سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "دشت خاموش" به کارگردانی احمد بهرامی تابستان امسال در جشنواره فیلم ونیز درخشید و جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها، تندیس بهترین فیلم از  انجمن بین‌المللی منتقدان جهان (فیپرشی) و جایزه اعتماد ملی ایتالیا را از آن خود کرد.

این فیلم در ادامه حضور‌های بین‌المللی خود در جشنواره سابورسیو در کرواسی حضور یافت و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم این جشنواره شد.

احمد بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور "دشت خاموش" در سابورسیو در زاگرب، گفت: خوشبختانه فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از این جشنواره شد و در اختتامیه به شکل آنلاین همراه برگزارکنندگان بودیم.

او که به‌واسطه شیوع کرونا در برخی از این جشنواره‌ها به شکل آنلاین حضور یافته است، درباره این تجربیات و برگزاری جشنواره‌های معتبر به این شکل توضیح داد: به نظر من برگزاری جشنواره‌ها در این شرایط که همه  کشورها درگیر کرونا هستند سخت شده اما غیرممکن نیست. "دشت خاموش" تاکنون در بیش از ده جشنواره بین‌المللی حضور داشت که از این میان فقط سه جشنواره کاملاً حضوری برگزار شد و بقیه به‌صورت مجازی بودند. جشنواره ونیز، اینک خاورمیانه شهر فلورانس، سمینسی اسپانیا به‌صورت حضوری برگزار شد  و ما در آن‌ها شرکت داشتیم، اما جشنواره‌های شب‌های سیاه تالین، سابورسیو کرواسی، توکیو، سنگاپور، استکهلم به‌صورت مجازی بود که من از طریق ارتباط تصویری با آن‌ها در ارتباط بودم. به‌هر‌حال برگزاری نیمه‌حضوری و یا کاملاً مجازی جشنواره‌ها خیلی برای فیلمسازان و صنعت سینما مطلوب نیست، اما در این شرایط تنها راه موجود برای حفظ و زنده نگه داشتن این صنعت است.

این کارگردان ادامه داد: در همه  جشنواره‌هایی که مجازی برگزار می‌شوند امکان گفت‌وگوی تصویری اینترنتی با  مخاطبان که فیلم‌ها را دیدند وجود دارد و انجام می‌شود که در نوع خود تجربه  جالبی است و ما را در حال و هوای جشنواره نگه می‌دارد. این ارتباط هرچند مجازی نمی‌گذارد ما امید خودمان را برای ادامه مسیر فیلمسازی از دست بدهیم و کمک می‌کند از دیدگاه  مخاطبان نسب به فیلم آگاه شویم بازخوردها را دریافت کنیم و به نقاط قوت و ضعف کار اشراف پیدا کرده و از این تجربه برای فیلم بعدی استفاده کنیم.

بهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا این تجربه را می‌توان در ایران با جشنواره سینما حقیقت و فیلم فجر پشت سر گذاشت، گفت: فکر می‌کنم می‌شود مانند دیگر کشورها به‌صورت حضوری و مجازی جشنواره‌ها را برگزار کرد. به‌طور مثال با نصف ظرفیت سالن‌ها یا با یک‌سوم ظرفیت جشنواره را برگزار کرد و با رعایت پروتکل‌ها در سینماها امکان نمایش را برای مردم فراهم کرد. همان‌طور که الان با رعایت نکات بهداشتی بسیاری از مراکز فعالیت خود را شروع کرده‌اند یا حمل و نقل عمومی مشغول خدمات‌رسانی به مردم است و کار خودش را انجام می‌دهد، جشنواره فیلم فجر نیز می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی برگزار شود. تعطیلی جشنواره و یا برگزاری و نمایش فیلم‌ها فقط برای داوران خیلی مطلوب نیست و باعث رکود و بیکاری بزرگی در سینمای ایران می‌شود.