به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، گردهمایی تولیدکنندگان برتر پوشاک کشور شب گذشته سه‌شنبه 24 مردادماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اتحادیه پوشاک و تنی چند از مسئولین و بیش از 70 تولیدکننده برتر در تالار رودکی برگزار شد.

طی این گردهمایی ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشور ضمن اظهار خرسندی به مناسبت افتتاح بنیاد ملی مد و لباس اسلامی گفت: خوشبختانه این بنیاد از تولیدکنندگان و طراحان لباس حمایت می کند چرا که برقراری ارتباط بین فعالان ایده و چرخه تولید، نهادها و سازمان های دولتی در دستور کار این بنیاد قرار دارد.

وی در ادامه افزود: بنیاد به عنوان بازویی اجرایی نقش بسیار موثری در اجرای مصوبات کارگروه مد ولباس دارد. در واقع قبل از این عدم ارتباط مناسب در جامعه پوشاک کشور همان حلقه مفقوده ای بود که خوشبختانه امروز با ایجاد بنیاد ملی مد ولباس از بین رفته است و می توانیم شاهد اجرای درست مصوبات باشیم.

شیرازی با تاکید بر نقش اتحادیه پوشاک در بنیاد ملی مد ولباس اظهار کرد: اتحادیه پوشاک اقدام به برقراری تعامل مناسب بین جامعه طراحان و تولیدکنندگان می کند ضمن اینکه امروز با توجه به همکاری های صمیمانه بنیاد ملی مد ولباس باید برای ایجاد برندهای معتبر تلاش کنیم.

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به دید باز و گسترده دکتر شاه آبادی گفت:بنیاد با کمک متخصصان و کارشناسان تولید و فروش پوشاک باید محصولات و کالاهایی تحت عنوان مانتو و پوشش بانوان عرضه کند که از هر نظر با گذشته متفاوت باشد و نیازهای مردم را کاملا تامین کند.

شیرازی ادامه داد: با ایجاد این تعامل می توان مطمئن بود که از این رهگذر تولیدکننده و توزیع کننده بهره مند می شوند ضمن اینکه شاهد تحولات رو به جلو در اجتماع خواهیم بود.

وی صنف پوشاک کشور را مرتبط با شعار سال دانست و تاکید کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که صنف لباس و پوشاک حوزه ای است که به تنهایی با هر سه بخش از شعار امسال یعنی تولید، کار و سرمایه ملی در ارتباط است چرا که پوشاک صنعتی فرهنگی، بومی و اقتصادی است که با طرح خلاقیت و ایده شکل می گیرد ضمن اینکه فرهنگ و ارزش های دینی و اجتماعی نیز در کنار مسائل اقتصادی در این صنعت حضور دارند لذا نباید این عناصر را نادیده گرفت.

رئیس اتحادیه پوشاک کشور درباره برنامه های اتحادیه در سال 91 گفت: تدوین نقشه راه اتحادیه با توجه به راهبردهای اساسی تولید ملی کار و سرمایه ایرانی در کنار راه اندازی نمایشگاه دائمی مد و لباس اسلامی ایرانی از برنامه های سال 91 است.

شیرازی ادامه داد: تاسیس بخش طراحی اتحادیه جهت جذب و ساماندهی سرمایه های اجتماعی موجود در حوزه لباس و پوشاک

به همراه برگزاری همایش ملی در شناسایی آسیب ها وچالش های اجتماعی صنعت لباس و پوشاک با نگاهی بر تولید ملی کار وسرمایه ایرانی نیز از دیگر کارهای اتحادیه است.

وی بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری های ایرانی را از برنامه های اتحادیه خواند و گفت: بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری های ایرانی به منظور ورود به عرصه تولید صنعتی و انبوه با طرح های اسلامی ایرانی همراه با ایجاد برندهای داخلی خواهد بود.

وی همکاری نزدیک اتحادیه با وزارت ارشاد را ضروری خواند و اعلام کرد: تمام تلاش ما در اتحادیه همکاری مجدانه با بنیاد ملی مدو لباس اسلامی ایرانی است و امیدواریم که بتوانیم در حوزه لباس بانوان حرکت شایانی داشته باشیم البته فعالیت های بنیاد تنها مختص به بانوان نیست و در آینده نزدیک به دیگر حوزه ها نیز تعمیم داده می شود.

رئیس اتحادیه مد ولباس برگزاری جشنواره مدو لباس نیاوران را یک جهش خواند و افزود: دکتر شاه آبادی با نگاه باز و نظرات گسترده توانسته اند حرکت های مناسبی در حوزه لباس کشور داشته باشند چرا که سال گذشته شاهد یک جهش در حوزه مانتو بانوان بودیم به همین خاطر و براساس تاکید رئیس وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری با وزارت ارشاد را از اولویت ها می دانیم.

در ادامه این گردهمایی احمد داورزنی درباره موضوع تعامل و همکاری اتحادیه با بنیاد مد ولباس گفت: امسال بر خلاف گذشته توانستیم بسیاری از مخاطبین و مشتریان ایرانی را به سمت پوشش دلخواه هدایت کنیم چرا که به شخصه شاهد بودم که تجربه نیاوران سبب شد که بسیاری از بانوان پوشش های متناسب با طراح های این نمایشگاه را انتخاب کنند.

وی در ادامه افزود: به جرات می توانم بگویم که بلندپوشی در سال جاری به خاطر تاثیرات اقدامات بنیاد ملی مد ولباس بود تا جایی که به مرز جهانی شدن این مد نیز رسیدیم.

این تولیدکننده لباس بیان کرد: نمی توانیم در عرصه مد داخلی لاکپشتی حرکت کنیم و من معتقدم نیاز به یک حرکت جهشی داریم و چنانچه این فعالیت ها را بر همین منوال ادامه دهیم شاهد آن خواهیم بود.

داورزن درباره ژورنال های ایرانی اظهار کرد: نیازمند انتشار ژورنال های داخلی منطبق بر معیارهای کشور هستیم تا در فرودگاه، فروشگاه و تمامی مراکز بتوانیم فرهنگ پوشش خود را به درستی معرفی کنیم.

در ادامه این جلسه محمودیان یکی دیگر از تولیدکنندگان حاضر در گردهمایی به طرح مشکلات تولید در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه مشکل جهانی انرژی طی سال های اخیر به ایران نیز سرایت کرد، این موضوع سبب شد که کالاهای داخلی در حوزه رقابت دچار مشکل شوند چرا که در بسیاری از موارد قیمت کالای ایرانی با کالاهای مشابه خارجی برابر و حتی بیشتر تمام می شود و این خود معضلی برای رقابت است.

وی با اشاره به قیمت بالای در اختیار گرفتن نیروی متخصص بیان کرد: متاسفانه ما به دلیل بالا بودن هزینه ها نمی توانیم از نیروی متخصص داخلی بهره مند شویم به همین خاطر مساله زمان و کیفیت را از دست می دهیم.

این تولیدکننده لباس گفت: باید برای کنترل کیفیت، فکری اساسی داشته باشیم چرا که این امر موجب ایجاد پل اطمینان بین طراح، تولیدکننده و مشتری می شود.

داداشی دیگر تولیدکننده حاضر در این گردهمایی نیز خواستار نظارت بر شوهای خانگی شد و گفت: متاسفانه این شوهای خانگی سبب رشد نجومی قیمت ها شده اند و از سوی دیگر به صورت های عجیبی در حال گسترش است.

ناصر افتخاری نیز در ادامه جلسه گفت: متاسفانه رشته طراحی لباس در کشور جنسیتی شده است به نحوی که دانشگاه ها بیشتر از بین دختران پذیرش دارند و این سبب می شود که از دیگر دیدگاه ها غافل بمانیم.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط مداوم بین طراح و تولیدکننده نیاز بازار است اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از طراحان ما تنها به تحصیلات آکادمیک اکتفا می کنند و این فاصله را تنها در مواردی خاص از بین می برند که این سبب شده است که طراحان جوان ما آگاهی و شناخت کافی از بازار کشور نداشته باشند.

افتخاری سرمایه تولیدکنندگان را مهمترین عنصر این صنف دانست و گفت: نباید یک طراح جوان انتظار داشته باشد که بدون آگاهی و تجربه تولیدکنندگان تمام ارزش و اعتبار خود را صرف طرح ها و آثار وی کنند چرا که در اغلب موارد طراحان شناخت درستی از نیاز و روانشناسی بازار ندارند.

اتابکی نیز در این جلسه خواهان چاپ نشریه اختصاصی برای صنف پوشاک کشور شد.

زندیه از دیگر تولیدکنندگان حاضر در جلسه گفت: نیازمند برگزاری نمایشگاه های فصلی هستیم تا بتوانیم تولیدات را پیش از ورود به بازار اصلی ارائه کنیم به این ترتیب می توانیم بازار و ظرفیت های آن را پیش از سرمایه گذاری گسترده شناسایی کنیم و بر اساس سفارشات به تولید انبوه روی آوریم.

اسکندرزاده از پیشکسوتان عرصه تولید نیز اظهار کرد: باید از وجود دانشجویان و تحصیل کردگان برای پیشبرد صنعت پوشاک کشور بهره مند شویم لذا نیاز به سمینار صنعت پوشاک داریم تا رشته های مرتبط را به یکدیگر وصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک 25 درصد اشتغال کشور را شامل می شود بیان کرد: به طور حتم ما می توانیم که در کنار جوانان گام های موثری را بر اساس سال ها تجربه برداریم و از واردات کالاهای خارجی پیشگیری کنیم.

در ادامه این جلسه دکتر حمید شاه آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به سوالات و گفتمان های مطرح شده پاسخ داد.

انتهای پیام/61