق قانون بین‌المللی "حقوق انحصاری نشر اثر" و از طریق عقد قرارداد با نویسنده؛ بیورن لارسون امتیاز نشر ترجمه‌ فارسی "شاعران مرده رمان پلیسی‌ نمی‌نویسند" را خریداری کرده است.

کتاب "شاعران مرده رمان پلیسی نمی‌نویسند" 424 صفحه دارد و با تیراژ 500 نسخه و قیمت پشت جلد 69 هزار تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.