به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز ایران و فرانسه، زمان برگزاری نخستین فستیوال سینمای ایران در شانتیئی (The Iranian Film Festival of Chantilly یا IFF-Chantilly) به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و از چهارم تا هفتم نوامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

پیش از این، قرار بود این فستیوال در اسفندماه سال جاری (ماه مارس میلادی) برگزار شود.

فستیوال سینمای ایران در شانتیئی به ابتکار مرکز ایران و فرانسه، همکاری شهرداری شهر شانتیئی، مجموعه کاخ اعظم این شهر، شهرداری سانلیس و دانشگاه سوربن فرانسه و نیز حمایت پنج موسسه هنری و شرکت سینمایی از ایران در راستای شناخت سینمای نوین و معرفی کارگردانان مستعد سینمای ایران در عرصه جهانی برگزار می‌شود.

بیانیه مطبوعاتی فستیوال سینمای ایران در شانتیئی که در تاریخ هشتم ژانویه، (۱۹ دی‌ماه) توسط شهرداری شانتیئی، مجموعه کاخ شانتیئی و بنیاد مرکز ایران و فرانسه به امضا رسیده، به شرح زیر است: "در چارچوب پروژه "فصل بین‌المللی هنر هفتم شانتیئی" که هدف آن تبدیل این شهر به یک سکوی بنیادین، مختص به جنبه‌های مختلف هنر هفتم فرانسه و اروپا و جهان است، با مشارکت مجموعه کاخ شانتیئی - بنیاد دومال و مرکز ایران و فرانسه و با همکاری دفتر گردشگری شهرهای شانتیئی و سانلیس و همچنین شهر سانلیس و سینمای الیزه شهر شانتیئی، از پنجشنبه ۴ تا یکشنبه ۷ نوامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۳ الی ۱۶ آبان سال ۱۴۰۰، نخستین فستیوال سینمای ایران در شانتیئی را برگزار می‌کند."

این جشنواره، بر اساس ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سازمان مردم‌نهاد فرانسوی) و با هدف معرفی دستاوردهای بدیع چهره‌های نوین هنر هفتم ایران برگزار می‌شود.

بدین ترتیب، شهر معروف و تاریخی شانتیئی در فرانسه و مجموعه کاخ اعظم آن، میزبان سینمای ایران خواهند بود و بر مبنای یک فراخوان عمومی که در ایران و با هدف دریافت فیلم‌ها منتشر خواهد شد، یک کمیته پیش انتخاب، مستقر در شانتیئی و متشکل از شخصیت‌های هنری و سینمایی ایران و فرانسه، از میان تمام فیلم‌های دریافتی، هفت فیلم را برای حضور در بخش رقابتی فستیوال انتخاب خواهد کرد. یک هیئت داوری حرفه‌ای و برجسته، نیز مسئولیت انتخاب فیلم منتخب جشنواره سال ۲۰۲۱ را بر عهده خواهد داشت. اتین ژاکوبی مجسمه‌ساز معروف ساکن شانتیئی، اثری هنری را خلق خواهد کرد که جایزه فیلم منتخب جشنواره خواهد بود.

به‌علاوه تماشاگران تماماً در روند برگزاری جشنواره مشارکت خواهند داشت و بر اساس رأی آن‌ها یک جایزه ویژه تماشاگران نیز به یکی از فیلم‌ها اعطا خواهد شد. در پایان، دانشجویان سال تحصیلی ۲۰۲۱/۲۰۲۲ کارشناسی سینما دانشگاه سوربن پاریس نیز با اعطای جایزه ویژه دانشجویان در این جشنواره سهیم خواهند بود.

علاقه‌مندان به شرکت در نخستین فستیوال سینمای ایران در شانتیئی می‌توانند از اول فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۱۳ بهمن‌ماه با مراجعه به سایت اینترنتی جشنواره از شرایط شرکت در فستیوال مطلع شوند. همچنین جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانند از طریق آدرس الکترونیکی contact@france-iran.org مکاتبه کنند.