به گزارش هنرآنلاین، مستند "بسیار سفر باید" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عبدالرحیم صاحب‌الفصول در قالب مستند گردشگری غذا جهت معرفی و حفظ این میراث فرهنگی روی آنتن شبکه جام جم می‌رود.

در این مجموعه ‌فضای متفاوت و متنوع گردشگری استان‌های گیلان ، مازندران، گلستان، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان ، مرکزی و کرمان  را به تصویر می‌کشد و  به گردشگری غذا می‌پردازد.

در این مستند تلاش بر این است که بخش مهمی از غذاهای دارای اهمیت خاص به لحاظ ارزش غذایی و از سوی دیگر در معرض فراموشی  دوباره زنده شود، همچنین در کنار معرفی غذاهای ایرانی به فرهنگ عامه مردم مانند بازی‌های محلی، موسیقی، زبان و جاذبه‌های گردشگری نیز پرداخته شده است که در هر قسمت متناسب با ظرفیت آن استان به میراث‌های فرهنگی توجه شده است .

این مستند نتیجه چند سال تحقیق و پژوهش در حوزه غذاهای ایرانی‌است که به صورت میدانی و کتابخانه‌ای گردآوری شده است و از تنوع چشمگیری در حوزه غذاهای ایرانی برخوردار است.

 همه کسانی که در این مجموعه به طبخ غذا می‌پردازند افراد بومی و محلی هستند که این غذاها را سینه به سینه به نسل ما منتقل کرده‌اند.

مستند "بسیار سفر باید "در 13 قسمت 25 دقیقه‌ای تولید شده و  پنج شنبه‌ها از شبکه جهانی جام جم یک ساعت ۲۲ به وقت تهران پخش می‌شود.

عوامل برنامه عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: عبدالرحیم صاحب الفصول، مجری طرح: علی شجاعی باغینی، تدوینگر: شکوفه  مخدومی میبدی، تصویربرداران: عبد الرحیم صاحب الفصول، علی حیدری تبار ،گرافیست: امیر بایرامی، تحقیق و پژوهش: سمیه صفری، مدیر تولید: سمیه صفری و...

 این مستند در گروه اجتماعی و اقتصادی  شبکه جهانی جام جم تهیه شده است.