به گزارش  هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در نشست نهایی شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از دریافت ۷۲۰ اثر علی‌رغم شرایط خاص کرونایی امسال خبر داد و گفت: دریافت این تعداد آثار ارزنده نشان‌دهنده این است که تا این مرحله جشنواره به‌خوبی کار خود را انجام داده و اطلاع‌رسانی و تعامل خوبی با گروه‌های مختلف این حوزه برقرار شده است.

شفاپور ضمن ابراز خرسندی از حضور طراحان، تولیدکنندگان و دانشگاهیان در کنار هم در این جشنواره، گفت: سه بخش مهمی که می‌تواند در حوزه لباس کودک و نوجوان تحول ایجاد کند امسال در جشنواره لباس کودک گرد هم آمده‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی موفق در این جشنواره، گفت: در حال حرکت به سمتی هستیم که نوجوانان ایران با افتخار لباس برند ایرانی را بپوشند و سلامت لباس‌ها اولویت طراحان و تولیدکنندگان باشد.

وی از همکاری دو دانشگاه موفق در حوزه مد و لباس با جشنواره، همکاری مؤسسات طراحی، همکاری اتحادیه‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و دبیری موفق غزال بهمنی قدردانی کرد و گفت: ورودی ۷۲۰ اثر نشان‌دهنده این است که تاکنون اقدامات خوب صورت گرفته است.

شفاپور ادامه داد: امسال با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک چند برند برتر حوزه پوشاک کودکان و نوجوانان همکاری تنگاتنگی با جشنواره داشتند و شورای عالی برندها نیز به‌عنوان دومین بازوی کارگروه موجب قدرتمندتر شدن آن شد.

وی به مسئله عدم حضور برندهای خارجی طی یک سال اخیر در کشور نیز اشاره و تصریح کرد: این مسئله فرصتی خوبی برای طراحان و تولیدکنندگان ایجاد کرده است که با در کنار هم قرار گرفتن، محصولی را به مردم عرضه کنند که هم مورد نیاز جامعه باشد و هم با افتخار اقشار مختلف جامعه از آن استفاده کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: در تمام رویدادها و جشنواره‌ها هدفمان این است که از توان و ظرفیت تمام مؤسسات و بخش‌هایی که در حوزه مد و لباس فعالند استفاده کنیم و هر کسی این همت را در خود می‌بیند که می‌تواند با ما همکاری کند و بخشی از کارها را بر عهده بگیرد دستش را به گرمی می‌فشاریم.

شفاپور همچنین اعلام کرد: توجه به مسئله لباس کودک و نوجوانان موجب شد تماس‌های زیادی با من گرفته شود و بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس خواستار تشکیل انجمن طراحان لباس کودک و نوجوان شدند که من نیز استقبال کردم. این انجمن به‌زودی با محوریت کارگروه تشکیل خواهد شد و از تمام افرادی که علاقه‌مند به عضویت در این انجمن و ارائه پیشنهاد در خصوص آن هستند، دعوت می‌کنم به کارگروه بیایند.

وی از رسانه‎‌ها نیز بابت حمایت‌هایشان از جشنواره‌های جوان مد و لباس تشکر و اظهار امیدواری کرد در کنار هم ایران اسلامی را به جایگاه شایسته‌ای که باید در حوزه مد و لباس در جهان داشته باشد، برسانیم.

غزال بهمنی، دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان نیز از استقبال کمی و کیفی طراحان از این جشنواره گفت و عنوان کرد: کیفیت آثار بسیار بالاست و ارائه آثار مفهومی اتفاقی است که کمتر در دوره‌های قبل شاهد آن بودیم به‌ویژه در حوزه لباس کودک اما در این جشنواره با کیفیت بسیار بالا محقق شده است.

وی از کمک و همراهی اساتید با دانشجویان و طراحان علاقه‌مند به شرکت در جشنواره سخن گفت و افزود: کمک اساتید به طراحان و دانشجویان تأثیر بسیاری در ارتقای سطح کارها و تولید کالکشن‌های (مجموعه‌هایی) منسجم در این حوزه داشت و این برای اولین بار است که شاهد ارائه کالکشن با کیفیت بالا در حوزه لباس کودک در کشور هستیم.

بهمنی اعلام کرد: از روز دوشنبه داوری آثار آغاز می‌شود و طراحان، برندها و تولیدکنندگان عضو گروه داوری هستند. بعد از ایام فاطمیه نیز مراسم اختتامیه و اعلام برندگان را در هشت بخش رقابتی خواهیم داشت. البته بخش رقابتی طراحی لباس برای کودکان معلول و ناتوان جسمی نیز به این بخش‌ها اضافه شده که مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و شورای عالی برندهای پوشاک ایران نیز طی سخنانی به مقابله با قاچاق پوشاک خارجی اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به ارز و واردات کالاهای خارجی فضا را برای تولیدکنندگان کشور باز کرده است. البته این مسئله به معنای برطرف شدن کامل معضل قاچاق پوشاک نیست.

وی از عمل‌گرایی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در فعالیت‌هایشان تشکر کرد و گفت: سلیقه مردم در حال بازگشت به سمت کالای ایرانی است و این مسئله می‌طلبد که در تمام حوزه‌های طراحی، کیفیت کالاها، برندسازی و ... تغییرات محوری ایجاد کنیم که این قدم‌ها در بخش اول زنجیره به‌خوبی در حال برداشته شدن است و ما هم در بخش تولید و صادرات تمام‌قد از اقدامات حمایت می‌کنیم تا از ظرفیت ایجادشده استفاده شود.

سید سعید میرمحمد صادق پژوهشگر تاریخ و دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه که با جشنواره لباس کودک نیز همکاری دارد، با تأکید بر لزوم هویت‌سازی جشنواره‌ها به کمک لوگو، خواستار طراحی لوگوی ویژه جشنواره لباس کودک و نوجوان شد.

ابوالفضل مظفری نیز از بازخورد بسیار زیاد جشنواره‌های لباس در میان کسبه و تولیدکنندگان به‌ویژه فعالان عرصه نساجی گفت و پیشنهاد کرد تعداد جشنواره‌ها را افزایش دهیم تا زمینه برقراری ارتباط بیشتر بین طراحان و تولیدکنندگان فراهم شود.

خانم بخشی مدیر گروه واحد ۲۵ نیز از دریافت ۱۲۱ اثر در بخش دانشگاه سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان خبر داد و زهره محمدی فر، رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اعلام کرد: ۱۲۰ اثر در حوزه طراحی لباس کودک و نوجوان به دست ما رسیده که با توجه به تمدید مهلت دریافت آثار همچنان این تعداد در حال افزایش است.

شاه میری، دبیر نخستین کنفرانس کیف و کفش و صنایع وابسته سخنران بعدی بود که از همکاری نزدیک این بخش صنعتی با واحد ۲۵ به‌عنوان یک نهاد دانشگاهی سخن گفت و اعلام کرد: تأکید ما بر این بود که در حوزه کیف و کفش کودک طراحان بر نمادهای بومی و ملی توجه داشته باشند. الگوهای گذشته را باید به‌روز و الگوهای بین‌المللی را ایرانیزه کنم و بحث سلامت و طبی بودن کفش کودک و نوجوان و تفاوت‌های گروه‌های سنی و جنسی را در طراحی و تولید مورد توجه قرار دهیم.

پس از اعلام نظر و برنامه‌های سایر حاضران از بخش‌های مختلف هنر و صنعت مد و لباس، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: جشنواره در گنبد مینای پارک گفت‌وگو که محل بازی و حضور کودکان نیز است، برپا می‌شود، اما به دلیل کرونا یک یا دو روز برای بازدید عموم با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.