سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فعالیت‌های یک موسسه خیریه در ایران توجه رسانه‌های خارجی را در پی داشته است. جمعیت "باور" که با هدف آموزش، حرفه‌آموزی، اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای زنان متقاضی کار در سال 1395 تاسیس شده، حالا به یک تولیدکننده ماسک‌های بهداشتی برای عبور از بحران کرونا بدل شده است.

در گزارش آسوشیتدپرس از فعالیت‌های این موسسه که توسط شیکاگو پست، لس‌آنجلس تایمز و سایر رسانه‌های غربی نیز بازتاب داشته، آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا "موسسه باور" امیدوار است با کمک به تهیه و فروش ماسک‌های بهداشتی به اعضای خود کمک کند. این موسسه با چرخ خیاطی‌های اهدایی خیرین به تولید صنایع دستی می‌پردازد.

با شیوع ویروس کووید-19 و افزایش بیکاری و همچنین با وجود تحریم‌های امریکا که باعث تورم در ایران شده، تقاضا برای آثار صنایع‌دستی نیز کاهش پیدا کرده است. بنابراین زنان این موسسه تصمیم به تولید ماسک‌های پارچه‌ای گرفته‌اند و در حال حاضر حدود 50 زن ماسک‌های پارچه‌ای دولایه می‌دوزند و لایه سوم (فیلتر) آن را از داروخانه‌ها تامین می‌کنند.

سارا چرتابیان بنیانگذار و مدیرعامل موسسه باور در این باره گفته است: "این گروه می‌کوشد تا به زنان خود که سرپرست خانواده هستند آموزش دهد که خودکفا باشند. ما نه فقط ماهیگیری بلکه تفکر ماهیگیری را در زنان پرورش می‌دهیم."

او ادامه می‌دهد: "موسسه به خرید مواد اولیه، چرخ خیاطی و سایر موارد کمک می‌کند. ممکن است پولی که برای فعالیت‌های این زنان پرداخت می‌شود قابل توجه نباشد اما خدماتی مانند مشاوره و روانشناسی هم در کنار خرید تجهیزات به  آنها ارائه می‎دهیم."

الهام کردی 45 ساله که پنج روز در هفته برای حمایت از زندگی دو پسرش در این موسسه کار می‌کند، می‌گوید برای هر ماسک که می‌دوزد 10 هزار ریال دریافتی دارد: "این موسسه به‌طور رایگان من را به یک خیاط ماهر تبدیل کرد و مواد اولیه مورد نیاز من را نیز تامین می‌کند."

اما چیزی که رسانه‌های خارجی را متعجب کرده، این موضوع است که تهران به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد و استفاده از ماسک اجباری شده؛ در حالی که جریمه‌ها برای عدم استفاده از ماسک همچنان کم و ضعیف اجرا می‌شود، اما به طور فزاینده‌ای مردم ایران از ماسک استفاده می‌کنند.

نکته دیگری که در این گزارش‌ بازتاب ویژه دارد استقامت ملت ایران در برابر تحریم‌هاست. بسته‌های ماسک‌ موسسه باور به قیمت 250 هزار ریال حدود (96 سنت آمریکا) به فروش می‌رسد در حالی که کمترین قیمت یک ماسک در آمریکا و اروپا 2 دلار است که نشان از خود باوری مردم ایران دارد.