به گزارش هنرآنلاین به نقل از دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، نشست هم اندیشی پیرامون هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران امروز سه شنبه  9 دی ماه به صورت آن‍‍‍لاین با حضور مروجان، تسهیلگران، مسئولین طرح‌‌‌‌های کتابخوانی روستاها و مناطق عشایری کشور و نیز دهیارهای و نیز مدیران مسئول نهادهای همکار برگزار شد. 

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: در این دوره از جشنواره متاثر از شیوع ویروس کرونا به فعالیتها و برنامه های ترویج کتابخوانی که برای این شرایط نیز  چاره اندیشی کردند توجه ویژه می شود.  طبیعتا  انتظار می رود متاثر از  محدودیتهای پدید آمده متاثر از شیوه ویروس کرونا بخشی از فعالیت ها نیز متناسب با این وضعیت به فعالیت در فضای مجازی  اختصاص یابد یا  آنکه از  ظرفیت های  فضای مجازی  برای گسترش برنامه های کتابخوانی استفاده حداکثری شود.

او همچنین گفت: از  اهداف  این جشنواره  توسعه و ترویج کتابخوانی , توسعه زیرساخت‌های کتاب و فرهنگ در مناطق روستایی از اهداف جشنواره روستاها و عشاری دوستدار کتاب بوده است. برای تحقق اهداف  جشنواره از ظرفیت‌های  بومی و محلی، نیز  جلب مشارکت مردمی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف اجرایی و دولتی و غیر دولتی بهره گرفته شده است.

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار متذکر شد: در این جشنواره فعالیت فردی ملاک عمل نیست  بلکه، مجموعه اقدام گروه‌های مختلف فعال در روستا  که کنار هم انجام می شود، واجد اهمیت و توجه  است. از سویی بهره‌گیری از  مجموعه ظرفیت‌هایی گردشگری، تولیدی، بومی و... در روستاها و استفاده از آنها  در قالب برنامه‌های ترویج کتابخوانی بسیار اهمیت دارد. فعالان ترویج کتابخوانی و دهیارها و ... در مناطق روستایی توجه داشته باشند که  برای روایت فعالیت‌های گذشته ارائه مستندات ضرورت دارد. همچنین برای برنامه‌های در دست اقدام هم  لازم هست ضمانت‌های اجرای آن‌ها مستندسازی و به دبیرخانه  ارائه شود.

او در بخش دیگر سخنانش درباره جزئیات نحو مستند‌سازی فعالیت‌ها و ... پرداخت.

اسماعیل زیارتی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز  با تاکید بر بهره‌برداری موثر از آموزه‌های جدید برای مدیریت محلی  گفت: مدیریت روستایی  باید متناسب به تحولات نوظهور در حوزه مدیریتی  فعالیت‌هایش را دنبال کند. یکی از مهمترین دلائل ضرورت تغییر رویکرد  مدیریت روستایی  در این است که بتوانیم متناسب با تغییرات جدید به توسعه پایدار دست پیدا کنیم. ما در  این سال‌ها در زمینه توسعه عمرانی، راه و تلفن و نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی داشتیم.  اما توسعه‌ پایدار در مناطق روستایی محقق نشده است. به این اعتبار  ضرورت تغییر رویکرد  از توسعه عمرانی  - خدماتی  به رویکرد توسعه  فرهنگی  بیش از پیش احساس می‌شود.

او افزود:  ضرورت دارد دهیاری‌ها بیشتر  به بحث‌های فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کنند. قرار نیست دهیار تولیت  همه امور را  دست بگیرید. مدیریت محلی مطلوب مدیریتی است که  جای پارو زدن،  سکانداری فعالیت‌ها  را به عهده  می‌گیرد. دهیارهای در روستا می‌توانند، در زمینه‌های فرهنگی منابع مالی خیرین و همچنین منابع انسانی روستا را بسیج کند.  بیایند بسیج منابع انجام دهند و اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی را به کمک مردم انجام دهند و کار‌ها را به  تشکل‌های مردم نهاد بدهند. به افزایش توان مردم در این حوزه‌های کمک شود. مردم باید در تمام کار‌های ما سهم‌دار باشند و فعالیت‌ها و توسعه مبتنی بر مشارکت باشد. وقتی  مردم احساس کنند در امور نقش دارند و در برنامه‌های اجرا شده سهمی‌ براشان لحاظ شده  است  و به نتایج مطلوبی  خواهیم رسید.

مهدی رمضانی، معاون توسعه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سخنانی  از  همراهی این نهاد با  جشنواره روستاهای و عشایر دوستدار کتاب یاد کرد و گفت: برای حل و فصل چالش‌های اجتماعی در مناطق روستایی و آبادی‌های عشایری راهی غیر از تقویت فعالیت‌های فرهنگی نداریم. یکی از بستر‌های قابل اعتنا فعالیت فرهنگی کتاب و کتابخوانی است. این جشنواره فرصت و امکان خوبی  برای دیده شدن روستا‌ها و روستاییان از منظری فرهنگی است.  کتاب‌خانه‌های ثابت و سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی  نیز در خدمت روستا‌ها و بستری برای پیش‌برد و تحقق اهداف جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب است.

همچنین سعید سعادتی معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب را فرصتی برای ترویج کتابخوانی و اهتمام به کتاب دانست در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های  کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در زمینه کتابخوانی پرداخت و گفت: ما در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با توسل به رویداد‌های ترویج کتابخوانی  از جمله جام باشگاه‌های  کتابخوانی توانستیم  تحرک خوبی را در زمینه کتابخوانی در کانون‌ها  شاهد باشیم و در این سال بالغ  بر 47 هزار نفر در مسابقه‌های کتابخوانی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مشارکت داشتند.

او ادامه داد: این میزان مشارکت ناشی از هم‌افزایی ایجاد شده نهادهای مختلف در ترویج کتابخوانی است. همچنین در سایه برنامه‌های ترویج کتابخوانی و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شاهد شکل‌گیری پویش مبادله کتاب میان اهالی روستا  هستیم. افزایش استقبال از طرح  کتابخانه‌های باز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز از دیر اتفاق های مثبت رخ داده در سایه این برنامه های ترویج کتابخوانی است .

همچنین رضا برزگر مدیر کل دفتر فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز به اهمیت جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب تاکید کرد و گفت:  این رویداد رونق تازه‎‌ای به کتابخوانی  در ایران داده است. به افزایش همبستگی و افزایش امید و نشاط فرهنگی میان جوان‌ها دامن زده است. او در پایان به طرح توضیحی درباره بسته فرهنگی روستاها پرداخت.

در پایان  این نشست به پرسش‌های مروجان و تسهلیگران و دهیاران و حاضر در نشست  پاسخ داده شد.