سرویس موسیقی هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

یادواره‌ای برای استاد موسیقی

روز اول هفته با اجرای یادواره‌ای برای حسین دهلوی به‌صورت مجازی با سخنرانی اساتید موسیقی و شاگردان و همسر استاد همراه بود. مراسم بزرگداشت زنده‌یاد حسین دهلوی موسیقی‌دان و آهنگساز جمعه، هفتم آذرماه ساعت ۲۱ با حضور چند تن از اساتید و هنرمندان به‌صورت آنلاین برگزار شد. در این مراسم حسین علیزاده، علی رهبری، سوسن اصلانی، احمد پژمان و کامبیز روشن‌روان ازجمله افرادی بودند که در این برنامه صحبت کردند.

مجوز تک آهنگ‌های زند وکیلی، جهانبخش و گرشاسبی

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز هفته از صدور مجوز برای ۶۹ تک‌آهنگ‌ خبر داد.

این مجوزها شامل چهار اثر در حوزه موسیقی سنتی، ۴۶ اثر پاپ، ۱۸ اثر تلفیقی و یک اثر موسیقی نواحی است. از میان آثاری که در هفته گذشته مجوز انتشار گرفتند؛ می‌توان به "تو را جویم" به خوانندگی و آهنگسازی آرمان گرشاسبی، "سکوت بی‌سرانجام" به خوانندگی علی زند وکیلی، "علاج" به خوانندگی روزبه بمانی و آهنگسازی سعید زمانی و "سکوت" به خوانندگی و آهنگسازی بابک جهانبخش اشاره کرد.

درخواست مدیرعامل خانه موسیقی از شهردار تهران

در چهارمین روز از هفته مهم‌ترین خبر موسیقی مبنی بر درخواست مدیرعامل خانه موسیقی از شهردار تهران منتشر شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن تسلیت مجدد برای فقدان استاد محمدرضا شجریان ریاست سابق شورای عالی، درباره موضوع نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام استاد آواز ایران گفت: بعد از فوت استاد مطالبه جدی در جامعه شکل گرفت که هر یک از نهادها به سهم خودشان وظیفه دارند نام ایشان را پاس بدارند. به‌عنوان یک اسطوره، نماد بزرگ فرهنگی هنری کشور و یک شخصیت ممتاز و منحصربه‌فرد باید تلاش کنیم که نام ایشان به انحای مختلف پاس داشته شود.

او گفته است: تا جایی که پیگیری کردیم 19 مهرماه توسط ریاست شورای شهر تهران نام‌گذاری خیابان استاد شجریان برای اجرایی شدن به شهرداری تهران ابلاغ شده است. تاکنون منتظر بودیم که تابلوی خیابان قرار داده شود ولی متأسفانه تا امروز اجرایی نشده است و این برای ما جای سؤال دارد. انتظار داریم آقای دکتر حناچی شهردار محترم تهران که اهتمام خاصی به مسائل فرهنگی و هنری دارند این مسئله را هر چه زودتر اجرایی کنند. ما منتظر هستیم که نام‌گذاری صورت بگیرد و این مطالبه را پیگیری خواهیم کرد.

"مشق خون" حجت اشرف زاده به یاد دانشمند هسته‌ای کشور

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دهمین سالگرد شهادت مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشور، نماهنگ "مشق خون" را با خوانندگی حجت اشرف‌زاده منتشر کرد.

این اثر با خوانندگی حجت اشرف‌زاده، ترانه‌سرایی میلاد عرفان‌پور و جواد اسلامی، آهنگسازی احمدعلی راغب و تنظیم محمدرضا عقیلی تولید شده است. تهیه‌کنندگی این اثر نیز بر عهده دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است.

انتشار آلبوم "زخم نهان" با صدای امیر اثنی‌عشری

این هفته آلبوم "زخم نهان" به آهنگسازی آرش کاووشی به خوانندگی امیر اثنی‌عشری در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

آرش کاووسی نوازنده تار و سرپرست گروه "شبروان"، فاطمه ریوند نوازنده تار بأس، غلامرضا صدرالدینی نوازنده تنبک، محسن میرزایی نوازنده سنتور، محمد یوسفی نوازنده نی، محمد جوزی نوازنده عود، نوید جمالی پور نوازنده کمانچه، امیرعباس برفی نوازنده دف گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

"مقدمه" به آهنگسازی یوسف فروتن، تک‌نوازی سه‌تار، "چهارمضراب" اثر آرش کاووسی، "ساز و آواز" با غزلی از شیخ بهایی، تصنیف "رقص گلان" با شعری از مولوی و موسیقی آرش کاووسی، تصنیف "زخم نهان" با شعری از بهرام کلنو و هوشنگ ابتهاج (به یاد زلزله‌زدگان کرمانشاه)، "سرود وطن" با شعر بهرام کلنو، ملودی آرش کاووسی و تنظیم محسن زرکانی اسامی آهنگ‌هایی هستند که برای انتشار آلبوم "زخم نهان" در نظر گرفته شده است.

معرفی برگزیدگان جشنواره موسیقی کیش

اواخر این هفته مدیر جشنواره موسیقی کیش خبر از انتشار گروه‌های منتخب در سومین دوره این جشنواره خبر داد.

حمید هادی دراین‌باره گفت: گروه‌های میسان از خوزستان، هیرون و دیار از بوشهر، هامون، رقص شمشیر و دوچایی سراوان از سیستان و بلوچستان، فاروق کیانی و سرو خراسان، ژنده‌پیل، ورشرنگ خواف از خراسان رضوی، سلم‌آبادی، نوای لوت از خراسان جنوبی، ایگیدلر و جوانان از اردبیل، اوخسار، ایل مسی و سابلاغ، هه لپه رکن مهاباد از آذربایجان شرقی و غربی، بزیم بزچلو و هالای ایل شاهسون از استان مرکزی، لیوای هرمز، آنامیس و زاروگه هرمز از هرمزگان، رقص کردی و شنه شاهو سنندج از کردستان، آیینی کرمانشاه از کرمانشاه، نغمه‌های شاه جهان، چیکسای کرمانجی و ژیار از خراسان شمالی، آیینی رخ، جهان بین، سیمای باراز از چهارمحال و بختیاری، کاسیو از لرستان، دیلمون از گیلان، کایر، آوای تبری، زندگی و سیوتیکا از مازندران و نوای صحرا از گلستان گروه‌های منتخب حاضر در نیمه‌نهایی این جشنواره را تشکیل می‌دهند که هشت گروه برگزیده هم‌زمان با میلاد امیرالمؤمنین (ع) اعلام شده و تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی این جشنواره را به خود اختصاص خواهند داد.

تیتراژ سریال سهیلی زاده به روزبه بمانی رسید

یکی دیگر از اخبار منتشرشده در روزهای پایانی هفته تیتراژ جدیدترین ساخته حسین سهیلی زاده با نام " ملکه گدایان " قرار است توسط روزبه بمانی خوانده شود.

"ملکه گدایان" یک درام اجتماعی است که حامد افضلی و امین محمودی فیلمنامه آن را نوشتند و در آن باران کوثری، پانته آ بهرام، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، یسنا میرطهماسب، علی اوجی، سولماز غنی، بهشاد شریفیان، عرفان ناصری، شبنم قربانی، علی صلاحی، مریم سرمدی، نورا محقق و فرزاد فرزین، با هنرمندی رؤیا نونهالی، نقش‌آفرینی کرده‌اند. دومین کار حسین سهیلی زاده در شبکه نمایش خانگی محصول نبراس پیکچرز است که به‌صورت اختصاصی آذرماه از پلتفرم فیلیمو پخش خواهد شد.

انتشار یک کتاب موسیقی

آخرین خبر این هفته انتشار یک کتاب موسیقی با نام " رقص مضراب " است. این کتاب شاملِ 22 قطعه برای سنتورنوازی معاصر با قلم سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مؤمنیان توسط انتشارات هستان منتشرشده است. سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مؤمنیان نویسندگان کتاب "رقص مضراب" هستند.