به گزارش هنرآنلاین، بعد از ورود هنرمندان به فضاهای مجازی، یکی دیگر از مواهب روزهایی کرونایی؛ فرصت هنرمندان و نویسندگان برای ساماندهی آرشیوهای شخصی، بازنگری آثار و تدوین مقالات و انتشار کتاب‌های تازه بود. در همین موقعیت به دست آمده "کتابی برای هنرمند نشدن/ نقاشی، عکاسی" هم آماده انتشار شد.

بعد از چاپ و انتشار کتاب "شب‌نشینی در هشتی" در سال 1395، این دومین مجموعه از یادداشت‌ها و گفتگوهای سعید فلاح‌فر است که منتشر خواهد شد. تمام این یادداشت‌ها پیشتر در نشریات و رسانه‌های معتبر - از جمله در بخش هنرهای تجسمی سایت هنرآنلاین - به صورت پراکنده منتشر شده‌اند. اما دشواری مراجعه همزمان به همه آن منابع و مقایسه‌های لازم، برای علاقه‌مندان دشوار خواهد بود. بنابراین انتشار آن‌ها در یک مجلد کامل، دسترسی و تعقیب گفتار را ساده‌تر خواهد کرد.

این نوشتار  در بین سال‌های 1397 تا 1399 عمدتاً تلاشی است برای پیرایش "هنر" از آنچه به زعم نگارنده در سال‌های اخیر - عمداً و سهواً - در اشکال "شبهه هنری" و یا سودجویانه، سلامت آن را به خطر انداخته‌اند. با وجود حذف نقدها و تحلیل‌های مناسبتی، بدیهی است زمان و موقعیت انتشار هر کدام از یادداشت‌ها در موضع‌گیری‌های - گاهی تند - نویسنده دخیل بوده و چه بسا در زمان و وضعیتی دیگر، تعبیری متفاوت را برای خواننده در پی داشته باشند. اما کلیت مجموعه به ترتیبی است که نمی‌توان نظریات طرح شده در آن را - به ویژه در مقطع مهمی از تحولات هنر معاصر ایران - ندیده گرفت. زبان خاص و مواجهه مستقیم نویسنده با موضوعات، دغدغه‌های اجتماعی و هنری، صراحت و نکته‌سنجی؛ وجه مشترک این مجموعه می‌تواند باشد.

بازار هنر و هنر بازاری، ماهیت/ اصالت و هویت، جهان‌نویسی ابزار هنری، سرقت ملایم هنری، هنر پسامعاصر و خداحافظی با جنبش‌های هنری، من اثر هنری می‌فروشم/ پس هنرمندم، مراقب کاغذهای دیواری باشید، بحران عکاسی بحران، عاریه‌گرافی و... برخی از عناوین کتاب "کتابی برای هنرمند نشدن" است.