سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشنامه "کاتالپسی" در مورد زن و مردی است که با مسایل مختلفی روبرو هستند. مرد بی‌خیال و منفعل است. زن نیز از این بی‌تحرکی و شکی که همسرش به او دارد خسته شده است.

عنوان نمایشنامه "کاتالپسی" به نوعی اختلال روانی حرکتی برمی‌گردد که در گروه اختلال‌های کاتاتونیک قرار می‌گیرد. در این بیماری، فعالیت بدنی انسان کاهش پیدا می‌کند و بدن با نوعی خشکی و سفتی تغییر می‌کند و حساسیت خود را به درد به‌تدریج از دست می‌دهد.

این متن که 9 شخصیت دارد با طراحی و کارگردانی وحید نفر پاییز سال 1398 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو با بازی سهیل ساعی، پانته‌آ مرزبانیان، امیر عدل‌پرور، هدیه حاجی طاهری، مهدی ذاکرحسینی، مانی ترلان، سهیل ملکی، محمد غضنفری، احمد لشینی و مانلی نفر اجرا شده است.

در صفحه 69 این نمایشنامه می‌خوانیم: "بهرام: مگه حرف دیروز و امروزه عزیزمن؟! یک عمر باهاش رفاقت کردم؟

شهرزاد: زیر یک سقف زندگی کردن فرق داره.

شیبا: به نظر من، هیچ چیزش اونی نیست که باید باشه. یک ملانقطی که هیچ وقت نمی‌فهمی چی داره از مغزش می‌گذره.

شهرزاد: الان فکر می‌کنم دیگه چیزی از مغزش نمی‌گذره؛ همه چیز فقط ته‌نشین می‌شه یا ثابت می‌مونه. انگار همه حس‌هاش رو از دست داده. می‌دونی، اصلا یک زن قورمه‌سبزی پز به درد اون می‌خوره که صبح تا شب پای گاز، پیاز سرخ کنه و غذا بار بذاره. وقتی آقا از در میاد، دولاراست شه و چایی بده دستش. من یکی نیستم؛ من زندگی خودم رو می‌خوام. حوصله این گیردادن‌های شبانه‌روزی رو ندارم".

علی امیرریاحی به غیر نگارش نمایشنامه "کاتالپسی"، مجموعه  داستان "اسپارتی" را نوشته است. هم‌چنین کتاب‌های "ساندویچ ژامبون"، "هزارپیشه" و "پینوکیو" را ترجمه کرده است.

نمایشنامه "کاتالپسی" نوشته علی امیرریاحی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات روزبهان روانه بازار نشر شده است.

کاتالپسی