سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ژاله اکبری با عنوان "میان" در گالری این جا، نمایشگاه نقاشی علی اسماعیل‌لو با عنوان "لاشه‌ای بی‌هویت در این حوالی" در گالری سیحون، نمایشگاه نقاشی "لا" با آثاری از آلیشیا مرصعی در گالری اُ و نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز با عنوان "گره‌های موازی" در گالری اعتماد سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند. 

 

انزوای فواره‌ها

نمایشگاه آثار ژاله اکبری با عنوان "میان" در گالری این جا برپاست. آثاری که اکبری در این مجموعه به نمایش گذاشته است دارای یک سوژه مرکزی هستند. آب‌نماهایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، در این تابلوها دیده می‌شوند و آنچه مردم شهرنشین گاه در بوستان‌ها مشاهده می‌کنند، در این آثار هویتی مجزا یافته و فارغ از فضای اطراف، خودنمایی می‌کند. نقاش در این آثار توجه چندانی به فضای بوستان نداشته و این فضا را تنها به عنوان بستر قرارگیری آب‌نماها، نمایش داده است.

به نظر می‌رسد اکبری با گردش در پارک‌های مختلف به دنبال یافتن شکل‌های متفاوت آب نما بوده و تلاش کرده است تصویری نسبتاً دقیق از آنها را ارائه کند. بااین‌حال آثار او به بازنمایی مناظر و معماری شهری محدود نشده است، بلکه آنچه جلب توجه می‌کند نوع نگاه او به سوژه و نحوه نمایش آن است.

نمایشگاه آثار ژاله اکبری در گالری این‌جا

اغلب تابلوها فضایی تیره و تاریک دارند و در این میان روشنی آب کاملا جلوه‌گری می‌کند. جریان آب که نشانی از پویایی و حرکت انرژی است، حسی از نشاط را در بیننده ایجاد می‌کند و شاید ابزاری آرامش‌بخش برای ساکنان یک شهر شلوغ باشد که لحظاتی را با پناه بردن به بوستان‌های شهری، در تلاش برای ارتباط با طبیعت هستند. با این حال آب‌نماها همیشه در حال کار نیستند و مواقع زیادی هست که هیچ آبی در آنها وجود ندارد. حتی بعضی از آنها دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در چنین مواردی آب‌نما به مجسمه‌ای خاموش تبدیل می‌شود که در میان گیاهان محصور شده و با از دست دادن کارکرد خود، سکوت و تنهایی را تجربه می‌کند.

شیوه کار اکبری در تعدادی از آثار نیز تاکیدی بر همین تنهایی و ترک‌شدگی است. برآمدگی رنگ‌ها و ساییده شدن سطح تابلو، در کنار فضای خاکستری و خفه آثار، حسی از گذر زمان و رهاشدگی را به مخاطب القا می‌کند که دیگر هیچ نشانی از سرزندگی و طراوت جریان درخشان آب در آن نیست.

نمایشگاه آثار ژاله اکبری تا ۱۹ دی در گالری این جا به نشانی خیابان کریم‌خان زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

 

انسان آخرالزمانی

نمایشگاه نقاشی علی اسماعیل‌لو با عنوان "لاشه‌ای بی‌هویت در این حوالی" در گالری سیحون برپاست. اسماعیل‌لو در این مجموعه به انسان پرداخته است و او را در زمان و مکانی ناشناخته نشان می‌دهد که ویژگی‌های آخرالزمانی دارد. زمینه سیاه تابلوها که با رنگ غلیظ و بافت‌های مختلف پوشیده شده است، با تقسیم‌بندی‌های کوچک و بزرگ خود آدم‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

در این فضای تیره تنها بخش روشن مربوط به فیگور انسان‌هایی است که هیچ‌کدام شرایط طبیعی ندارند. آدم‌هایی که در خود پیچیده‌اند یا فقط بخش‌هایی از بدن آنها باقی مانده است. این افراد تحت فشاری هستند که نمود بیرونی ندارد و دلیل خارجی آن دیده نمی‌شود. آنها در معرض هجوم نیرویی درونی هستند که به جنگ با خودشان برخواسته است.

نمایشگاه علی اسماعیل‌لو در گالری سیحون

اما در تعداد دیگری از تابلوها با پرتره‌ها و نیم‌تنه‌هایی مواجه هستیم آدم‌ها را همراه با پیرایه‌هایی پر زرق و برق نشان می‌دهد. تاج‌های روی سر، یقه‌های گلدوزی شده، انگشترهای درخشان و... آدم‌هایی غرق در مادیات را نشان می‌دهد که ظاهرا برآمده از طبقات بالای اجتماعی هستند، اما آنها نیز با مصائبی مواجه هستند. قطعات فلزی که بر دهان و گوش آنها بست زده است یا قطعات دیجیتالی که جزئی از سر آنها شده است، نشان‌دهنده انسانی محو شده در زندگی صنعتی است.

نمایشگاه نقاشی علی اسماعیل‌لو تا ۱۷ دی در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برگزار می‌شود.

 

احترام به طبیعت

نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز با عنوان "گره‌های موازی" در گالری اعتماد برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار متفاوت با رسانه‌های گوناگون به کار گرفته شده‌ تا ایده‌ای برگرفته از طبیعت را به اجرا درآورند. ظرف‌ساز با استفاده از مدیوم‌های مختلف آثاری را خلق کرده است که یک معنا را دنبال می‌کنند و آن‌گونه که در استیتمنت نمایشگاه آمده است، این معنا "احترام به طبیعت" است.

اگرچه سوژه این آثار را می‌توان طبیعت دانست، اما در هیچ‌کدام از آنها با بازنمایی زیبایی‌های طبیعت، یا تخریب‌ها و ویرانی‌های آن مواجه نیستیم. هنرمند در این آثار به نمایش آنچه در واقعیت وجود دارد نپرداخته است، بلکه احساسات و ادراک خود از آن را در قالب رسانه‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز در گالری اعتماد

بخشی از نمایشگاه به آویزهایی اختصاص دارد که از گره خوردن تعداد بی‌شمار نوارهای پارچه‌ای به یکدیگر شکل گرفته است. پارچه‌های رنگارنگ که بدون هیچ هماهنگی و اصول حساب شده‌ای در کنار هم قرار گرفته و ترکیبی پر انرژی و پویا را ایجاد کرده‌اند. این آثار هیچ فرم و تصویر خاصی را تداعی نمی‌کنند اما می‌توانند مانند دورنمایی از یک منظره طبیعی با جزییات فراوان باشند که به جای اشکال و فرم‌ها، در آن تنها رنگ‌ها به چشم می‌آید.

بخش دیگر آثار این مجموعه لوله‌هایی رنگارنگ هستند که روی دیوار قرار گرفته و یا با قرار گرفتن روی یک پایه، به شاخه‌های درخت شبیه شده‌اند. در تابلوهای کوچک نمایشگاه نیز لوله‌ها کنار هم قرار گرفته و بستری برای شکل‌گیری تصاویر ایجاد کرده‌اند. در این تابلوها با سطوح رنگینی مواجه هستیم که بدون هیچ فرم و شکل خاصی کنار هم قرار گرفته‌اند و تصویری ساده شده از طبیعت را ارائه می‌دهند.

نمایشگاه آثار ندا ظرف‌ساز تا ۱۶ دی در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

پنهان از دید

نمایشگاه نقاشی "لا" با آثاری از آلیشیا مرصعی در گالری اُ برپاست. در آثار این مجموعه انسان به عنوان سوژه اصلی حضور دارد، اما بیش از نمایش این سوژه، تصمیم بر پنهان کردن آن بوده است. مرصعی در این آثار به شکل‌های مختلف آدم‌ها را از دید مخاطبان دور می‌کند. این کار در بعضی از تابلوها با نمایش تصویری بسیار کمرنگ و ناواضح از افراد بر روی زمینه‌ای سفید انجام می‌شود و این قاب سفید مخاطب را به خود می‌خواند تا در میان خطوط نازک مداد، هویت آدم‌های درون آن را کشف کند.

اما در سایر آثار آدم‌ها خود را پشت چیزی پنهان کرده‌اند. پارچه‌ها و لباس‌هایی که روی سر کشیده شده و تنها چشم یک شخص از میان آنها پیداست، به شکل‌های مختلف در چند تابلو دیده می‌شوند. پنهان کردن چهره و عدم نمایش هویت افراد می‌تواند راه‌های طبیعی هم داشته باشد، مانند ریختن موها بر روی صورت آدم‌ها و یا به سادگی با قرار دادن دست‌ها مقابل چهره.

نمایشگاه آثار آلیشیا مرصعی در گالری اُ

اما این قرار گرفتن در پس یک مانع می‌تواند ناشی از زاویه نگاه شخص مقابل هم باشد. مانند جایی که شخص پشت یک کاکتوس قرار دارد و بدون اینکه قصدی برای پنهان کردن خود داشته باشد، نیمی از چهره‌اش دیده نمی‌شود.

مرصعی موضوع پنهان بودن از چشم دیگران را به شکل‌های دیگری هم نشان داده است. ظروفی که از میان در کمد دیده می‌شوند، یا تخم‌مرغی که شکاف کوچکی در آن ایجاد شده و اندکی از زرده داخل آن دیده می‌شود، می‌تواند مشابه دیده شدن انسان‌ها از پس یک مانع باشد، با این تفاوت که از میان پوست تخم‌مرغ ترک خورده دیگر موجود زنده‌ای خارج نخواهد شد.

نمایشگاه آثار آلیشیا مرصعی تا ۲۲ دی در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.