سرویس مد و لباس هنرآنلاین: انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهم اخبار این هفته بود که بر اساس این خبر، 9 شهر در حوزه مد و لباس به لیست انتخاب نهایی راه یافته‌اند.

در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی این هفته را مرور می‌کنیم:

بازتاب رسانه‌های جهانی از فعالیت یک مؤسسه خیریه در زمینه تولید ماسک‌های پارچه‌ای

فعالیت‌های یک موسسه خیریه در ایران توجه رسانه‌های خارجی را در پی داشته است. جمعیت "باور" که با هدف آموزش، حرفه‌آموزی، اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای زنان متقاضی کار در سال 1395 تاسیس شده، حالا به یک تولیدکننده ماسک‌های بهداشتی برای عبور از بحران کرونا بدل شده است.

در گزارش آسوشیتدپرس، از فعالیت‌های این مؤسسه که توسط شیکاگو پست، لس‌آنجلس تایمز و سایر رسانه‌های غربی نیز بازتاب داشته، آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا "موسسه باور" امیدوار است با کمک به تهیه و فروش ماسک‌های بهداشتی به اعضای خود کمک کند. این موسسه با چرخ خیاطی‌های اهدایی خیرین به تولید صنایع دستی می‌پردازد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید:

تجربه‌ گران‌سنگ برگزارکنندگان جشنواره مد و لباس فجر

اطلاق عنوان یک شهر و یا استان به هر دوره از جشنواره مد و لباس فجر، سنت نیکویی است برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هر یک از آن خطه‌های ایران اسلامی که می‌تواند به شکلی هنرمندانه در نهاد فرهنگی مهمی همچون لباس، تجلی و نمود عینی یابد.

سال گذشته و در جریان نهمین جشنواره مد و لباس فجر که در میان جشنواره‌های فرهنگی و هنری با این عنوان، جوان‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود، پرداختن به استان گلستان، هدفمند و سودهی به این عرصه مهم را موجب شد، هر چند که این تصمیم در روزهای پایانی مشرف به جشنواره گرفته شد و عملاً تنها قادر بود در روزهای جشنواره منجر به اتفاقات خوبی و مثمر ثمری شود اما تجربه‌ای گران‌سنگ در نزد مسئولان برگزاری به ارمغان گذاشت و آن اینکه نباید به چنین رویکرد و اطلاقی تنها به چشم یک پدیده تزئینی که نهایت به نمایش نمونه‌های از محصولات پوششی و منسوجات هر یک از مناطق ایران ختم می‌شود، بسنده کرد.

این اتفاق در هشتمین دوره جشنواره نیز رخ داد و آن زمان، استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه آزاد چابهار به درستی و با تکیه بر غنای همه جانبه این منطقه، در رأس توجه این جریان قرار گرفت.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

برپایی کارگاه آموزش تکنیک‌های مختلف سوزن‌دوزی و کار با مهره‌های تزئینی روی چرم در حاشیه یک جشنواره

دومین جشنواره مدیریت پسماند به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و انجمن علمی دانشجویی محیط‌ زیست دانشگاه الزهرا (س) با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت علوم بهمن و اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

کارگاه آموزش تکنیک‌های مختلف سوزن‌دوزی و کار با مهره‌های تزئینی روی چرم در حاشیه دومین جشنواره مدیریت پسماند معاونت برپا می‌شود و به نظر می‌رسد به لحاظ موضوعی چنین کارگاهی در راستای پرداختن به مقوله مدیافت با جشنواره مدیریت پسماند ارتباط دارد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

جزئیات برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی در استان گلستان

چندی پیش فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی استان گلستان در حالی منتشر شد که این استان با تکیه بر تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی، در سال گذشته به‌عنوان محور موضوعی جشنواره مد و لباس فجر انتخاب شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد تا 30 دی‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی مجازی  golestan.farhang.gov.ir  ارسال و یا به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان مراجعه کنند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

پژوهشگران دوخت‌های سنتی مراقب اظهار نظرهای خود باشند

نجمه محمدی‌نژاد از هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی در استان کرمان در گفت‌وگو با هنرآنلاین اظهار داشت: وقتی یک‌گونه سوزن‌دوزی به شهر خاصی نسبت داده می‌شود، باید تمام مواد اولیه آن نیز از همان شهر تأمین شود و این فلسفه بکر بودن و اصالت انواع دوخت‌های سنتی کشورمان است.

او با اشاره به قدمت دیرینه دوخت‌های سنتی در ایران اظهار داشت: تاریخچه پته‌دوزی و دیگر انواع سوزن‌دوزی حاکی از آن است که بانوی ایرانی در هیچ برهه‌ای از تاریخ، لباس بدون تزئین بر تن نکرده است. به‌طور مثال در شاهنامه فردوسی اشاره به تاریخچه بافندگی و تزئینات لباس در کرمان شده و در تاریخ بیهقی اشاره شده که در جنوب شرق ایران و منطقه کرمان که زمانی دیگر استان‌های مجاور را نیز در برمی‌گرفته، بر روی دیوار شار به معنای پرده با گلدوزی‌های زیبا با هدف تزئین دیوارها آویزان می‌کردند.

محمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه تمام کشورها برای اسطوره‌های خود ارزش قائل هستند و از آن افسانه می‌سازند اما ما در ایران از بسیاری از ظرفیت‌ها غافل هستیم، بیان کرد: به‌جرئت می‌توان گفت پته از هنرهایی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. پَته از پُت می‌آید به معنای موی دارای کرک که از آن نخ به دست می‌آمده اما به‌مرورزمان نام آن دستخوش تغییر شده و اگر کمی بیشتر غفلت کنیم، هویت این هنر را هم از ایرانیان خواهند گرفت.

مشروح گفتگو با این هنرمند را اینجا بخوانید.

انتخاب نهایی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

۱۴۳ شهر در مرحله نهایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارزیابی و شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر معرفی می‌شوند.

پس از ارزیابی و انتخاب مرحله نخست از بین ۳۶۷ شهر که طرح‌های خود را برای دبیرخانه طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارسال کرده بودند، ۱۴۳ شهر انتخاب شد که پس از ارزیابی و انتخاب نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش‌های ۹ گانه معرفی می‌شوند.

جلسات انتخاب و ارزیابی نهایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس با حضور دبیر علمی و دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و کارشناسان تخصصی هر حوزه برگزار شد و انتخاب و ارزیابی نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش‌های سینما، صنایع دستی و سنتی، ادبیات، چاپ و بسته‌بندی و رسانه و مطبوعات در روزهای آینده انجام می‌شود.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

گزارش نشست نهایی شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان

در نشست نهایی شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از دریافت ۷۲۰ اثر علی‌رغم شرایط خاص کرونایی امسال خبر داد و گفت: دریافت این تعداد آثار ارزنده نشان‌دهنده این است که تا این مرحله جشنواره به‌خوبی کار خود را انجام داده و اطلاع‌رسانی و تعامل خوبی با گروه‌های مختلف این حوزه برقرار شده است.

مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.

انتشار جدول کارگاه‌های آموزشی دهمین جشنواره مد و لباس فجر

کارگاه‌های آموزشی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از ۲۱ دی ماه ساعت ۱۵ به صورت زنده بر بستر آنلاین در دسترس است.

جدول این کارگاه‌های آموزشی را اینجا ببینید.

آموزش آنلاین؛ تهدیدی جدی برای آموزش هنر در مدارس

هرچند به دلیل برخی رویکردهای غیر کارشناسانه، بسیاری از دانش‌آموزان از نعمت آموزش هنر در مدارس محروم بوده و هستند اما به نظر می‌رسد توسعه آموزش آنلاین به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بر کاستی‌های پیشین دامن زده و ازاین‌رو لازم است به‌شدت از این جریان مهم فکری و فرهنگی حفاظت کرد.

بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس و از طریق دروسی همچون هنر و حرفه‌وفن با دوخت‌های سنتی و طریقه طراحی و ساخت انواع صنایع‌دستی آشنا می‌شوند که همین اندازه می‌تواند زمینه لازم به‌منظور رشد قابلیت تفکر و عمل خلاقانه، تربیت حواس، درک ارزش‌ها، درک فرهنگ‌های مختلف و تغییرات فرهنگی و تقویت مهارت‌های ادراکی و فیزیکی را فراهم آورد.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

روایت الناز حیدری از زندگی در پهنه دوخت‌های سنتی و دست‌بافت‌های قشقایی | عکس

الناز حیدری از هنرمندان عرصه بافت‌های سنتی ایل قشقایی در استان فارس درباره روند فعالیت‌های خود در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در دانشگاه هنر و معماری یزد  در رشته نقاشی تحصیل کردم، اما از همان ابتدا به‌واسطه راهنمایی‌های مادرم، تلاش کردم تا از دست‌هایم به‌منظور نقش‌آفرینی بهره گیرم و در رشته‌هایی همچون گلیم‌بافی، رند بافی، گچمه بافی و فرش مهارت‌هایی را کسب کردم.

او اذعان داشت: به واسطه اصالت و در ناخودآگاه، شیفته زندگی عشایری بوده و به لطف دست‌بافته‌های قشقایی، بارها به روخوانی این طبیعت مملو از نقش و رنگ پرداختم.

حیدری با اشاره به اینکه پایان‌نامه او در رشته نقاشی، عرصه‌ای برای توجه هر چه بیشتر به خواسته درونی او بوده است، تصریح کرد: از کودکی، نغمه‌های عشایری روح خیال را در من می‌پروراندند و چشم‌هایم را به روی زیبایی‌ها و رنگ‌ها باز می‌کردند. درنتیجه همواره تلاش کردم به اندازه لذتی که از طبیعت می‌برم به بافت‌های سنتی طبیعت قشقایی بپردازم و در نتیجه نقش و نگارهای گلیم را به‌عنوان چارچوب کار خود برگزیدم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

روایت عطیه عسگری، محبوبه اسکندری و متین میری از طراحی و ساخت زیورآلات "آرتیش"

"دختران شیشه‌گر ایران"... این عنوان سه بانوی جوان عرصه طراحی و ساخت زیورآلات است که با استفاده از متریال شیشه، سالیان سال است که آثار و محصولات هنری خود را بیشتر با الهام از طبیعت، طراحی، تولید و عرضه کرده‌اند.

نام برندشان نیز "آرتیش" است؛ واژه‌ای به دست آمده از دل تلفیق آرت و آتش.

عطیه عسگری، محبوبه اسکندری و متین میری که هر سه از زمان دانشگاه و تحصیل در رشته صنایع دستی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، به اتفاق مهمان این هفته هنرآنلاین بودند و از روند شکل‌گیری برند خود تا فعالیت‌های جاری و شرایط ساخت زیورآلات با شیشه و خاطرات بعضاً خطرساز کار با این متریال در کنار آتش گفتند.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این هنرمندان را اینجا بخوانید.

رویکردی نو به ابریشم‌بافی اصیل ایرانی از ایجاد مرکز تخصصی تا تقویت قطب‌های ملی

طی روزهای اخیر و نظر به جایگاه و قدمت شهرستان رامیان استان گلستان در حوزه ابریشم‌بافی، جلسه‌ای میان کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان با فرماندار شهرستان رامیان برگزار شده که تکمیل پرونده شهر ملی ابریشم‌بافی و رفع نواقص آن، برگزاری دوره‌های رنگرزی طبیعی، تقویت مرکز تخصصی ابریشم‌بافی، پیگیری برپایی همایش ابریشم‌بافی در رامیان با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی ادارات مرتبط برای تحقق ثبت شهر رامیان به‌عنوان شهر ملی ابریشم، پیگیری توسعه و تشکیل شرکت‌های تعاونی و احیای کارگاه‌های انفرادی و گروهی تولید صنایع‌دستی ابریشم‌بافی و ساماندهی مراکز فروش صنایع‌دستی در سطح شهرستان رامیان از جمله مصوبات این جلسه بوده است.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

باید زمینه صادرات پارچه‌های ایرانی به نقاط مختلف جهان فراهم شود

نرگس آردی هنرمند سوزن‌دوزی منطقه آران و بیدگل می‌گوید ایجاد بسترهای صادراتی در زمینه پارچه‌های دست‌بافت ایرانی می‌تواند در میان فعالان این عرصه ایجاد انگیزه کرده و در ادامه کارآفرینی در این زمینه را نیز به دنبال داشته باشد.

مشروح گفتگو با او را اینجا بخوانید.

خاستگاه و جایگاه مؤسسات تک‌منظوره فرهنگی و هنری با رویکرد مد و لباس در سراسر کشور

مؤسسات تک‌منظوره فرهنگی و هنری با رویکرد مد و لباس بعضاً در قالب عناوینی همچون خانه‌های مد به عنوان بازوهای خصوصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق اهداف این عرصه، مجوز فعالیت خود را دریافت کرده و در استان‌های مختلف کشور و ذیل معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی مشغول می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند، اینفوگرافی مؤسسات تک منظوره فرهنگی و هنری را در این لینک مشاهده کرده و بیشتر در جریان نحوه ارائه درخواست مجوز و ظرفیت‌های پیش رو قرار گیرند.