به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، آیین اهدای جوایز نخستین یادواره تولیدات رسانه‌ای "مکتب سلیمانی"، با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استاندار خوزستان و خانواده‌های معظم شهیدان فخری زاده، علم الهدی، تقوی فر، پورجعفری و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری شب گذشته هفتم دی‌ماه در اهواز برگزار شد.

علی دارابی در این آیین با تشکر از رئیس رسانه ملی و همه همکاران و مدیران صداوسیما، مسئولان استان و مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان برای برگزاری این یادواره اظهار کرد: بیش از ۲ هزار اثر در حوزه‌های صدا، سیما، فضای مجازی، خبر، موسیقی و سرود، پژوهش مرتبط با حاج قاسم سلیمانی در مراکز صدا و سیما در طول یک سال گذشته تولید شده که جای تشکر و قدردانی دارد به‌خصوص آنکه بیشتر این مدت با همه‌گیری کرونا و شرایط دشوار ناشی از این مسئله همراه بود.

وی افزود: ۴۰ نفر از اساتید دانشگاه صدا و سیما و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، کار داوری و ارزیابی آثار را انجام دادند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه لازم است برای دومین یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب شهید سلیمانی که همه ساله در آستانه شهادت "شهید سلیمانی" در خوزستان برگزار خواهد شد سطح کیفی تولیدات به‌طور جدی افزایش یابد بیان کرد: کشور ما به برکت انقلاب اسلامی و جان‌فشانی بهترین فرزندان این مرز و بوم در دفاع از استقلال، امنیت، آبادانی کشور "قهرمان بزرگ" و "ماندگاری" دارد و شهید حاج قاسم سلیمانی هم پرورش یافته مکتب انقلابی امام خمینی (ره) یکی و صدالبته از نامدارترین و جهانی‌ترین آن‌هاست.

وی ادامه داد: هنوز در ابتدای کار رسانه‌ای و هنری برای شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی هستیم چرا که او به‌تنهایی یک مکتب به شمار می‌رفت و منظومه فکری آرمان، اهداف، جهان‌بینی و اعتقادات او برگرفته از اسلام اصیل بود.

دارابی تصریح کرد: حاج قاسم چهره‌ای فراجناحی، مستقل، خدوم و مردمی، عاشق خدمت به انقلاب و مردم و وفادار و امین ولایت و رهبری، شجاع، با غیرت، نستوه و خستگی‌ناپذیر محسوب می‌شد و ایران اسلامی به‌شدت نیاز به چنین شخصیت‌ها و الگوهایی دارد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه می‌توان از حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک ابررسانه نام برد گفت: نشریات معتبر جهانی از او به‌عنوان "قهرمان جنگ"، "میهن‌پرست"، "قوی‌ترین فرمانده جنگ منطقه"، "باهوش‌ترین و زبده‌ترین" و برخی رسانه‌ها از او به‌عنوان یکی از ۱۰ چهره متفکر برتر در عرصه امنیتی، دفاعی جهان نام برده‌اند.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی به‌حق زنده است و راه و مکتب او نیز ادامه دارد، در این یادواره نیز گرد هم آمده‌ایم که یاد، راه، آرمان و مکتب سلیمانی را گرامی بداریم. وقتی می‌گوییم شهید سلیمانی زنده است یعنی جهاد، شهادت، مقاومت، مردانگی، غیرت، شرف و آزادگی زنده است.

دارابی تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی فقط قهرمان برای ما ایرانیان محسوب نمی‌شد او قهرمانی برای همه بود؛ از عراق، لبنان، سوریه، یمن تا بسیاری از جاهای دیگر حاج قاسم قهرمان اصلی مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری بود، یعنی "مکتب و راه او" ادامه دارد.

ولایتمداری چکیده مکتب شهید سلیمانی است

سردار محمدرضا نقدی در آیین اختتامیه نخستین یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب سلیمانی اظهار کرد: این شهید بزرگوار هفت بار در وصیت‌نامه خود، افراد مختلف را مخاطب قرار داده و ولایت فقیه را یادآوری می‌کند، انگار همه این افراد و این مخاطب قرار دادن‌ها بهانه هستند برای بیان مسئله ولایت فقیه، چیزی که در وصیت‌نامه همه شهدا مشهود است.

وی افزود: سردار سلیمانی بارها در وصیت‌نامه خود تأکید می‌کند ولایت فقیه یک اصل مسلم است، تا آخر با ولایت بمانید و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را مثل جان خود حراست کنید، چرا که این ولایت ادامه ولایت ائمه معصومین (ع) است.

 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه پاسداری و اطاعت از ولایت فقیه چکیده مکتب سلیمانی است گفت: اگر امروز آرامش و امنیت داریم و در حال پیشرفت علمی و صنعتی هستیم، مدیون او و دیگر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم هستیم بنابراین باید با پیاده‌سازی اندیشه آن‌ها و تداوم راهشان دین خود را ادا کنیم.

تجلیل از برگزیدگان

در ادامه و با حضور مهمانان ویژه مراسم، تندیس، دیپلم افتخار و لوح تقدیر به برگزیدگان این یادواره اهدا شد.

بخش سیما

بر این اساس و در بخش سیما، عباس ایمانیان تهیه‌کننده برنامه "پلاک ۷۲ – ۹۵" سیمای مرکز سمنان در بخش برنامه‌های ترکیبی، عابدین محمدی از مرکز کرمانشاه برای پویانمایی "نجات هولیر"، یاسر طالبی از مرکز مازندران برای مستند "چلچلای سفر" (عاشقی) و رشید حاجتمند برای اثر نمایشی "مدیترانه" از سیمای مرکز خراسان رضوی، تندیس و لوح افتخار یادواره را دریافت کردند.

در همین بخش، حمید قرابیان مجری همین برنامه لوح افتخار گرفت، ایوب مروانی‌پور از مرکز آبادان برای مستند "وفای همسایه" جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد و قدرت باقری از ایلام برای مستند "چمر سرباز" لوح افتخار را کسب کرد.

لوح افتخار این یادواره به محسن پناه و علی زهیری برای برنامه ترکیبی "تا پای جان" و مستند "محمود" هر دو از مرکز خوزستان اهدا شد.

دیگر برندگان لوح افتخار یادواره، حجت‌الله رئیسی از مرکز فارس برای اثر نمایشی "ایستگاه مدمری"، محمدحسین همتی از مرکز قم برای مستند "برای نبل برای الزهرا"، زانیار لطفی از مرکز کردستان برای اثر نمایشی "نهست"، حامد سعادت از مرکز کرمان برای مستند "خورشید"، سید افضل حسینی از مرکز کهگیلویه و بویراحمد برای برنامه ترکیبی "شب‌های شیدایی" و هادی امیری و رها فرجی از مرکز همدان برای پویانمایی "پر" بودند.

بخش صدا

در بخش صدا، تندیس و لوح افتخار به بهرام نوری از مرکز گیلان برای نمایش بلند "قاسم زهرا"، زهرا محمدی از مرکز آذربایجان غربی برای اثر گفت‌وگومحور "قانلی گورچین" و مریم امینی از مرکز ایلام برای مستند "شین شهسوار" رسید.

همچنین خسرو رسولی از مرکز گیلان برای اثر "مکتب عشق"، لیلا عسکری از مرکز اصفهان برای اثر "ناشنیده‌ها" و امین حسین‌زاده از مرکز خوزستان برای اثر "داده کاوی" هر سه در بخش خلاقیت، جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص دادند.

لوح افتخار یادواره نیز به فاطمه دانایی از مرکز یزد برای مینی‌فیچر سردار سلیمانی، مهدی آذری از مرکز گیلان برای نمایش کوتاه "ما منتظریم"، حسن شاهی از مرکز فارس برای برنامه ترکیبی ساده "کوچ برادر"، ابراهیم طاهری کیا از مرکز قزوین برای برنامه "راه امید" در بخش کودک و نوجوان، حسین حیاوی اهواز از مرکز خوزستان برای مستند "از اکتبر تا ژانویه"، الناز عزیزی از مرکز اردبیل برای مسابقه "اوره لر" سرداری و رضا نوروزی از مرکز خراسان رضوی برای اثر "رفیق خوشبخت ما" در بخش رادیونما اهدا شد.

بخش خبر

در بخش خبر، تندیس و لوح افتخار یادواره به مریم تکافی از مرکز خراسان رضوی برای مستند خبری "راز نگین" اهدا شد.

نوید سالم‌زاده از مرکز آبادان برای مستند خبری "حکایت همچنان باقیست"، زهرا پوراسمعیل از ایلام برای خبر مکتوب "سردار دل‌ها به روایت قلاویزان"، ناصر اکبرپور از مرکز چهارمحال و بختیاری برای مستند خبری "خیابان‌های شهر من"، تکتم سیدی از مرکز خراسان رضوی برای گزارش رادیویی "سردار آنجا بود که سلیمانی شد"، مهدی محمودی از مرکز خوزستان برای مستند خبری "از وطن تا حرم" و صابر چهری از مرکز کرمانشاه برای مستند خبری "خدا با ماست" هم لوح افتخار دریافت کردند.

بخش فضای مجازی

در بخش فضای مجازی، مهدی عمرانی از مرکز اصفهان برای اثر "ماجرای یک انگشتر" توانست تندیس و لوح افتخار یادواره را به خود اختصاص دهد همچنین لوح افتخار به علی شهابی‌نژاد از مرکز آبادان برای اثر "پس از اتفاق"، مهدی براتی از مرکز اصفهان برای اثر "وقتی حاج قاسم در گزینش رد شد"، عقیل عباسی از مرکز چهارمحال و بختیاری برای اثر "بنشین که طوفان را ببینی"، رضا حمیدی مطلق از مرکز سمنان برای اثر "عکس یادگاری"، حمزه کرد شاکری از مرکز گلستان برای نرم‌افزار موبایلی ذوالفقار، سارا فرهمند راد از مرکز مازندران برای اثر "شاخه گل شهادت" و رضا عباسی مهرآبادی از مرکز یزد برای مستند پژوهشی "چهره بین‌المللی مقاومت" رسید.

بخش شعر و موسیقی

در بخش شعر و موسیقی، مجید شمسایی از مرکز خوزستان برای موسیقی ارکسترال ملت بیدار و قوی و هادی ابراهیمی از مرکز مازندران برای اثر ویژه اقیانوس بی‌پایان، تندیس و لوح افتخار گرفتند.

علیرضا زکی از مرکز اصفهان برای سرود رزمنده ایرانی، داود رضایی از مرکز ایلام برای موسیقی محلی شوق عقیق، ستار سهرابی از مرکز چهارمحال و بختیاری برای موسیقی پاپ حماسی سردار اسلام، امیر بدیعی از مرکز خراسان شمالی برای موسیقی تلفیقی محلی شهید، هادی فردوسی از مرکز فارس برای شعر آینه‌داران، میثم اصغرزاده از مرکز قزوین برای سرود همسنگر، میلاد ابراهیمی از مرکز کهگیلویه و بویراحمد برای پاپ ارکسترال مکتب سلیمانی، قاسم رضایی از مرکز گلستان برای موسیقی بومی سردار وطن و فرناد شاهزیدی از مرکز لرستان برای موسیقی ارکسترال محلی آزمون شهادت، توانستند لوح افتخار یادواره را نصیب خود کنند.

بخش آثار پژوهشی

و درنهایت و در بخش آثار پژوهشی، حبیب نجفی و لطیف رئیسی از مرکز چهارمحال و بختیاری برای پژوهش بنیادی برگ‌های زرین از زندگی سردار سلیمانی و مهدی نجف‌پور از مرکز ایلام برای پژوهش برنامه‌ای بررسی آیین سنتی چمر در استان ایلام، حائز دریافت تندیس و لوح افتخار یادواره معرفی شدند.

همچنین معصومه دارابی از مرکز کرمان برای پژوهش بنیادی نقش رسانه استانی در ترویج گفتمان جبهه مقاومت با محوریت سردار سلیمانی، امین فرخی حقیقت و زهرا نادری از مرکز قزوین برای پژوهش برنامه‌ای زندگینامه شهدای مدافع حرم استان قزوین، شهیدان سیاهکلی مرادی، شیری و پورمراد، ندا سید چاوش از مرکز فارس برای پژوهش برنامه‌ای شناخت و معرفی زندگی و شخصیت شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری، منصوره عسکری دشت بیاض از مرکز خراسان جنوبی برای پژوهش برنامه‌ای شهید مدافع حرم سید شیرآقا حسینی، ربیع‌الله فرهمند، لطیف رئیسی و لیلا جعفری از مرکز چهارمحال و بختیاری برای پژوهش بنیادی مدافعان حرم در شعر شاعران، در این بخش لوح تقدیر دریافت کردند.