سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آفاق امیریان از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی و دبیر جشنواره ملی مجازی مدیافت درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مقوله مدیافت از آنجایی در حوزه مد و لباس دارای اهمیت و دغدغه شده که یکی از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی از دیرباز، دوری از اسراف و بهره‌گیری حداکثری از امکانات موجود برای رفع نیاز افراد است.

او در ادامه گفت: ازاین‌رو است که ضرورت برگزاری جشنواره‌ای با عنوان مدیافت احساس شد و در این رویداد بیش از هر چیز دیگری بر لزوم ورود نگاه هنرمندانه و خلاقانه در بازآفرینی لباس‌هایی که به هر دلیل دیگر قابل‌استفاده نیستند، تأکید داشته‌ایم.

امیریان به موضوع احیای بسیاری از دوخت‌های سنتی و صنایع‌دستی از مسیر مقوله مدیافت اشاره کرد و گفت: اگر ما دوستدار محیط‌زیست هستیم و بر این امر قائلیم که حوزه فشن یکی از عوامل مؤثر در آلودگی محیط‌زیست است و دور ریز بسیاری از لباس‌ها می‌تواند به این آلودگی‌ها دامن زند، می‌تواند با تکیه‌بر بسیاری از هنرهای سنتی، نقش و جلوه‌های بصری لباس‌هایمان را تغییر داده و دیگربار آن‌ها را مورداستفاده قرار دهیم.

دبیر جشنواره مدیافت با اشاره روند برگزاری این رویداد اذعان داشت: فعالیت دبیرخانه از مردادماه امسال آغاز شد و پس از انتشار فراخوان در بخش‌های گوناگون ازجمله پارچه سازی، کیف و کفش، زیورآلات، تصویرسازی و ماسک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین و مرتبط با موضوع مدیافت را به مدت دو ماه در دستور کار قرار دادیم.

او افزود: درعین‌حال از زمان انتشار فراخوان جشنواره، بالغ‌بر 1200 اثر به دبیرخانه مدیافت ارسال شد که در مرحله نخست داوری، نیمی از آثار حذف شدند و درنهایت از میان این آثار، 160 اثر به مرحله پایانی داوری راه یافتند که این مرحله از داوری با تکیه‌بر ارسال نسخه فیزیکی آثار توسط شرکت‌کنندگان انجام شد.

امیریان به حضور قابل‌توجه طراحان و هنرمندان خلاق و خوش‌ذوق در این جشنواره اشاره کرد و گفت: احیای فرهنگ بازآفرینی لباس‌های قدیمی ازجمله اهداف جشنواره مدیافت است و پویش مد­یافت با تکیه بر نوعی احساس مسئولیت اجتماعی از بدو شکل‌گیری تلاش کرد تا نظر آحاد جامعه هنری کشور را به این موضوع جلب کند و تصور می‌کنم این مهم تا اندازه‌ای از مسیر برگزاری جشنواره رقم خورده است.

قرار است آئین اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت، روز پنجشنبه 4 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 در تالار رودکی برگزار شود.