سرویس سینمایی هنرآنلاین: محسن رمضان‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های مستند "پارسه"، "این خانه روشن است" و "سرای کهن"، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به شکل آنلاین گفت: امیدوارم برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت با موفقیت همراه باشد. این شیوه برگزاری جشنواره به پیش‌نیازهایی نظیر اینترنت مناسب و امنیت فیلم‌ها و حفظ حقوق تهیه‌کنندگان، نیاز دارد. ما در ایران تاکنون تجربه‌های مشابهی در مورد ارائه فیلم‌ها در بستر اینترنت نداشتیم و حفظ حق کپی‌رایت و حقوق تهیه‌کنندگان بسیار اهمیت دارد. برای برگزاری آنلاین جشنواره‌ها باید بستر مهیا شود.

رمضان‌زاده ادامه داد: سینمای مستند مهم‌ترین سینمای داخلی کشور در شرایط فعلی ایران است. اگر بخواهیم از فیلم‌های ارزشمند نام ببریم باید سراغ فیلم‌های کوتاه، مستند و فیلم‌های داستانی مستقل برویم.

او در پاسخ به این سؤال که سینمای مستند تا چه اندازه می‌تواند در تولید فکر و ارائه آن به مخاطبان گام بردارد، توضیح داد: این را از نگاه یک مستندساز که سینمای مستند را دوست دارد، نمی‌گویم بلکه به‌طور کلی بدون تعصب باید گفت که سینمای مستند، سینمای اندیشه است. در مواردی هم که سینمای داستانی دچار ضعف می‌شود، این سینمای مستند است که تلنگری به سینمای داستانی می‌زند و باعث حرکت دوباره آن می‌شود. بده بستانی که همیشه میان سینمای مستند و داستانی وجود داشته است، منجر به حرکت و پویایی سینمای داستانی می‌شود. سینمای مستند در ذات سینمای اندیشه، تفکر و خلاقیت است. این موضوع در ایران پررنگ‌تر است، زیرا ما می‌توانیم جلوه سینمای مستقل را در سینمای مستند و گونه‌ای از سینمای داستانی ببینیم که مشابه سینمای مستند است و سازندگان آن سابقه ساخت آثار مستند دارند. این افراد کارهای نو و خلاقانه‌ای را به سینما عرضه می‌کنند.

رمضان‌زاده با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره و افزوده شدن بخش ویژه "کرونا" عنوان کرد: بخشی از اطلاعاتی که در مورد کرونا منتشر می‌شود، مربوط به بخش‌های خبری و گزارش‌های رسانه‌ها است، اما در جشنواره سینما حقیقت فیلم‌ها باید پخته‌تر ارائه شوند. گاهی یک فیلم در هیاهوی بخش‌های مختلف جشنواره‌ای گم می‌شود. شاید سال‌ها بعد بتوانیم با موضوع کرونا فیلم‌های خوبی بسازیم، زمانی که از این بحران کمی فاصله گرفته باشیم.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت را این ماه به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد کرد.