سرویس سینمایی هنرآنلاین: بونگ جون هو کارگردان کره‌ای که سال گذشته فیلم "انگل" ساخته او به یک موفقیت بزرگ در جوایز اسکار دست پیدا کرد، به‌عنوان رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز معرفی شد. برای اولین بار است که یک کارگردان از کره جنوبی ریاست داوران بخش اصلی جشنواره ونیز را عهده‌دار می‌شود.

هیئت رئیسه بینال ونیز به پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، جون هو را به‌عنوان رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز ۲۰۲۱ انتخاب کرد. او و همکارانش در این بخش که هنوز معرفی نشده‌اند، برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند.

جون هو در بیانیه‌ای گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز یک تاریخ طولانی و متنوع را حمل می‌کند، و من افتخار می‌کنم که در این رسم سینمایی زیبا تنیده می‌شوم.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز از جون هو به‌عنوان "یکی از معتبرترین و بدیع‌ترین صداها در سینمای جهان" یاد کرد.

سینماگر ۵۱ ساله که تا پیش از این هیچ فیلمی در لیدو نداشته است، سال گذشته با فیلم "انگل" که نگاهی نامتعارف به اختلاف طبقاتی در کره جنوبی دارد، برنده اسکار بهترین فیلم شد و جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بلند بین‌المللی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز دریافت کرد تا یک شگفتی بزرگ در تاریخ جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی رقم بخورد. "انگل" در تاریخ جوایز آکادمی اولین فیلم خارجی‌زبان است که برنده اسکار بهترین فیلم شده است. این فیلم همچنین اولین فیلم خارجی‌زبان است که در تاریخ جوایز آکادمی در هر دو بخش اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی برنده شده است.

جون هو به خاطر در هم تنیدن مسائل اجتماعی با درام‌های شخصی شهرت دارد. او از سال ۲۰۰۳ که فیلم جذاب، اما مشکل‌ساز "خاطرات قتل" را کارگردانی کرد، یکی از نمادهای سینمای کره جنوبی بوده است. "میزبان" (۲۰۰۶) یکی از اولین فیلم‌ها در این کشور بود که 10 میلیون دلار فروش داشت. فیلم علمی تخیلی "برف‌شکن" (۲۰۱۳) با بازی کریس ایوانز، جان هرت، تیلدا سوئینتن، اد هریس و اکتاویا اسپنسر، نام جون هو را در سطح بین‌المللی بیشتر مطرح کرد. "مادر" (۲۰۰۹) و "اوکجا" (۲۰۱۷) از دیگر ساخته‌های اوست. مجله تایم نام او را در فهرست "۱۰۰ فرد بانفوذ ۲۰۲۰" قرار داد.

در سال ۲۰۲۰، جشنواره فیلم ونیز با توجه به لغو جشنواره‌های سینمایی مهم چون کن و ترایبکا، اولین و تنها رویداد سینمایی بین‌المللی بزرگ بود که از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹ به‌صورت فیزیکی برگزار ‌شد. این رویداد سپتامبر پیش، قبل از آغاز موج دوم شیوع بیماری کرونا برگزار شد و داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را به "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو دادند.

ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست، در سال‌های اخیر به ویترینی برای نمایش فیلم‌های مطرح در فصل جوایز سینمایی در هالیوود تبدیل شده است. "جاذبه"، "بردمن"، "لا لا لند"، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"، "رسیدن"، "سوگلی"، "شکل آب"، "ستاره‌ای متولد می‌شود" و "جوکر" جزو فیلم‌هایی هستند که در لیدو روی پرده رفتند و بعداً در فصل جوایز سینمایی موفق ظاهر شدند.

هفتاد و هشتمین جشنواره ونیز ۱ تا ۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.