به گزارش خبرنگار سرویس تجسمی هنرآنلاین در مراسم تشییعی که امروز- 25 مرداد ماه - در فضای باز خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، همه آمده بودند؛از مجسمه‌سازان تا نمایشگران عروسکی و مسئولین.نعمتی شریف هنرمند محبوبی بود.

چشم که می گرداندی هنرمندانی چون جمشید مرادیان ،عادل بزدوده‌، حسن دادشکر‌، کوروش گلناری‌، جمشید حقیقت شناس‌، فرناز بهزادی‌، شیوا مسعودی‌، طاهر شیخ الحکمایی‌، سعید شهلا پور‌،‌ مریم اقبالی‌، هنگامه مفید‌، علی پاکدست‌،‌ اردشیر صالح پور‌، بهروز دارش‌ ‌،مجتبی موسوی‌ و قادرآشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی را می توانستی ببینی.

اولین کسی که درباره این هنرمند تازه درگذشته سخن گفت "حمیدرضا اردلان" - رئیس مبارک یونیما ـبود که پیشتر هم پیام تسلیتی ارائه داده بود. اوگفت: مبارک یونیما قصد دارد در سال 2013 با اهدای تندیسی ویژه از بیژن نعمتی شریف به عنوان یکی از هنرمندانی که بیشترین اثر را در زمان حیاتش خلق کرده و کمتر در حوزه کاری خود شناخته شده است، قدردانی کند.

او ادامه داد: خیلی از هنرمندان از بدو فعالیت‌هایشان برای خود یک رسانه طراحی می‌کنند وبا این کار تبلیغات گسترده‌ای در اطراف آنها ایجاد می‌شود ،اما بیژن نعمتی شریف هرگز درباره کارهایش در هیچ جا تبلیغ نکرد.

اردلان خاطر نشان کرد: نعمتی شریف به طرز معصومانه‌ای از چنین منشی برخوردار بود و کارهایش در حوزه تئاتر عروسکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منشاء جنسی از طراحی معاصر شد که بعدها خیلی از هنرمندان تحت تاثیر او مشابه این کارها را خلق کردند و نمونه‌های چنین آثاری را در سطح تلویزیون و بر صحنه‌های تئاتر عروسکی دیدیم.

"سعید شهلاپور" - هنرمند مجسمه‎ساز و از دوستان قدیمی بیژن نعمتی شریف نیز گفت: مهمترین نکته در آثار و منش بیژن نعمتی شریف را در سه عنصر صداقت، پاکی و سادگی خلاصه می کنم.او از همان دوران دانشجویی یک تخیل کودکانه در آثار و رفتار بیژن دیده می‌شد که تا آخرین روزهای حیات او ادامه داشت.

شهلاپور اظهار امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک کارها و جایگاه بیژن نعمتی شریف شناخته و بررسی شود و به ویژه نقش او در عرصه عروسک‌ سازی معرفی گردد، چه بسا که بارها و بارها در دانشکده و با کمک تئاتری‌ها هم در عرصه عروسک‌سازی و هم مجسمه سازی یک خط فکری پیوسته را با توجه به فضایی کودکانه مورد نظر قرار داد.

اردشیر صالح‌پور - دبیر جشنواره تئاتر عروسکی ـ نیز در ادامه این مراسم با تسلیت به جامعه هنرمندان و خانواده نعمتی شریف گفت: هنوز جامعه تئاترعروسکی غم استاد فرهیخته حمید سمندریان را فراموش نکرده بود که به داغ دیگری نشستیم. زنده یاد نعمتی شریف به واقع یک نعمت شریف بود که چون نعمت‌های دیگر از دست ما رفت.

«هنگامه مفید»- مدرس و کارگردان تئاتر عروسکی نیز با یادآوری سال‌های آشنایی خود با این هنرمند عروسک ساز و مجسمه ساز عنوان کرد: او که تازه از دانشکده هنرهای تزئینی فارغ التحصیل شده بود به کانون پرورش فکری آمد و همیشه ساکت و‌آرام بود و تا همین آخرین روزهایی که او را دیدم همین منش و رفتار را داشت و هیچ تظاهری در نوع رفتار و گفتارش به کار نبرد و در کارهایش نیز این گونه عمل کرد.

مفید یادآور شد: اطرافیان نعمتی شریف فکر می‌کردند که او به دنیای اطرافش بی‌محلی می‌کند، اما به زعم بنده اگر در ظاهر هم چنین بود اما او هرگز به خودش و هنرش بی محلی نکرد و با احترامی که برای تک تک ما قائل بود یکی از بهترین‌ها باقی ماند.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس عروسکی در پایان سخناش با اظهار تاسف از وقت اندکی که هر یک از ما برای زندگی کردن در اختیار داریم، گفت: همیشه فکر می‌کنیم که وقت برای صحبت کردن و مشورت گرفتن از دوستانمان زیاد است ،اما بیژن نعمتی شریف به واقع زمانش را برای هنر و جامعه هنری گذاشت و این خاصیت او بود که هیچ تجملی در روحیه‌اش نداشت و اگر کوتاهی در دوستی با او داشتیم امیدوارم ما را حلال کند.

«مجید سرسنگی» - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز آخرین سخنران بود که گفت:عادت کرده‌ایم به خیلی از افراد عنوان استاد را اطلاق کنیم، اما واژه استاد به زعم بنده یک مفهوم معرفتی است و کسانی به این درجه می‌رسند که نه تنها به لحاظ حرفه‌ای بلکه به لحاظ اخلاق و سلوک نیز به درجه بالایی رسیده باشند که انصافا باید به ایشان چنین لقبی را اهداء کنیم.

وی اضافه کرد: سال‌ها باید زمان بگذرد تا هنرمندان و شاگردانی جای امثال بیژن نعمتی شریف را پر کنند تا جایگزینی برای او در عرصه مجسمه سازی نقاشی‌ و عروسک سازی باشند،لذا امیدوارم کسانی که همکار و دانشجوی او بودند راه حرفه‌ای و معرفتی او را ادامه دهند.

حمید لواسانی- یکی از اعضای خانواده نعمتی شریف نیز در پایان این مراسم با قدردانی از حاضران و با قدردانی از خانواده نعمتی شریف و به ویژه دو پسر و همسر این هنرمند که بار سنگین این بیماری مهلک را در تمام این سال‌ها به دوش کشیدند گفت: آنها یک لحظه بیژن را از خودشان جدا نکردند و در آخرین لحظات زندگی در آغوش فرزندانش نفس‌های پایانی را کشید.

به گفته او، مراسم ختم این هنرمند روز جمعه - 27 مرداد ماه - از ساعت 12 تا 13:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/31