سرویس تئاتر هنرآنلاین: هرساله جایزه آلفرد فاگون (Alfred Fagon) از نمایشنامه‌نویسان سیاه‌پوست کارائیب یا آفریقایی تجلیل می‌کند. امسال ژولیت گیلکس رومرو (Juliet Gilkes Romero) برنده این جایزه برای نمایشنامه "تازیانه" (The Whip) شد.

میمی فایندلی(Mimi Findlay) رئیس هیات داوران در مراسم اهدا جوایز که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: "ما نمی‌توانیم فرآیند لغو برده‌داری که بسیار هولناک و خونین بود را انکار کنیم. این نمایش شجاعت و پیچیدگی طبیعت انسان را در تاریک‌ترین زمان خودش در جستجوی دنیای بهتر را آشکار می‌سازد. من انتظار دارم این نمایش که به‌شکل استادانه‌ای نوشته شده است مخاطبان را شوکه کند. وجه تمایز این نمایش با سایر آثار، توانایی ژولیت در درگیر کردن ما با این تجربه سیاه است. او دنیای تلخ گذشته را با دنیای امروز پیوند می‌زند تا ما بتوانیم سرانجام جهانی را تصور کنیم که ناگفته‌ای در آن باقی نماند."

هم‌چنین ژولیت گیلکس رومرو برنده جایزه آلفرد، توضیح داد: "ماموریت من این است آنچه را که به‌علت مصلحت‌اندیشی سیاسی مدفون شده را کشف کنم. حقایق ناشناخته در مورد رهایی و تجارت برده شایسته بررسی مجدد است و نسل‌های آینده حق دارند این حقایق را که واقعیت فرهنگی کنونی ما را شکل می‌دهد را بدانند. باعث افتخار است که این جایزه به من تعلق گرفت. امیدوارم بتوانم به میراث قدرتمند آن و تلاش برای آزادی هنری سیاهان انگلیس ادامه دهم."

به دلیل همه‌گیری کووید-19 اجرا این نمایش از اوایل سال جاری به‌طور غیرمنتظره‌ای متوقف شد، البته این نمایش از دسامبر 2020 به‌صورت آنلاین اکران خواهد شد. ضبط این نمایش توسط کمپانی رویال شکسپیر و به کارگردانی کیمبرلی سایکس انجام شده است.

نمایشنامه‌های کاندید برای بهترین نمایشنامه سال 2020 عبارت بودند از "ساعت پرنده سیاه" نوشته بوکیلوا (babirye bukilwa)، "مرگ انگلستان" اثر کلینت دایروروی ویلیامز (Clint Dyer & Roy Williams)، "قناری و کلاغ" نوشته دانیل وارد (Daniel Ward)، "آجرها" نوشته اما دنیس-ادواردز (Emma Dennis-Edwards) و "نابسامان" نوشته جی‌سی نیالا (JC Niala).

لازم به ذکر است، بورس امسال بنیاد فاگون به کالونگی ساسبندکی (Kalungi Ssebandeke) بازیگر، نویسنده و موزیسین رسید.

آلفرد فاگون یک نمایشنامه‌نویس، شاعر و بازیگر متولد جامائیکا و یکی از برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسان سیاهپوست انگلیسی در دهه‌های 1970 و 1980 بود. پس از مرگ نابهنگام او در سال 1986 کمک‌های جمع‌آوری شده برای یادبود او مبنای جایزه آلفرد فاگون برای شناخت نمایشنامه‌نویسان سیاه پوست انگلیسی از کارائیب قرار گرفت. 

این نمایش از دسامبر 2020 تا مارس 2021 از طریق کانال یوتویپ در درسترس خواهد بود.