به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، شامگاه سه شنبه دوازدهم دی ماه مستند نمایش "سرباز" پس از پنج شب اجرا به تهیه کنندگی بنیاد رودکی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و کارگردانی حسین پارسایی همزمان با سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به کار خود پایان داد.

مستند نمایش "سرباز" مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت و متشکل از هفت اپیزود نمایشی با بهره‌مندی از جلوه‌های ویژه فنی و بصری بود که قطعه پایانی آن با عنوان "حالا که می‌روی" با صدای محمد معتمدی درتالار وحدت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و بصورت برخط (آنلاین) اجرا می‌شد.

در آخرین شب اجرای"سرباز"، پیروز حناچی شهردار تهران، حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور مدیر کل اداراه هنرهای نمایشی حضور داشتند.

ضرورت پرورش شخصیت سردار سلیمانی با زبان هنر

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص "سرباز"گفت: این مستند نمایش با موضوع محوری خاطرات و یادمان سردار سلیمانی بود و هرجایی که اثری ازش باقی ماند و اتصال آن به تاریخ ایران نیز جالب بود.

به هر حال ایشان یک شخصیت ملی بود و برای ایران متعلم شد و طبیعتاً هنرمندان نسبت به این موضوع وظیفه دارند و شاید بهتر بتوانند شخصیت ایشان که یک شخصیت ملی بود را بپروانند و بیشتر در یاد و خاطره‌ها می‌ماند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های تئاتر در معرفی اسطوره‌هایی چون سردار شهید قاسم سلیمانی

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی بهداروند، مشاور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی پس از تماشای مستند نمایش "سرباز" گفت:امثال سلیمانی ها و فخری زاده ها حق بزرگی در اعتلای ایران اسلامی و مردم فهیم آن دارند و ما باید از طریق هنر و به ویژه هنر تئاتر، تحول عمیق و بنیادی را در جامعه به واسطه پرداختن به زندگی و شخصیت والا و ارزنده آنها ایجاد کنیم.

همچنین وی گفت: باید به عوامل این نمایش دست مریزاد گفت که با ابتکار عمل و حُسن سلیقه در نخستین سالگرد شهادت این مجاهد بزرگ، کاری تأثیرگذار را برای اجرا روی صحنه نمایش تولید کردند تا به این واسطه معرفی مفید از مقام بزرگ این شهید بزرگوار برای افرادی که شاید کمتر به شناخت از ویژگی های او رسیده اند، انجام شود.

او ادامه داد: اساساً هم توقع می رود و هم باید به این امر جامه عمل پوشانده شود تا از ظرفیت های هنر تئاتر در پرداختن به اسطوره ها و شخصیت هایی که حق بزرگی به گردن همه ما دارند، رویدادهای گوناگونی را شاهد باشیم.

بهداروند تصریح کرد: مسائل رخ داده به ویژه در یک دهه گذشته در منطقه به سبب ددمنشی گروه های تکفیری و تروریستی همچون داعش بسیار زجرآور است و قلب و روح هر انسان آزاده و نیک سرشت را می رنجاند؛ اینجاست که کار خارق العاده ای را که امثال شهید سلیمانی به انجام رسانده اند بیش از پیش نمود پیدا می کند و ما باید با زبان لطیف هنر و از رهگذر پرداختن به زندگی انسانی و ارزشی چنین افرادی، طیف بیشتری از مردم را با این فرهنگ برآمده از فرهنگ اسلامی و انسانی آشنا سازیم که بحق گروه تولید این نمایش به خوبی از پس این کار برآمده اند.

او در پایان به منظور رشد کمی این تولیدات هنری ابراز امیدواری کرد و گفت:مسئله شهید سلیمانی و امثال آن باید تبدیل به یک جریان فرهنگی ارزشی و انقلابی شود که هر زمان و در هر مکانی بتوان از آن داد سخن داد تا مردم بیشتری با این فرهنگ والای ارزشی آشنا شوند و البته باید تمهیداتی اندیشید که این قبیل تولیدات امکان اجرا در استان ها و اماکنی به غیر از پایتخت را نیز پیدا کنند تا به این واسطه افراد و افشار گوناگونی از ایران مواجهه مستقیم و مؤثری با آن ها داشته باشند.