سرویس سینمایی هنرآنلاین: ارسلان امیری را بیشتر به دلیل فیلمنامه‌هایی که نوشته است می‌شناسیم. امیری درسال 1393 نخستین تجربه سینمایی خود را با فیلمنامه "ناهید" و با همکاری آیدا پناهنده پشت سر گذاشت و  کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو شد. این فیلم همچنین در بخش نگاه نو شصت وهشتمین جشنواره کن در سال 2015  حضور یافت و موفق به دریافت جایزه این بخش شد. امیری و پناهنده بار دیگر این همکاری را تکرار کردند و این بار "اسرافیل" را نوشتند که لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی را از هفتمین جشن انجمن فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در سال 1396 دریافت کرد.

پس از دریافت این جوایز امیری به سراغ نگارش فیلمنامه "ویلایی‌ها" با کمک منیر قیدی رفت  و این بار کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد و تندیس بهترین فیلمنامه را از پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت دریافت کرد.

فیلم زالاوا

او با پشت سرگذاشتن این تجربیات در صدد برآمد تا نخستین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کند. بر همین اساس طرح و‌ فیلمنامه‌ "زالاوا" را که در سال 2019 در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار متقاضی از بیست‌ و یک‌کشور در مرحله‌ داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایزه‌ حمایت HAF را که از سوی Kofic ( خانه‌ فیلم کره‌جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند، انتخاب کرد و با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده نوشت. ماجرایی که او از زبان پدر شنید و آن را به یک فیلم سینمایی در ژانر وحشت تبدیل کرد.

امیری "زالاوا" را به تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری در زادگاهش سنندج و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرد. نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی سام در این فیلم در کنار باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان به ایفای نقش می‌پردازند.