سرویس مد و لباس هنرآنلاین//

پته دوزی توسط هنرمندانی که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه دار هستند انجام می شود در این روش با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش های شخصی هنرمند است بر زمینه ی پارچه ی پشمی ضخیمی بنام "عریض" می نشانند.

کرمان ، این خطه ی خشک و گرم که در طول تاریخ دراز و پر حادثه ی خود سمبل و مظهر مقاومت در برابر تهاجم شناخته شده و از حمله ی مغولها و تیموریان و تهاجم آغا محمد خان قاجار لطماتی سنگین دیده، کانون حفظ و نگهداری میراث های فرهنگی و هنرهای بومی نیز هست و هزاران سال است که مردم سخت کوش و صبور این منطقه از کشورمان به موازات سایر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به تهیه و تولید انواع فرآورده های صنایع دستی نیز مشغولند و هر چند توانسته اند در زمینه قالی بافی ، شالبافی و ترمه بافی شهرتی جهانگیر کشب کنند، معهذا "پته های" دوخت کرمان نیز دارای ویژگی هایی است که آسان نمی توان از آن گذشت.

این هنر که ریشه در تاریخ و گذشته فرهنگی کرمان دارد و هم اینک تولید آن در کرمان، سیرجان و رفسنجان رایج است همانند سایر رشته های صنایع دستی سابقه تولیدی مشخص ندارد و هر یک از دست اندرکاران پیدایی آن را به یکی از افسانه های بومی مرتبط می سازد و متاسفانه بدلیل آسیب پذیری منسوجات در برابر عوامل جوی، در موزه های داخلی و خارجی نیز نمونه هایی از پته که بتواند راهگشایمان به کشف سابقه ی این هنر باشد وجود ندارد و قدیمی ترین قطعه پته یی که هم اکنون یافت می شود روپوش مقبره شاه نعمت اله ولی در ماهان کرمان است.

● پته چیست ؟

پته دوزی نوعی از رودوزی های ایرانی است که طی آن تمام سطح پارچه بوسیله بخیه های نخی و رنگین پوشیده می شود و هنرمندانی که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه دار هستند با کمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینش های شخصی شان است بر زمینه ی پارچه ی پشمی ضخیمی بنام "عریض" می نشانند.

"عریض" که در گذشته از آن برای دوخت دامن ، کت و پالتو نیز استفاده بعمل میآمد پارچه یی دستباف است که بوسیله دستگاه های بافندگی چوبی تولید می شد.

ولی در سال های اخیر دستگاه های چوبی جای خود را به دستگاه‌های "تک فاز" برقی دادند و پس از آن نیز تدریجاً بافته های کارخانه یی جانشین عریضهای دستباف شده و هم اکنون پته های استان کرمان را بیشتر اینگونه پارچه های کارخانه‌ای تشکیل می دهد.

" رئیس" که معمولاً در رنگ های عنابی ، مشکی ، سبز روشن، سبز تیره ، زرد، نارنجی ، قرمز، آبی تیره ، سبز ماشی ، لاکی و … مورد استفاده ی پته دوزان قرار می گیرد نوعی نخ پشمی دستریس یا ریسیده شده بوسیله ماشین است که میزان مصرف آن به نسبت نوع نقش و ضخامت یا نازکی نخ مورد مصرف متفاوت است ولی بطور متوسط رودوزی هر متر پته به حدود ۳۷۵ تا ۴۰۰ گرم نخ احتیاج دارد.

انتهای پیام/61