به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مراسم گرامی‌داشت مسجد جامع دزفول با حضور مسئولان محلی، اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد و دوستداران میراث‌فرهنگی برگزار شد.

مهدی چناری رئیس اداره دزفول سه‌شنبه دوم دی‌ماه ۹۹ در حاشیه این مراسم که هم‌زمان با روز مسجد جامع برگزار شد، اظهار کرد: مسجد جامع بعد از پل قدیم، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می‌رود و از لحاظ معماری و دارا بودن شبستان و ستون‌های سنگی در شمار مساجد اولیه دوره اسلامی بوده که در قرن سوم هجری احداث شده است.

او افزود: این مسجد باتوجه به حفظ حالت اولیه خود و نیز ویژگی‌های معماری، در طول تاریخ تأثیر زیادی بر شهر دزفول گذاشته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با اشاره به این‌که مسجد جامع به شماره ۲۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: بنای مسجد برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه است و شکل‌گیری کنونی آن که معروف به چهار ایوانی است مربوط به اواسط دوره صفویه یعنی سال ۱۰۵۰ هجری قمری است.

او عنوان کرد: سبک معماری خاص این مسجد که الگو گرفته از دوره ساسانی و ترکیبی از معماری بومی شهرستان دزفول است، این مسجد را به یکی از مساجد منحصر به‌فرد تبدیل کرده است.

چناری گفت: مسجد جامع در سال‌های انقلاب و بعد از آن به‌عنوان‌ یکی از پایگاه‌های مهم شهر دزفول فعالیت داشت و در حال حاضر نیز در ایام سال و مناسبت‌های مختلف، مراسم مذهبی در آن برگزار می‌شود.