به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، شصت و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که قرار بود در تاریخ ۴ تا ۱۱ آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ (۲۵ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۲۰) به صورت فیزیکی برگزار شود به دلیل گسترش شیوع کرونا به تعویق افتاده بود که با اعلام رسمی شورای نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد به دلیل تشدید شیوع این ویروس، امکان برگزاری فیزیکی نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ وجود ندارد.

شصت و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد صرفا با ۸ نشست محدود با حضور نمایندگان ناشران و نویسندگان در سالن تشریفات ساختمان نمایشگاه برگزار   شد. 

با توجه بیماری همه گیر ویروس کرونا، اکثر انتشارات صربستان تصمیم گرفتند با تخفیف‌های متنوع و از طریق شبکه‌های مجازی تازه های نشر خود را برای علاقه‌مندان معرفی کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد یکی از قدیمی ترین و مهمترین رویدادهای فرهنگی منطقه بالکان و جنوب شرق اروپا به شمار می رود که هدف اصلی آن کمک به ناشران، نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران، توزیع‌کنندگان کتاب و .. است تا از طریق آن بتوانند از تجارب یکدیگر و شروع همکارهای‌های فرهنگی کشورهای مختلف استفاده کنند.

خانه کتاب و ادبیات ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان در دوره‌های گذشته در این نمایشگاه حضوری فعال داشتند.  در غرفه ایران علاوه بر ارائه بیش از ۱۰۰ اثر نفیس فارسی که به زبان صربی ترجمه شده‌اند، گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیز با آثار چشم‌نوازی مانند صنایع دستی، بروشورهای فرهنگی،  نقشه و فیلم در معرض دید علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۶ جمهوری اسلامی ایران مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد بود و در سال ۲۰۱۸ صربستان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داشت.