سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "خزان" از سه فصل تشکیل شده و در قالب جریان سیال ذهن روایت می‌شود. این کتاب مانند کلاژی از خرده‌روایت‌هاست که در زمان، پس و پیش می‌شوند. موضوع در مورد شخصی به نام دنیل گلاک است. او که ترانه‌سرا بوده در مرکز نگهداری و مراقبت بستری است و در رویا سیر می‌کند. "خزان" بیشتر حول رویاهای طولانی دنیل که در آستانه مرگ است می‌چرخد. شخصیت دیگر رمان الیزابت نام دارد که همسایه دنیل بوده و مرتب به ملاقات او می‌رود. الیزابت از دنیل در کار هنری الهام می‌گیرد و در نتیجه استاد هنر دانشگاه می‌شود. پائولین بوتی از هنرمندان نقاش سبک هنر مردمی دهه 60 نیز موضوع اصلی پایان‌نامه الیزابت است.

در صفحه 128 این رمان می‌خوانیم: "آن روز همان دوشنبه‌ای بود که او یک کاتالوگ قدیمی قرمز رنگ با جلد گالینگور را در یک فروشگاه اجناس هنری در جاده چرینگ کراس کشف کرد. ارزان بود؛ سه یورو. در قفسه کتاب‌های تخفیف خورده بود.

به نمایشگاهی مرتبط بود که چند سال پیش برگزار شده بود؛ پائولین بوتی، نقاش سبک هنر مردمی دهه شصت.

-پائولین چی؟

-یک زن نقاش انگلیسی با سبک هنر مردمی؟

-واقعا؟

این اتفاق برای الیزابت جالب بود؛ چرا که به عنوان یکی از موضوع‌های مطالعه‌هایش در دانشگاه، تاریخ هنر می‌خواند. او با استاد راهنمایش هم مدتی در این خصوص بحث داشت؛ استادی که به او گفته بود: "به‌طور قطع، این زن هنرمند انگلیسی سبک هنر مردمی، هیچ‌وقت وجود نداشته. در واقع، او هنرمند ارزشمندی به حساب نمی‌آمده و به همین دلیل بوده که به جز پانوشت‌های تاریخچه سبک هنر مردمی، چیز بیشتری از او به ثبت نرسیده".

آن هنرمند، کلاژها، نقاشی‌ها، طراحی‌های صحنه و نقاشی‌هایی رنگی بر روی شیشه خلق کرده بود. بی‌گمان او داستان زندگی خودش را داشته است. او فقط یک نقاش نبود. او در مقام یک بازیگر، فعالیت‌های تلویزیونی و تئاتری هم انجام داده بود. پیش از آنکه کسی از باب دیلن چیزی شنیده باشد، او باب دیلن را در لندن همراهی می‌کرد. او در برنامه رادیویی برای شنوندگان توضیح داده بود که چه حسی داشته است در دنیای آن زمان؛ زن جوانی برای ایفای نقشی در یک فیلم تقریبا انتخاب شده باشد اما در نهایت، به‌جای او جولی کریستی آن نقش را به دست آورده بود.

او در لندن پر شور و هیجان، هر چیزی را به دست آورده که سرراهش قرار گرفته بود و بعد در سن بیست و هشت سالگی، بر اثر سرطان مرده بود".

آلی اسمیت نویسنده اسکاتلندی با آثاری که نوشته جایزه‌های معتبر ادبی جهان را از آن خود کرده است. او تنها نویسنده‌ای است که تاکنون توانسته چهار بار در سال‌های 2001، 2005، 2014 و 2017 جزو برگزیدگان مرحله نهایی جایزه man booker شود. اغلب کتاب‌های او با ویرجینیا وولف مقایسه شده. یازده رمان، پنج مجموعه داستان کوتاه، هفت نمایشنامه و کتاب مستندنگاری اجتماعی در پرونده کار اسمیت دیده می‌شود.

کتاب "خزان" نوشته آلی اسمیت با ترجمه آرمین کاظمیان در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان از سوی انتشارات روزبهان منتشر شده است.

خزان