سرویس سینمایی هنرآنلاین: ادامه پاندمی کووید-۱۹ برگزارکنندگان جوایز اسکار را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است که نحوه دیدن فیلم‌ها توسط اعضاء و رأی دادن آن‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش ورایتی، کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی، برای اطمینان از حفظ یکپارچگیِ روند رأی‌گیری، با رأی مخفی یک فهرست کوتاه شامل ۱۵ فیلم تهیه می‌کند که پنج فیلم بیشتر از سال‌های قبل است. در دوره‌های گذشته، رأی‌گیری اولیه به‌صورت حضوری انجام می‌شد. امسال این پروسه باید در قالب آنلاین طی شود که با دغدغه‌ محفوظ ماندن آرا همراه است. در نتیجه کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی برای انتخاب فیلم‌های اضافی تشکیل جلسه نخواهد داد. هیئت رئیسه در جلسه اخیر خود با این تغییرات موافقت کرد.

تشکیل کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد. بعد از آن که در ۲۰۰۷ فیلم "چهار ماه، سه هفته و دو روز" ساخته کریستیان مونجیو و برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن، به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا نکرد، آکادمی با تغییر روند رأی‌گیری برای انتخاب فیلم‌های فهرست کوتاه، یک کمیته اجرایی معروف به "کمیته نجات" تشکیل داد که چند فیلم این فهرست را با نگاه کاملاً تخصصی انتخاب کنند.

تا سال گذشته روند کار به این شکل بود که رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شد. در مرحله اول کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی شامل چند صد تن از اعضا از همه شاخه‌های آکادمی، در قالب سه گروه، هر یک حداقل ۵۰ درصد فیلم‌هایی را که به آن‌ها سپرده می‌شد می‌دیدند و بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ به فیلم‌ها نمره می‌دادند. شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط این کمیته کسب می‌کردند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا می‌کردند. سپس کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌داد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کرد تا ۹ فیلم‌ فهرست کوتاه انتخاب شوند. (هیئت‌رئیسه در ۲۰۱۸ تصویب کرد تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه نامزد‌های بخش فیلم بلند بین‌المللی از ۹ فیلم به ۱۰ فیلم افزوده شود.)

در تمام این سال‌ها شایعه بوده است که فیلم ایتالیایی "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو که در ۲۰۱۳ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد، جزو شش فیلم منتخب کمیته رأی‌گیری اولیه نبود و با رأی کمیته اجرایی به فهرست کوتاه راه پیدا کرد.

به‌این‌ترتیب، با تغییرات جدید، "کمیته نجات" حذف می‌شود و ۱۵ فیلم که بالاترین امتیاز را از سوی کمیته رأی‌گیری اولیه فیلم بلند بین‌المللی کسب کرده‌اند به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند که اسامی آن‌ها ۹ فوریه ۲۰۲۱ (۲۱ بهمن) اعلام خواهد شد.

با حذف "کمیته نجات"، هیچ شبکه ایمنی برای اصلاح حذفیات آشکار در مرحله رأی‌گیری اولیه وجود ندارد. برخلاف دیگر بخش‌های آکادمی، بخش فیلم بلند بین‌المللی یک شاخه مشخص ندارد و فیلمسازان مختلف از رشته‌های مختلف عضو کمیته اجرایی هستند.

در مرحله بعد رأی‌گیری، ۱۵ فیلم فهرست کوتاه در دسترس کمیته نامزدی فیلم بلند بین‌المللی قرار می‌گیرد و آن‌ها پس از دیدن فیلم‌ها درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) همراه نامزدهای ۲۲ بخش‌ رقابتی دیگر جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

درنهایت برنده اسکار فیلم بلند بین‌المللی با رأی تمام اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

آکادمی هنوز فهرست کامل و نهایی شرکت‌کنندگان در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار ۲۰۲۱ را منتشر نکرده است، اما اخبار غیررسمی از رقابت ۹۳ فیلم در این بخش حاکی است. سال گذشته نیز ۹۳ فیلم شانس دریافت جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی داشتند و جایزه اسکار این بخش به "انگل" ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی رسید.

نود و سومین دوره جوایز اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود. این مراسم ابتدا قرار بود ۲۸ فوریه (بامداد دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، اما هم زمان برگزاری مراسم و هم زمان لازم برای فیلم‌ها برای این که شرایط انتخاب را داشته باشند، به خاطر پاندمی کووید-۱۹، دو ماه جلو افتاد.