سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجموعه‌ سه جلدی "تئاتر، تماشا و نگاه برانگیخته از منظری اروپایی" شامل سه جلد "تئاتر و فرایند متمدن شدن"، "در چشم‌های تئاتر" و "در جستجوی معنا" است.

سارا رسولی‌نژاد یکی از مترجمان کتاب در مورد اهمیت این مجموعه اظهار داشت: این سه جلد تاریخ تحلیلی تئاتر اروپا را از منظر آلمانی بازگو می‌کند. به مسئله تماشا و تماشاگری می‌پردازد و این‌که آوانگاردها و متاخرترهای اروپایی چگونه تماشاگر را به ابزاری خلاقانه در فرایند اجرا تبدیل می‌کنند، نه صرفا عنصری برای تماشاگری و در نتیجه انفعال. هم‌چنین چطور تئاتر در فرهنگ قرن بیستم و بیست‌و‌یکم اروپا خود را در کنار تئاتر شرق حاصل‌خیز می‌کند و از نو زاییده می‌شود، پرفورمنس‌های فرهنگی چه بودند و بدن، آیین، جامعه، تاریخ و... در آن‌ها چه جایگاهی داشتند و در یک پرسپکتیو اروپایی، تئاتر میرهولد، راینهارت، جان کیج، ویلسون، آبراموویچ و دیگران چطور تماشا، تحلیل و نقد می‌شود، مفهوم تمثیل والتر بنیامین در اجراهای به‌اصطلاح پست‌مدرن چگونه عمل می‌کند.

او افزود: هر چند نویسنده در این مجموعه در پی تبیین و پاسخ به مسئله تماشاگر و دیگر مسائل تئاتر نیست، اما او با نگاهی تحلیلی به تاریخ تئاتر اروپا و به‌ویژه تمرکز بر ریشه‌ها و بنیان‌های تغییر و تحولات تئاتر از اوایل قرن هجدهم تاکنون، به دنیای تعقل ما پا می­‌گذارد و ورای موضوعات فرهنگ و تئاتر، زمینه­­‌های تفکر و تامل در آن­‌ها را ایجاد می­‌کند. باید عنوان کرد این تاملات که در مقابل سکوت، بی‌اعتنایی و تماشاگری، به‌نوعی دست بردن به اسلحه می‌ماند، از دیدگاه فلسفه آلمان مطرح می‌شود.

اریکا فیشرلیشته متولد 1943 هامبورگ، در رشته‌های تئاتر، زبان و ادبیات اسلاوی، فلسفه آلمانی، فلسفه و روان‌شناسی در دانشگاه فرای برلین و دانشگاه هامبورگ تحصیل کرده است. او از سال 1973 تا 1996 استاد ادبیات مدرن آلمان، ادبیات تطبیقی ​​و مطالعات تئاتر در دانشگاه‌های فرانکفورت ماین، بایرویت و ماینتس بود. در سال 1996 به عضویت هیات علمی گروه تئاتر مطالعات اجرا در دانشگاه فرای برلین درآمد و در حال حاضر مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی "هم‌آمیزی فرهنگ‌های نمایشی" در دانشگاه فرای برلین نیز هست. او بین سال‌های 1995 و 1999 ریاست فدراسیون بین‌المللی تحقیقات تئاتر را بر عهده داشت. عضو آکادمی اروپا، آکادمی علوم و علوم انسانی گوتینگن، آکادمی علوم برلین-براندنبورگ و آکادمی ملی علوم لئوپولدینا در شهر هاله است و در کشورهای چین، هند، ژاپن، روسیه، نروژ و ایالات‌متحده آمریکا به تدریس پرداخته است.

علایق پژوهشی او در زمینه زیبایی‌شناسی، درهم آمیختگی فرهنگ‌های نمایشی، جهانی‌سازی در طی تاریخ و دوران معاصر، اجرای تراژدی‌های یونان باستان از سال 1800 در سراسر جهان و مفاهیم مربوط به پرفورمنس در زبان‌های غیراروپایی متمرکز است. فیشرلیشته در زمینه‌های زیبایی‌شناسی، نظریه ادبیات و هنر و تئاتر، به ویژه در مورد نشانه‌شناسی و نمایش، تاریخ تئاتر و تئاتر معاصر بیش از 30 کتاب و 300 مقاله در نشریات علمی، کتاب‌های راهنما و غیره منتشر کرده است.

از کتاب‌های او می‌توان به "نشانه‌شناسی تئاتر" (1992)، "تاریخ درام و تئاتر اروپا" (2002) ، "تئاتر، تماشا و نگاه برانگیخته" (1997)، "تئاتر، قربانی و آیین: کاوشی در اشکال تئاتر سیاسی" (2005)، "قدرت تحول آفرین پرفورمنس: زیبایی‌شناسی جدید" (2008)، "درآمد راتلج در مطالعات تئاتر و اجرا" (2014)، "رستاخیز دیونیسوس: اجرای کاهنه‌های باکوس اوریپیدس در عصر جهانی‌سازی" (2014)، "سیاست‌های درهم آمیختن پرفورمنس‌های فرهنگی: فراتر از پسااستعمار" (2014)، "دین و جامعه در قرن 21" (2014) "استقامت تراژدی: اجرای تراژدی‌های یونان در رابطه با هویت فرهنگی در آلمان از سال 1800" (2017) اشاره کرد.

مجموعه‌ سه جلدی "تئاتر، تماشا و نگاه برانگیخته از منظری اروپایی" نوشته اریکا فیشرلیشته با ترجمه مشترک سارا رسولی‌نژاد و مهدی مشهور از سوی انتشارات ماه و خورشید منتشر شده است.