به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهفام ملکی مدرس رنگ‌شناسی درباره جایگاه رنگ در طراحی لباس کودک و نوجوان گفت: در اصل هیچ ممنوعیت رنگی برای استفاده در طراحی لباس برای هیچ گروه و رده سنی وجود ندارد اما مسئله مهم در خصوص استفاده از رنگ برای رده‌های سنی مختلف ترجیح استفاده از رنگ‌ها است.

او با تأکید بر اینکه طراحان مد و لباس در ابتدا باید رده سنی که می‌خواهند برای آن لباس طراحی کنند را انتخاب کنند، تصریح کرد: در ادامه باید به مطالعه علایق و ویژگی‌های آن رده سنی بپردازند تا بتوانند بهترین انتخاب را در گزینش رنگ و ترکیب رنگی داشته باشند.

این مدرس رنگ‌شناسی در پاسخ به این سؤال که استفاده از رنگ در لباس جوامع مختلف چه تفاوتی با هم دارد، گفت: میزان تأثیر شادی یا غم در رنگ‌ها، سرد و گرم بودن، نیرومند یا ضعیف بودن، رنگین و کدر بودن رنگ‌ها همه بستگی به سلیقه، خلق‌وخو، زمان، مکان، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و پیشینه فرهنگی هر کشور دارد. اگر به فرهنگمان رجوع کنیم می‌بینیم ارتباط کودک و نوجوان ایرانی با طبیعت، باورهای دینی و تجربیات زندگی است که به لباس مفاهیم نمادین داده است. بنابراین اعتبار نمادین رنگ‌ها را نمی‌توانیم به سایر فرهنگ‌ها تعمیم داد. 

او در تحلیل این مسئله که آیا الگوبرداری از لباس‌های کودک و نوجوان سایر جوامع برای پوشش فرزندان ایران کار اشتباهی است یا خیر، بیان کرد: اگر قرار باشد که پیشینه فرهنگی خودمان را حفظ کنیم توجه به مفهوم نمادی رنگ در طراحی لباس‌ها مهم است. به‌عنوان‌مثال مفهوم نمادین رنگ سبز در کشور ما رنگ عرفانی و الهی است اما همین رنگ در کشور فرانسه نماد امیدواری است. یعنی اگر لباسی با رنگ سبز از کشور فرانسه در ایران پوشیده و به‌عنوان نماد امیدواری مطرح شود اتفاق یا مشکل خاصی بروز نمی‌کند اما اگر قرار است بر اساس فرهنگمان لباس طراحی کنیم باید پیشینه فرهنگی کشورمان را در حوزه رنگ مطالعه و به‌درستی از آن بهره ببریم.

ملکی در پاسخ به این سؤال که انتخاب درست رنگ برای طراحی لباس کودک و نوجوان تا چه حد در کشور ما موردتوجه است، به استفاده از رنگ در لباس نوزاد اشاره کرد و گفت: در طراحی لباس نوزاد همیشه ترجیح داده می‌شود از رنگ‌هایی با ترکیب مضاعف از رنگ سفید استفاده شود مثل آبی سفید، سبز سفید و ... که فضای معصومانه و پاکی ایجاد می‌کند. این انتخاب رنگ هم‌اکنون در کشور ما مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما تأکید کارشناسان حوزه رنگ‌شناسی بررسی و دقت بیشتر در روند انتخاب رنگ و نحوه ترکیب و اجرای رنگ‌ها است.

او اضافه کرد: پیشنهاد ما به طراحان برای استفاده از رنگ در لباس کودک استفاده از رنگ‌های اشباع‌شده و زنده در کنار هم است. مثل سبز، آبی و قرمز روشن. این رنگ‌های اشباع (رنگ‌هایی که دارای خلوص رنگی هستند) باعث ایجاد روحیه شاداب‌تر در بچه‌ها می‌شود.

ملکی در ادامه گفت: لباس‌ها نماد فرهنگی هر کشوری هستند اما لزوماً نمی‌توانیم در عصر حاضر از بچه‌ها بخواهیم در سن نوجوانی از لباس‌های محلی استفاده کنند. بنابراین یک طراح باید همسو با فرهنگ، عرف و موازین کشور خود و درعین‌حال همسو با عصری که بچه‌ها در آن زندگی می‌کنند به ارائه طرح‌های تلفیقی بپردازد. طرح‌هایی که اصالت فرهنگی و نوآوری معاصر در پوشش را در کنار هم داشته باشند.

این فعال حوزه مد و لباس با تأکید بر اینکه طراحان باید قبل از اقدام به طراحی مطالعه کافی در حوزه رنگ‌شناسی داشته باشند، گفت: تمام رنگ‌ها از منظر هم‌جواری رنگی، سردی، گرمی، تیره یا روشن بودن، وسعت و عمق داشتن و ... بر روی هم تأثیر می‌گذارند و یکی از مهم‌ترین عواملی که در تأثیر رنگ‌ها وجود دارد تعداد رنگ‌هایی است که در یک طرح مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ وجود دو رنگ کنار هم با وجود سه رنگ در کنار هم تأثیرات متفاوتی ایجاد می‌کند و یک طراح باید به این علم مسلط باشد تا بتواند از بهترین ترکیب رنگی ممکن بهره ببرد. 

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع علمی کافی در حوزه استفاده از رنگ در طراحی لباس داریم یا خیر اظهار داشت: در این حوزه منابعی وجود دارد و مطالعاتی نیز در حال انجام است در دانشگاه‌ها نیز اساتید در این حوزه اطلاعات لازم را به طراحان ارائه می‌کنند اما میزان توجه و استفاده از این علم بستگی به خود طراح دارد.

ملکی در خصوص اینکه اگر طراحان به مسئله رنگ و ترکیب رنگی مناسب در طراحی لباس توجه نکنند چه آسیبی به طرح آن‌ها وارد می‌شود، گفت: شاید نتوان گفت اشتباهی رخ می‌دهد اما با استفاده از علم رنگ‌شناسی و انتخاب درست رنگ‌ها نتیجه بهتری از طرح‌ها به دست می‌آید. رنگ‌ها در کنار هم، بافت، جنس و ... یک طرح را ایجاد می‌کنند که انتخاب کارشناسانه هرکدام از آن‌ها کیفیت یک طرح را تعیین می‌کند و در زیبایی‌شناختی، ایجاد اعتمادبه‌نفس در کودک و نوجوان و ... تأثیر قوی دارد.

او به مسئله تأثیر فصل بر انتخاب رنگ در طراحی لباس نیز اشاره و اظهار کرد: رنگ‌های تابستانی نوید رشد طبیعت را دارند و طبیعت در تابستان به حد اعلی از فرم و رنگ می‌رسد و می‌توانیم به نهایت غلظت و شکل‌پذیری از رنگ‌ها در طراحی استفاده کنیم. مثلاً رنگ سبز تیره فام، نارنجی و سرخ که پایان تابستان و آغاز پاییز است و وقتی‌که به پاییز می‌رسیم سبزی گیاهان به رنگ مرده و خاموش درمی‌آید به همین دلیل به رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای تیره و بنفش و ... می‌رسیم که باید به این مسائل هم در طراحی لباس کودک مناسب هر فصل توجه کرد.

این کارشناس حوزه رنگ در خصوص استفاده از رنگ تیره در طراحی لباس کودک و نوجوان گفت: تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد نوجوانان در سن نوجوانی علاقه‌مند به رنگ‌هایی با طول‌موج پایین‌تر می‌شوند و این نگرانی ممکن است در خانواده‌ها ایجاد شود که نباید اجازه دهند نوجوان آن‌ها مشکی یا سرمه‌ای (رنگ‌های تیره) به تن کنند. خواست ما از طراحان این است که با علم ترکیب رنگ‌ها به نحوی با مشکی و سرمه‌ای ترکیب رنگی ایجاد کنند که به لحاظ زیبایی‌شناختی و تأثیرات رنگی نتیجه خوب داشته باشد و درعین‌حال رضایت نوجوان را هم جلب کند. 

ملکی به علاقه کودکان و نوجوانان به شخصیت‌های کارتونی یا ورزشی و هنری اشاره و خاطرنشان کرد: راهی به‌جز شناخت و مطالعه رنگ در طراحی لباس به‌ویژه لباس کودک و نوجوان نداریم. وقتی تجربه و علم ما در خصوص تأثیر رنگ‌ها بر هم و بر مخاطب را داشته باشیم قدر مسلم می‌توانیم طرحی موفق‌تر را ارائه کنیم.