به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این  پژوهشگاه از پیشینه‌­ای نسبتا طولانی در اجرای پیمایش­‌های ملی برخوردار است. "پیمایش ملی سنجش ارزش‌ها و نگرش­‌های ایرانیان"، "پیمایش ملی سرمایه اجتماعی" و "پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران" از جمله این پیمایش­‌ها هستند. این­ پژوهش­‌ها و تحلیل­‌های مبتنی بر آن‌ها در کنار دیگر شکل­‌های پژوهش و تحلیل – پژوهش‌های کیفی و اتنوگرافیک، گزارش­‌های تحلیلی و سیاستی و تدوین مجموعه مقالات تحلیلی- جملگی تلاش­‌هایی بوده‌­اند در مسیر شناخت و بررسی جنبه‌های گوناگون دگردیسی‌ها و  تحولات فرهنگی- اجتماعی جامعه ایران در سالیان و دهه­‌های اخیر. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در چهارچوب این رویکرد، اجرای موج سوم "پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران" را در دستور کار خود قرار داد که پس از طی مراحل مختلف، سرانجام در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ به مرحله اجرا رسید. پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی مبتنی بر چشمداشت‌های علمی و سیاستیِ زیر طراحی و اجرا شده است:

 گردآوری داده‌­ها در سطح ملی در جهت شناخت عالمانه مصرف فرهنگی؛ جزئیات، الگوهای اصلی و روندهای نوپدید؛ گامی در راستای بازنگری و بررسی ذائقه فرهنگی مردم ایران، به‌­منزله یکی از نشانگرهای تحولات فرهنگی و اجتماعی کلان و به­‌عنوان منبعی موثق در تحلیل تمایزات و نابرابری‌­ها در دسترسی به تولیدات فرهنگی و نیز معیاری برای سنجش کارآمدی و اثربخشی سیاست­‌های فرهنگی.

در مقدمه این طرح آمده است که "در همین نمونه آخر، "نقشه مهندسی فرهنگی کشور" یکی از مهم­‌ترین اسناد نهادهای سیاستگذار به‌­شمار می‌­آید. نهمین "راهبرد کلان" این سند به موضوع هنر اختصاص یافته و "راهبردهای ملی" و "اقدامات ملی" برای آن پیش‌بینی شده است. هرگونه ارزیابی جدی از محتوای این راهبرد، امکان تحقق آن، و مسیری که تاکنون طی شده است، مستلزم درکی جامع و فراگیر از ذائقه فرهنگی مردم و عوامل و زمینه­‌های پدیدآورنده آن است. یافته‌های پیمایش مصرف فرهنگی را باید همچون منبعی غنی برای چنین تحلیل­‌هایی تلقی کرد".   

این طرح پیمایشی مجموعا در ۱۶ فصل تدوین شده است که موضوعات اوقات فراغت، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله‌خوانی، رادیو، تلویزیون، دستگاه‌های شنیداری و دیداری، موسیقی، رایانه اینترنت و تلفن همراه، سینما و تئاتر، فعالیت‌های مذهبی، فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی، فعالیت‌های هنری و دستی، ورزش، بازی و مسافرت، عناوین فصل‌های آن را تشکیل می‌دهند.

متن این پیمایش را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود فایل