سرویس موسیقی هنرآنلاین: در هفته‌ای که گذشت کتاب "رقص مضراب" شامل 22 قطعه از سه آهنگساز برای سنتورنوازی معاصر، با قلم سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مؤمنیان، اعضای گروه موسیقی ژاو توسط انتشارات هستان منتشر شد.

سیاوش کامکار نوازنده سنتور و عضو گروه ژاو درباره این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چند سال روی این کتاب کار کردیم. همان‌طور که در مقدمه کتاب هم نوشته شده است آغاز نگارش آن به زمانی برمی‌گردد که هر سه ما هنرجوی استاد اردوان کامکار بودیم. آنجا با هم تمرینات سه‌نوازی و دونوازی داشتیم و قطعات همدیگر را اجرا می‌کردیم و قطعات را خدمت استاد می‌بردیم و ایشان نقد می‌کردند.

این نوازنده افزود: در این مدت به این نتیجه رسیدیم که چون امروز کثرت انتشار آثار موسیقی زیاد است، به جای این که به‌طور جداگانه این کار را انجام دهیم کتاب "رقص مضراب" را با همدیگر منتشر کنیم. دلیل دیگرش این بود که ما چند سال به همراه استاد اردوان در کنار هم کنسرت دادیم. در یک بخش استاد اردوان تک‌نوازی می‌کردند و ما سه‌نوازی می‌کردیم. این بود که "رقص مضراب" به‌عنوان کار مشترک من، مهیار طریحی و مصطفی مؤمنیان منتشر شد.

کامکار در پاسخ به این سؤال که چطور در دورانی که حتی آلبوم‌های موسیقی هم با فروش خوبی مواجه نمی‌شوند ریسک انتشار کتاب را پذیرفته‌اند، بیان کرد: اتفاقاً کتاب بهتر است. الآن تدریس برای موزیسین‌ها تنها راه باقی‌مانده است یعنی موزیسین‌ها تنها راهی که دارند تا زندگی‌شان را ادامه بدهند تدریس است. هنرجوها هم خوراک می‌خواهند. یک هنرجو چند سال می‌آید قطعات استاد پایور، استاد پشنگ کامکار، استاد مشکاتیان و استاد اردوان کامکار را می‌زند و دیگر مطلبی ندارد که ادامه بدهد. بنابراین به قطعاتی نیاز بوده که به‌روزتر است و تکنیکش سطح بالاتر و پیچیدگی‌های بیشتری دارد و تجربه و توان بیشتری می‌خواهد. درواقع نیازش احساس شده که ما این کتاب را انتشار داده‌ایم. امیدوارم هستیم که فروش خودش را هم داشته باشد.

وی درباره اهمیت کتاب "رقص مضراب" بیان کرد: به اعتقاد خودم قطعاً می‌شود کتاب "رقص مضراب" به‌عنوان یک مرجع برای آموزش استفاده کرد. به‌هرحال قطعات سطح بالایی دارد. اگر ما سطوح نوازندگی را به مبتدی، متوسطه، حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای تقسیم‌بندی کنیم، هنرجویی که در سطح فوق حرفه‌ای است می‌تواند این کتاب را اجرا کند چون اکثر قطعات تکنیک سختی دارند.

سیاوش کامکار در ادامه درباره تداوم همکاری سه عضو گروه ژاو می‌گوید: اعضای گروه ما از ابتدا همین افراد بودند. قبلاً آقای نوروزی هم بود که حالا ایشان مهاجرت کردند و الآن مهیار طریحی، مصطفی مؤمنیان و من مانده‌ایم.

کامکار در پایان درباره فعالیت‌های خود بیان کرد: فعلاً کاری برای انتشار ندارم. شاید با گروه ژاو در جشنواره موسیقی فجر یک اجرایی داشته باشیم. کارهای زیادی کرده‌ام ولی فعلاً نمی‌خواهم رسانه‌ای شوند.