سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال نزدیک به ایام زمستان، شور و هیجان وصف‌ناپذیری بین اهالی سینما ایجاد می‌شود تا ماحصل یک سال تلاششان در فضای سینمایی را در جشنواره فیلم فجر ببینند. اما امسال این شور و حال به‌واسطه کرونا رنگ و بوی دیگری دارد.

یک سال تعطیلی سالن‌های سینمایی و تعطیلی پروژه‌ها باعث شد تا سینماگران از حال و هوای تولید و ساخت کمی دور باشند و این فضا توأم با یک نگرانی و هراس همراه باشد. درحالی‌که اکثر جشنواره‌های بین‌المللی درجه یک در دنیا تعویق و یا به شکل آنلاین برگزار می‌شوند، برگزاری جشنواره فیلم فجر همراه با گمانه‌زنی‌های بسیاری مواجه شد تا درنهایت فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر این دوره جشنواره در نشست خبری مجازی که برگزار شد، خبر از برگزاری این جشنواره در بهمن‌ماه داد و بار دیگر این شور در بین اهالی سینما شکل جدی به خود گرفت. بر همین اساس و طبق فراخوان اعلام‌شده آثاری که از سال 97 تاکنون تولید شده‌اند و تاکنون در جشنواره فیلم فجر حضور نیافته‌اند، می‌توانند در این دوره از جشنواره حضور یابند.

در این گزارش نگاهی داریم بر آثاری که تولید شده‌اند و احتمال حضورشان در جشنواره فیلم فجر بالاست.

رمانتیسم عماد و طوبا

"رمانتیسم عماد و طوبا" به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده دومین فیلم این کارگردان است که به تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده تولید شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: "وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست..." در "رمانتیسم عماد و طوبا" بازیگرانی چون حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی، سام ولی پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"شهربانو" دومین فیلم مریم بحرالعلومی در مقام کارگردان است، این فیلم مضمونی مادرانه، آسیب‌شناسانه و اجتماعی دارد که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود. فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمدولی زادگان، علی کیان ارثی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری و با صدای افتخاری مه‌لقا باقری در این فیلم حضور دارند.

"شیشلیک" جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان در ژانر کمدی ساخته شده است، اثری با حضور چهره‌های مطرح سینمای کشور که در آن بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم حال و هوایی کاملاً متفاوت نسبت به سایر آثار مهدویان دارد. امیرمهدی ژوله طنزپرداز و فیلمنامه‌نویس آثار کمدی نگارش فیلمنامه وی را بر عهده داشته است.

"آهو" به کارگردانی هوشنگ گلمکانی با نگاهی به داستان "پروانه‌ها در برف می‌رقصند" (نازنین جودت) توسط او و سپیده آرمان به نگارش درآمده و مدیر فیلمبرداری‌اش علیرضا زرین‌دست است."آهو" حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده است. رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی با معرفی سپیده آرمان بازیگران این فیلم هستند که توسط جواد نوروزبیگی تهیه شده است.

"بی‌همه‌چیز" به کارگردانی محسن قرایی، تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی و بازی هنرمندانی چون پرویز پرستویی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، لاله مرزبان و... با موضوع اجتماعی در شهرستان گرمسار فیلمبرداری شد. پیش از این قرار بود شهاب حسینی در این فیلم به ایفای نقش بپردازد و حتی در چند سکانس بازی نیز کرد اما در ادامه از پروژه انصراف داد و هادی حجازی‌فر جایگزین او شد. علی مصفا دیگر بازیگری است که از این پروژه جدا شده بود.

"روزی روزگاری آبادان" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و بازی فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده تولید شده و عبدالله اسکندری همراه با علی اوجی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند. آذرنگ پیش از این در سال 84 نمایشی با همین عنوان را در تئاتر شهر به روی صحنه برد که مورد تقدیر قرار گرفت.

"زد و بند" نخستین فیلم بلند سینمایی داود نوروزی است که به ‌تهیه‌کنندگی مقصود جباری و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و قصه‌اش با روایتی متفاوت در ژانر معمایی به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازد. امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی بازیگران این فیلم هستند.

"قاتل و وحشی" تازه‌ترین اثر حمید نعمت‌الله است که در ژانر وحشت و جنایی-معمایی با فیلمنامه‌ای از معصومه بیات و حمید نعمت‌الله ساخته شده است، فیلمی که در میانه راه ساخت به علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد و همچنین به دلیل اختلافات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر ۹۸ را نگرفت، اما سرانجام در پاییز سال ۱۳۹۹، با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی آماده‌ نمایش شد. لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، عزت‌الله رمضانی فر، علی علایی، سام نوری و یاسمین معینی بازیگران این فیلم هستند.

شب داخلی دیوار

"شب، داخلی، دیوار" فیلمی به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند و نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند است. نوید محمدزاده و امیر آقایی از بازیگران اصلی این فیلم هستند و در خلاصه داستان آن آمده است: "زندگی نابینایی به نام علی با بازی نوید محمدزاده با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود..." نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، دایانا حبیبی، دانیال خیری خواه بازیگران این فیلم هستند.

"روشن" ساخته جدید روح‌الله حجازی است که از اواخر دی‌ماه سال گذشته فیلمبرداری آن آغاز شد. رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد ولی‌زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، حمیدرضا حیدری، هدیه آذیدهاک، امیر کیوان معصومی، محمد نیکبخت، با معرفی نازنین سهامی زاده و بازیگر خردسال سرگل لواسانی ترکیب بازیگران "روشن" را تشکیل می‌دهند. فیلمنامه "روشن" را روح‌الله حجازی به نگارش درآورده و تهیه‌کنندگی‌اش را مانند دو فیلم قبلی، خودش بر عهده خواهد داشت. همچنین جواد نوروزبیگی به‌عنوان مشاور پروژه در این فیلم حضور دارد.

"گربه سیاه" به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان ساخته شده است. این فیلم داستانی اجتماعی را روایت می‌کند و مخاطب آن عمدتاً جوانان به‌خصوص دهه هشتادی‌ها هستند. ترلان پروانه، کیا رکنی، حسین پورکریمی، بهاره کیان افشار، علیرضا استادی، پیام احمدی نیا، آزاده سدیری، بهرام رادان، احمد کاوری، ستایش رجایی نیا، عیسی حسینی، بهروز قادری، حسین ملکی، علی اوجی، رضا یزدانی، احسان کرمی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"عروسی مردم" دومین فیلم مجید توکلی بعد از "متولد ۶۵" است که به قلم جمیله دارالشفایی به نگارش درآمده است. از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به علی سرتیپی به‌عنوان تهیه‌کننده، علی اوجی مجری طرح و دانیال زمانی مدیر پروژه اشاره کرد. نازنین بیاتی و شکیب شجره ترکیب تازه‌ای در سینمای ایران هستند که نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند. پیش از این نام فیلم "روزی دو میلیون" بود.

"مجوز خروج" ساخته کیارش اسدی‌زاده است که در آن رضا کیانیان، پژمان جمشیدی، کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، سروش صحت، نادر فلاح، علی استادی و ستاره پسیانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مجری طرح فیلم سینمایی "مجوز خروج" کامبیز بابایی است و سرمایه‌گذاری آن را اکبر سعادت‌نیا بر عهده دارد. اسدی‌زاده پیش از این فیلم‌های "گس"، "شکاف" و سریال شبکه نمایش خانگی "کرگدن" را کارگردانی کرده و "موج اف ام، ردیف ۴۸" را آماده اکران دارد.

فیلم زالاوا

"زالاوا" به نویسندگی و کارگردانی ارسلان امیری بعد از پنجاه جلسه فیلمبرداری در کردستان و همدان تولید شد. در این فیلم سینمایی نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می‌پردازند و باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. طرح و فیلمنامه‌ این پروژه سینمایی که تهیه آن را روح‌الله و سمیرا برادری بر عهده دارند، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار متقاضی از بیست‌ و یک‌ کشور در مرحله‌ داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایزه‌ حمایت HAF را که از سوی Kofic (خانه‌ فیلم کره جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند. "زالاوا" اولین تجربه سینمایی ارسلان امیری در مقام کارگردان است. این سینماگر پیش از این طرح و نوشتن فیلمنامه فیلم‌های "ناهید"، "ویلایی‌ها"، "اسرافیل"، "گیجگاه" و... همکاری داشته و مستندهای "ترانسفر"، "مرثیه‌ای برای یک رؤیا"، "زمین ناآرام" و ... را کارگردانی کرده است.

"سگ‌بند" ساخته مهران احمدی فیلمی کمدی و اجتماعی است که حمید اکبری خامنه نگارش آن را بر عهده داشته و تهیه‌کنندگی فیلم بر عهده محمدحسین قاسمی است. این فیلم آخرین بازی سیروس گرجستانی در سینما بود. "سگ‌بند" برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: "هیچ‌وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود!" امیر جعفری، سیروس گرجستانی، مهران احمدی، بهرام افشاری، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، ناهید مسلمی، سعید امیرسلیمانی، میر طاهر مظلومی، سیامک صفری، عزت‌الله مهرآوران، امین فصیح، علی تقی پور بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "سگ‌بند" دومین ساخته مهران احمدی بعد از "مصادره" است.

"ابلق" تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار بعد از "شبی که ماه کامل شد" است و پنجمین فیلم سینمایی او در مقام کارگردان است. فیلم روایتگر داستانی اجتماعی با محوریت زنان است. هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، گلاره عباسی، مهران احمدی و امین میری که در فیلم‌های قبلی نرگس آبیار با او همکاری کرده بودند بار دیگر در این فیلم سینمایی هم به ایفای نقش می‌پردازند و بهرام رادان دیگر بازیگری است که در فیلم ابلق مقابل دوربین رفته است. محمدحسین قاسمی همسر نرگس آبیار در فیلم "ابلق" به‌عنوان تهیه‌کننده حضور دارد.

"تی‌تی" به نویسندگی ارسلان امیری و آیدا پناهنده و کارگردانی آیدا پناهنده، زمستان سال‌ گذشته بعد از ۴۶ جلسه، به مدیریت فیلمبرداری فرشاد محمدی در شهرهای رشت، ماسال و رضوانشهر به انجام رسید. پس از توقف موقت مرحله پس‌تولید فیلم به دلیل شیوع کرونا، تدوین "تی‌تی" توسط عماد خدابخش به اتمام رسید و علیرضا افکاری عهده‌دار آهنگسازی چهارمین فیلم سینمایی آیدا پناهنده شد. "تی‌تی" اولین تجربه‌ تهیه‌کنندگی آیدا پناهنده است و الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

"جوجه‌تیغی" نخستین ساخته مستانه مهاجر تدوینگر در مقام کارگردان است. فیلمنامه این فیلم را مصطفی زندی و سجاد پهلوان‌زاده نوشته‌اند و محمود کلاری مدیریت فیلمبرداری آن را بر عهده دارد. حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، هومن برق‌نورد، پژمان بازغی و نازنین بیاتی به همراه هادی عطایی‌فر، مهتاب ثروتی، آیدا ماهیانی، صحرا اسداللهی، آرزو نبوت و با حضور نگار فروزنده، امید روحانی، مهراب قاسم‌خانی و نوشین تبریزی در این فیلم پربازیگر، نقش ایفا می‌کنند.

فیلم زمستان بود

"زمستان بود" به کارگردانی وحید پرشاد و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار و کامبیز بابایی تولید شده است. در خلاصه داستان اولین ساخته سینمایی این کارگردان آمده است: "کاش قصه همه‌مون تهش خوب باشه. قشنگ باشه. نه مثل جمعه. دلگیر و تلخ. امروز برای من عین غروب جمعه بود، انگار زمستون بود." رضا کیانیان، نازنین بیاتی، الهام کردا، محمد امین و (با معرفی) شارمین علیمحمدی دیگر بازیگران "زمستان بود" هستند.

"گیج گاه" نخستین ساخته عادل تبریزی است که در آن جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل‌پور، علی باغفر، حامد شیخی، داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با هنرمندی رضا صفایی پور و حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. تهیه این فیلم سینمایی که نسل‌های مختلف سینمای ایران در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، بر عهده ولی اله مدنی و حنیف سـروری است و سرمایه‌گذاران آن محمد حسینخانی و حنیف سروری هستند. در تعریف شعار آمده است: "گیج گاه نوستالژیک نیست، حالی است که دیگر نیست."