سرویس سینمایی هنرآنلاین: در میان 16 فیلم راه‌یافته به بخش مستندهای کارآفرینی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت"، مستند "اجه" ساخته ماریا ماوتی مستندساز کردستانی نیز دیده می‌شود.

"اجه" روایتی از زندگی عبدالستار است که اسطوره‌ای ترکمنی در نگرش او به زندگی تأثیرگذار بوده و سبب شده تا همواره در پی تغییر مثبتی در زندگی‌اش باشد.

ماریا ماوتی درباره تولید این فیلم و تصویر کردن زندگی افرادی که در شرایط سخت توانستند تغییری در زندگی خود ایجاد کنند، گفت: درباره فیلم "اجه" و حتی اسم آن لازم است توضیحاتی بدهم تا به دلایل ساخت آن برسیم. "اجه" در زبان ترکمنی به معنی مادر بوده و قصه فیلم مربوط به زندگی عبدالستار است که بعد از سال‌ها کارگری پولی پس‌انداز کرده و با آن مغازه‌ای راه می‌اندازد.

وی افزود: اما بعد از راه انداختن این حرفه متوجه می‌شود که توانایی پر کردن تمام قفسه‌های مغازه را ندارد. در نتیجه فکر می‌کند، چه کاری انجام دهد تا این قفسه‌های خالی به چشم نیاید.

این مستندساز ادامه داد: اولین بار که با این آدم مواجه شدم، از او درباره شغل‌های قبلی‌اش پرسیدم. گفت کار خدماتی کرده، کارگر، نگهبان و چوپان بوده اما همیشه از کودکی به خود می‌گفته که جای اشتباهی ایستاده و باید به‌جای چوپان گرگ باشد. از این نظر عبدالستار برایم بسیار انسان تحسین‌برانگیزی بود.

ماوتی در ادامه صحبت‌هایش گفت: از او پرسیدم چرا فکر می‌کردی باید گرگ باشی؟ پاسخ داد که هیچ‌وقت از جایی که در آن بوده رضایت نداشته و این بی رضایتی ریشه در گذشته‌اش دارد. درواقع زمانی که در ترکمن‌صحرا بوده، پدرش همیشه برای او اسطوره‌ای ترکمنی را تعریف می‌کرده است. فیلم ما نیز با همین اسطوره شروع می‌شود.

وی همچنین درباره تفاوت این دوره از جشنواره سینما حقیقت با دوره‌های گذشته بیان کرد: جشنواره سینما حقیقت برای همه مستندسازان همیشه اتفاقی ویژه‌ است. البته زمانی که حضوری برگزار می‌شد همه خوشحال‌تر بودیم ولی در شرایط کنونی آنلاین برگزار کردن آن خیلی اتفاق درستی است.

ماوتی افزود: بالاخره این جشنواره با توجه به انگیزه‌ای که به مستندسازان می‌دهد باید برگزار می‌شد ولی به هر ترتیب شکل حضوری بیشتر مورد پسند بود. ولی تا آنجا که من در جریانم همه در تلاش هستند که با وجود نداشتن تجربه برای این شکل برگزاری در این دوره هم بهترین اتفاق را شاهد باشیم.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور 50 درصدی خانم‌های کارگردان در بخش کارآفرینی این دوره از جشنواره سینما حقیقت گفت: کارگردانان خانم و آقا را از هم جدا نمی‌کنم. همه در حال کار هستند و حضور 50 درصدی خانم‌ها مسئله خیلی مهمی نیست. مطمئناً در بخش‌های دیگر هم خانم‌های مستندساز حضور فعالی دارند و خدا را شکر خیلی خوب کار می‌کنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت را این ماه به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد کرد.