به گزارش هنرآنلاین، علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری با بیان این که سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته می‌شود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در به وجود آمدن یک فیلمنامه باارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مسئله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس این که دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامه‌نویس‌ها نیز شود تا بتوانند از پژوهش‌ها بهره خوبی ببرند.

این مدیر فیلمبرداری با بیان این که منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تأمین شود. به‌عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و راه‌اندازی مترو در ایران.

زرین‌دست با بیان این که انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینه‌بر هم هستند، گفت: اگر ساماندهی وجود داشته باشد که بتواند پژوهشگران را حمایت مالی کند و یا حاصل پژوهش آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کند در این صورت فیلمنامه‌های خوب هم نوشته می‌شود. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از فیلمنامه‌ها به‌نوعی با نگاه به فیلم‌های غربی یا اقتباس از آن‌ها نوشته می‌شود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامه‌ها تحقیقات اساسی انجام نمی‌دهند و مطالعه مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامه‌های ساده می‌شود.

وی با بیان این که مهم‌ترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به‌واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است، اما باز هم وقتی می‌خواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آن را داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی به وجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.

 اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.