سرویس سینمایی هنرآنلاین: اعضای جامعه ملی منتقدان فیلم (NSFC)، شنبه‌شب به‌طور آنلاین برندگان پنجاه و پنجمین دوره جوایز سالیانه خود را انتخاب کردند.

این گروه ادیسه جاده‌ای "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده چینی را به‌عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد. "اولین گاو" به کارگردانی کلی رایکارت و "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" به کارگردانی الایزا هیتمن، به ترتیب انتخاب‌های بعدی جامعه ملی منتقدان فیلم بودند.

"سرزمین آواره‌ها" در سه بخش بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن برای فرانسیس مکدورمند و بهترین فیلمبرداری برای جاشوا جیمز ریچاردز نیز جوایز سالانه NSFC را از آن خود کرد. مکدورمند در این فیلم نقش یک زن بیوه شصت و چند ساله را بازی می‌کند که وقتی در رکود مالی بزرگ اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰، همه چیز خود را از دست می‌دهد، با یک ون از امپایر در نوادا راهی سفری جاده‌ای می‌شود و مثل یک آواره امروزی زندگی می‌کند.

در همین حال، دلروی لیندو برای بازی در نقش یک کهنه‌سرباز جنگ ویتنام در "۵ هم‌خون" به کارگردانی اسپایک لی، بهترین بازیگر مرد معرفی شد. "۵ هم‌خون" درباره چهار کهنه‌سرباز پابه‌سن‌گذاشته جنگ ویتنام است که در جستجوی بقایای رهبر گروه خود (با بازی چادویک بوزمن)، همین‌طور گنجینه‌ای که دفن کردند، به این کشور برمی‌گردند. نقش‌آفرینی دلروی در این فیلم بسیار مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفته است.

ماریا باکالووا برای "بورات فیلم بعدی" بهترین بازیگر زن مکمل شناخته شد و جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل به پل رِیسی برای "صدای متال" رسید.

جامعه ملی منتقدان فیلم در ۱۹۶۶ در نیویورک تأسیس شد و پالین کیل، جو مورگنسترن، ریچارد شیکل و هالیس آلپرت از مؤسسان آن بودند.

این جامعه در حال حاضر متشکل از ۶۰ منتقد فیلم از سراسر ایالات متحده ازجمله منتقدان نشریه‌ها و سایت‌های آنلاین مهم شامل وال استریت جورنال، کریستین ساینس مانیتور، تایم، شیکاگو ریدر، بوستون گلوب، واشنگتن پست، نیویورکر، لس آنجلس تایمز، ورایتی ویلیج وویس و ان‌پی‌آر است. جاستین چانگ از لس آنجلس تایمز رئیس جامعه ملی منتقدان فیلم است.

خیلی کم پیش می‌آید که برنده‌ جایزه بهترین فیلم به انتخاب NSFC با برنده‌ اسکار بهترین فیلم یکی باشد. در ۵۴ سال گذشته تنها در هشت مورد این اتفاق افتاده است: "آنی هال" در ۱۹۷۷، "نابخشوده" در ۱۹۹۲، "فهرست شیندلر" در ۱۹۹۳، "عزیز میلیون دلاری" در ۲۰۰۴، "قفسه درد" در ۲۰۰۹، "مرکز توجه" در ۲۰۱۶، "مهتاب" در ۲۰۱۷ و سال گذشته "انگل".

"سوارکار"، "لیدی برد"، "درون لوین دیویس"، "عشق"، "ملانکولیا"، "والس با بشیر" و "خون به پا می‌شود"، از دیگر برنده‌های این گروه در سال‌های اخیر بوده‌اند.

اعضای جامعه ملی منتقدان فیلم هر سال در جامعه فیلم مرکز لینکلن در نیویورک گرد هم می‌آیند تا بهترین‌های سال را انتخاب کنند. امسال به خاطر پاندمی کووید-۱۹، نشست این گروه کاملاً آنلاین برگزار شد، هرچند از پنج سال پیش امکان رأی‌گیری آنلاین برای اعضاء در سراسر آمریکا فراهم بوده است.

فهرست برندگان پنجاه و پنجمین دوره جوایز سالیانه جامعه ملی منتقدان فیلم و تعداد آرا به شرح زیر است:

بهترین فیلم: "سرزمین آواره‌ها" (Nomadland) به کارگردانی کلویی ژائو (۵۲)

انتخاب‌های بعدی: "اولین گاو" (First Cow) به کارگردانی کلی رایکارت (۵۰) / "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (Never Rarely Sometimes Always) به کارگردانی الایزا هیتمن (۴۱)

بهترین کارگردان: کلویی ژائو برای "سرزمین آواره‌ها" (۵۸)

انتخاب‌های بعدی: استیو مک‌کویین برای "تبر کوچک" (Small Axe) – (۴۱) / کلی رایکارت برای "اولین گاو" (۳۰)

بهترین بازیگر مرد: دلروی لیندو برای "۵ هم‌خون" (Da ۵ Bloods) – (۵۲)

انتخاب‌های بعدی: چادویک بوزمن برای "بلک باتم ما رِینی" (Ma Rainey’s Black Bottom) – (۴۷) / ریز احمد برای "صدای متال" (Sound of Metal) – (۳۲)

بهترین بازیگر زن: فرانسیس مکدورمند برای "سرزمین آواره‌ها" (۴۶)

انتخاب‌های بعدی: وایولا دیویس برای "بلک باتم ما رِینی" (۳۳) / سیدنی فلنیگن برای "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (۲۹)

بهترین بازیگر مرد مکمل: پل رِیسی برای "صدای متال" (۵۳)

انتخاب‌های بعدی: گِلین تِرمن برای "بلک باتم ما رِینی" (۳۶) / چادویک بوزمن برای "۵ هم‌خون" (۳۵)

بهترین بازیگر زن مکمل: ماریا باکالووا، "بورات فیلم بعدی" (Borat Subsequent Moviefilm) – (۴۷)

انتخاب‌های بعدی: آماندا سایفرید برای "مَنک" (Mank) – (۴۰) / یون یو چان برای "میناری" (Minari) – (۳۳)

بهترین فیلمنامه: الایزا هیتمن برای "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (۳۸)

انتخاب‌های بعدی: جان ریموند و کلی رایکارت برای "اولین گاو" (۳۵) / چارلی کافمن برای "تو این فکرم که تمومش کنم" (I’m Thinking of Ending Things) - (۲۹)

بهترین فیلمبرداری: جاشوا جیمز ریچاردز برای "سرزمین آواره‌ها" (۴۷)

انتخاب‌های بعدی: شابیر کرچنر برای "راک عشاق" یا "لاورز راک" (Lovers Rock) – (۴۱) / لئوناردو سیمویس برای "ویتالینا وارلا" (Vitalina Varela) – (۳۴)

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو (رومانی/لوکزامبورگ) – (۳۸)

انتخاب‌های بعدی: "باکورائو" (Bacurau) به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس (برزیل) و "قد دراز" (Beanpole) به کارگردانی کنتمیر بالاگوف (روسیه) – (۳۶) / "ویتالینا وارلا" به کارگردانی پدرو کوستا (پرتغال) – (۳۲)

بهترین فیلم غیرداستانی: "زمان/دوران زندان" (Time) به کارگردانی گرت بردلی (۴۶)

انتخاب‌های بعدی: "شهرداری" (City Hall) به کارگردانی فردریک وایزمن (۲۸) / "گروهی" به کارگردانی الکساندر ناناو (۲۲)

جایزه میراث فیلم: فیلم کامنت

جایزه میراث فیلم: براتل تیه‌تر در کمبریج، ماساچوست