مجید اخشابی خواننده و نوازنده سنتور در گفتگو با خبرنگار هنر و اقتصاد هنرآنلاین درباره ارتباط مسائل مالی با خلق اثر هنری اظهار کرد: یک هنرمند واقعی چندان در قید و بند مسائل مالی نیست و در هر وضعیتی می تواند به خلق اثر هنری بپردازد. البته این به معنی بی نیازی هنرمند از پول نیست، بلکه نشان دهنده این است که خلق اثر هنری چندان وابسته به مسائل مالی نمی ماند. در دنیای امروز استفاده از امکانات و تکنولوژی که هزینه های زیادی را نیز در بر دارد به امری بدیهی تبدیل شده است. همچنین هنرمند برای آسودگی خیال و توانایی بیشتر در خلق آثار هنری باید از نظر مالی تامین باشد.

اخشابی با اشاره به مسائل مالی موجود در موسیقی و درآمدهایی که می تواند ازآن هنرممند شود گفت: زمانی که تازه وارد موسیقی شده بودم و در این زمینه تجربه کافی نداشتم، برخی از سودجویان این عرصه در برگزاری چند برنامه های از نظر مالی سرمان را کلاه گذاشتند. البته بعدها دیگر اسیر دام این افراد نشدم و هم اکنون نیز به کمک موسسه ای که تاسیس کردم و با استفاده از مشاور حقوقی، می توانم با خیالی آسوده برنامه هایم را اجرا کنم.

وی ادامه داد: هنوز هم افراد سود جو و کلاه بردار در عرصه موسیقی حضور دارند و به دنبال فرصت هایی برای سوء استفاده از هنرمندان هستند، به همین دلیل هنرمندان باید دقت بیشتری در این زمینه داشته و آشنایی خود را با مسائل حقوقی افزایش دهند.

این نوازنده سنتور درباره قراردادهای بین خود هنرمندان برای تقسیم درآمدهای برگزاری کنسرت گفت: به نظر من هنرمندان باید تعارف را کنار بگذارند و پیش از برگزاری هر برنامه ای قراردادهایی را برای تقسیم درآمدها به نسبت های مورد توافق امضا کنند. در واقع قرارداد برای این است که طرفین فراموش نکنند چه چیزی را تعهد کرده اند.

وی افزود: تقسیم درآمدها بین هنرمندان به صورت توافقی و قبل از برگزاری برنامه صورت می گیرد، حال اگر این توافق پیش از برگزاری کنسرت یا هر برنامه دیگری انجام نشود ممکن است موجب بروز اختلاف نظرهایی مابین هنرمندان شود که چندان درخور این قشر نیست.

خواننده آهنگ هایی چون "شقایق"، "مهتاب" و لوح سرنوشت" در پایان تصریح کرد: خواننده یا سرپرست گروه زمانی که نوازنده را برای حضور در ارکستر دعوت می کند پیشتر به وی میزان پرداخت دستمزدش را می گوید و نوازنده در صورت پذیرفتن در ارکستر حاضر می شود. گاهی نیز به دلیل سرعت انجام کار فرصتی برای انجام این توافق باقی نمی ماند که به نظر من در این صورت مسئول گروه باید رضایت نوازنده را تامین کند حتی اگر وی رقم بالایی را درخواست دهد.

انتهای پیام / 42