سرویس تئاتر هنرآنلاین: کتاب "فراموش شدگان خیابان لاله‌زار" نوشته پیمانی شیخی به عنوان ششمین کتاب از این منتقد و پژوهشگر، توسط نشر غنچه منتشر شد.

این کتاب در گام نخست از طریق سایت همبودگاه بصورت اینترنتی از روز شنبه 22 آذرماه در دسترس علاقمندان به زندگی هنرمندان و ستارگان پر فروغ دهه بیست تئاتر ایران، قرار خواهد گرفت.

کتاب "فراموش شدگان خیابان لاله‌زار" به معرفی هنرمندان نام‌آور تئاتر ایران زمین که طی دهه‌های ده، بیست و سی فعالیت داشتند، می‌پردازد.  

اسماعیل مهرتاش، اصغر تفکری، رفیع حالتی، سیدعلی نصر، صادق بهرامی، عبدالحسین نوشین، غلامحسین نقشینه، معزالدیوان فکری ارشاد، نصرت‌الله محتشم و هوشنگ سارنگ، 10 هنرمندی هستند که به فعالیت‌های هنری آن‌ها در کتاب "فراموش‌شدگان خیابان لاله‌زار" پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: "به نام او که مهربانترین مهربانان است. آئین سپاسگزاری یکی از خصائل شاخص نیاکان ما بوده که زندگی ماشینی این روزگار موجب کمرنگ شدن آن شده و در روابط اجتماعی شاهد نواسانات این خصلت نیکو و پسنده هستیم.

کتاب فراموش‌شرگان خیابان لاله‌زار به منظور قدردانی از پیشگامان نخستین تئاتر ایران زمین به نگارش درآمده و این نخستین جلد این کتاب است که زندگی هنری تعدادی از هنرمندان نامدار، صاحب اندیشه، موثر و مهم تئاتر ایران را مرور می‌کند. کسانیکه اساتید پیشکسوتانی محسوب می‌شوند که نسل امروز آن‌ها را می‌شناسد و با یاری پروردگار در جلدهای آتی این کتاب زندگی بخش دیگری از این هنرمندان مرور می‌شود.

بدانیم که چنانچه تاریخ و بزرگانمان را فراموش کنیم، امیدی به آینده‌ای روشن و پرمهر نخواهد بود. با قدردانی از گذشتگان، به فرزندانمان قدردانی و مهر بیاموزیم، شاید روزگاری از ما قدردانی کردند."

دو جلد کتاب "خاطره بازی پیشکسوتان تئاتر"، "قصه‌های آقاجان"، "تماشاخونه‌های طهرون" و "طهرون، خاطرات آقاجان و قصه‌های کوتاه" از دیگر آثار پیمان شیخی هستند.