به گزارش هنرآنلاین، مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور درباره جزئیات بیمه 150 هزار هنرمند صنایع‌دستی با دستور رئیس‌جمهور گفت: ۱۵۰ هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی مشمول پوشش بیمه‌ای دستور رئیس‌جمهوری از محل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شده‌اند.

فرهاد فلاح در‌این‌باره به ایرنا گفته است که رئیس‌جمهوری روز ملی روستا در جریان بهره‌برداری از طرح‌های مهم روستایی، اعلام کرد که "یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به جمعیت بیمه‌شدگان از محل صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان و عشایر اضافه می‌شوند"، که ۱۵۰ هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی هم شامل این طرح شدند.

به گفته فلاح، این جریان در حال شناسایی و گروه‌بندی و تکمیل اطلاعات هنرمندان و صنعتگران برای استفاده از پوشش بیمه صندوق کشاورزان و روستاییان و عشایر است و در این راستا صنعتگران باید اطلاعات کامل خود را به معاونت صنایع‌دستی در شهرستان‌ها و استان‌ها بدهند تا از این فرصت و ظرفیت برای ارائه خدمت به آن‌ها با حداکثر ظرفیت بهره‌برداری شود.

فلاح، حل‌وفصل مشکل بیمه صنعتگران را دغدغه همیشگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرده و گفته است پیش‌ازاین از سال ۹۷ با پیگیری‌های دکتر مونسان و خانم محمودیان (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه)، توانستیم برای پوشش بیمه‌ای صنعتگران صنایع‌دستی یک تفاهم‌نامه با صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان و عشایر منعقد کنیم که بیمه روستاییان را پوشش می‌دهد. به استناد یکی از قوانین داخلی صندوق که افراد تحت پوشش بیمه را به شاغلان در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم تسری می‌دهد، توانستیم ۴ هزار نفر از صنعتگران را تحت پوشش بیمه این صندوق قرار دهیم.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور استفاده از صندوق بیمه روستایی را فرصت طلایی برای بیمه شدن بخش بزرگی از خانواده شاغلان صنایع‌دستی دانسته و توضیح داده است که در بیمه این صندوق، ۵ درصد سهم بیمه را صنعتگر و ۱۰ درصد را هم سهم دولت به‌عنوان کارفرما پرداخت می‌کند.

به گفته فلاح، گروهی از هنرمندان صنایع‌دستی جزو مشاغل انفرادی محسوب می‌شوند، رابطه کارگری کارفرمایی ندارند و خود اشتغال هستند، سال ۱۳۸۸ دولت به‌عنوان کارفرما ۲۰ درصد از سهم بیمه صنعتگران خویش‌فرما را تقبل کرد و ۷ درصد از سهم بیمه را هم خود هنرمندان پرداخت می‌کردند که به قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی کدشناسه‌دار منجر شد و همان سال حدود ۸۸ هزار نفر صنعتگر صنایع‌دستی تحت پوشش این قانون بیمه قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، از آغاز دولت تدبیر و تا آذرماه ۹۹ با صدور و تمدید ۳۷۱ هزار و ۲۴۰ مجوز فعالیت در حوزه تولیدات صنایع‌دستی، ۲۷۸ هزار ۱۳۳ اشتغال ایجادشده است، این در حالی است که در دولت یازدهم ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ مجوز تولیدی صنایع‌دستی صادر یا تمدید شد که منجر به ایجاد ۱۲۸ هزار و ۱۳۳ اشتغال در این حوزه شد و در دولت دوازدهم با صدور ۱۷۰ هزار مجوز فعالیت تا آذرماه ۹۹ برای حدود ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجادشده است.

این در حالی است که جامعه هنرمندان شاغل صنایع‌دستی کشور حدود ۵۰۰ هزار نفر است و بر اساس آمار حدود ۲ برابر همین تعداد هم به‌صورت آزاد در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.