سرویس سینمایی هنرآنلاین: "بلاگردون" مستندی به کارگردانی حسین علی‌مددی است که همراه بیست و چهار فیلم مستند دیگر به "بخش ویژه کرونا" چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت راه یافته است.

در این بخش که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‎های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیرات مختلف آن در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند.

حسین علی‌مددی کارگردان مستند "بلاگردون" درباره ساخت این اثر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در سیلی که سال گذشته در شیراز رخ داد، افراد زیادی را دیدیم که داوطلبانه با پلاکاردهایی ایستاده بودند و برای مسافران حادثه‌دیده، جا و مکان استراحت درست کرده و غذا بردند. در هنگام شیوع کرونا نیز دقیقاً در بخش‌های مختلف همین اتفاق افتاد، بدون این که کسی از آن‌ها بخواهد، گروه‌های مختلفی تشکیل و هر کدام در حد توانایی‌شان مشغول به کار شدند.

این کارگردان با اشاره به این که ساخت مستندش را اواخر موج اول کرونا آغاز کرده افزود: در ابتدا گروه‌های داوطلب را که در زمینه‌های مختلف مشغول به کار بودند شناسایی و مصاحبه را آغاز کردیم. مثلاً یکی از این گروه‌ها طلبه‌هایی بودند که داوطلبانه اموات کرونایی را غسل می‌دادند. با شیوع کرونا، بسیاری از ترس ابتلا به بیماری، از شستشوی اموات کرونایی سر باز زدند و در همین راستا داوطلبان آستین بالا زدند. طلبه‌ای در این گروه بود که از نروژ آمده بود تا به مادرش در استان فارس سر بزند، اما با شیوع کرونا در ایران ماند و به گروه طلبه‌های داوطلب پیوست تا تعداد اعضای گروه به حد نصاب برسد و مشغول کفن و دفن شوند.

علی‌مددی تشریح کرد: گروه‌های مردمی داوطلب هم در مساجد مستقر بودند که شامل گروه‌های غیرمذهبی نیز می‌شدند، اما همه با هدف کمک به مردم در شرایط کرونایی آمده بودند و خیلی‌هایشان برای حل مشکل اقتصادی مردم در این اوضاع، کمک‌های معیشتی و غذا پخش می‌کردند. با این گروه‌ها مصاحبه کردیم و از هدفشان پرسیدیم. "بلاگردون" درواقع انعکاسی از فرهنگ ایثار ایرانیان در مواجهه با کرونا است.

علی‌مددی با اشاره به چالش‌هایی که برای ساخت این مستند در شرایط کرونا با آن مواجه بود، اظهار کرد: من در ساخت مستندهایم معمولاً سعی می‌کنم خودم تصویر نگیرم تا تسلط بیشتری روی کار و قاب‌بندی و موضوع داشته باشم. ولی به‌واسطه کرونایی بودن بسیاری از جاهایی که باید برای فیلمبرداری می‌رفتیم مثل بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی، محل دفنشان و... هیچ تصویربرداری راضی نشد که برای تولید مستند حاضر شود و خودم مجبور شدم تصاویر را بگیرم و این کار تمرکز بیشتری نیاز داشت.

او هماهنگی با گروه‌های داوطلب را از مشکلات دیگر تولید مستند "بلاگردون" خواند و تصریح کرد: بعضی‌ها نمی‌خواستند تصاویرشان پخش شود یا از کارشان فیلمبرداری شود. مثلاً گروهی برای کادر درمان آبمیوه طبیعی تهیه می‌کردند و به آن‌ها می‌رساندند این‌ها راضی به آمدن جلوی دوربین نشدند و ترجیح می‌دادند نامشان مخفی بماند. با وجود سختی‌هایی که تولید مستند "بلاگردون" برایم به همراه داشت، توفیقی شد که به‌موقع آماده شده و به جشنواره سینما حقیقت برسد. امیدوارم همه آثار بخش ویژه کرونا در جشنواره به‌خوبی دیده شوند تا خستگی چند ماهه مستندسازان از بین برود.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت را از 25 آذر تا دوم به‌صورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار خواهد کرد.