سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهتاب عسکری دانش آموخته کارگردانی سینما است که تئاتر را هم به صورت تجربی آموخته است. او نمایش‌های بسیاری را روی صحنه آورده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش "تقدیر"، "پیله"، "ریشه‌ها عمیق‌اند"، "من هنوز اینجام کلاغ‌های لعنتی"، "بازآمده" و "سوما" نمایش برگزیده جشنواره ملی تئاتر سردار سلیمانی اشاره کرد. همچنین نمایش "ملافه‌های این تخت باید بسوزن" از این نویسنده و کارگردان در بازخوانی متون جشنواره مقاومت پذیرفته شده و آماده اجرای عمومی است که این نمایش پس از محدویت‌های همه‌گیری ویروس کرونا در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

مهتاب عسگری ضمن اشاره به اینکه در حال نگارش نمایشنامه‌ای با عنوان "۵۰ +۱" است، درباره این اثر گفت: نام این نمایشنامه برگرفته از حضور سردار سلیمانی و پنجاه نفری است که همراه سربازان وطن به اربیل عراق رفتند تا آنجا را از شر نیروهای داعش نجات دهند. نمایشنامه "۵۰ +۱" نمایشنامه‌ای است که من مدت‌هاست با آن زندگی می‌کنم. نمایشنامه‌ای که هر نویسنده خلق می‌کند مانند نوزادی در آغوش مادر است که دوست دارد آن را بزرگ کند و پرورش دهد و به ثمر برساند. من اغلب کارهای خودم را هم می‌نویسم و هم کارگردانی می‌کنم و گاهی اگر فرصتی باشد بازی هم می‌کنم. از آنجایی که خودم زاده کردستان هستم و تبعات جنگ را با گوشت و پوستم حس کرده‌ام، علاقه‌ام نوشتن نمایشنامه‌هایی با این ژانر است. نمایشنامه "۵۰ +۱" از کارهای آینده من است و با شکوه و عظمت خاصی با بازیگران چهره و بنام تئاتر روی صحنه خواهد رفت.

او با بیان اینکه به طور کلی کمال یک ملت در فرهنگ‌شان تعریف می‌شود، عنوان کرد: امروزه ملت ما به پشتوانه یک فرهنگ غنی در میان ملت‌های دنیا سرآمد است. تمدن‌های باشکوه، معماری‌های با عظمت در مقاطع مختلف تاریخ، سرزمین ما را در میان ملل دنیا درخشان‌تر کرده است. ملتی که همواره با خلاقیت، آفرینندگی و کشف، صنایع دستی، هنرهای نمایشی، هنرهای ورزشی باستانی، موسیقی و زیباشناسی در ترکیب رنگ‌ها، روحیه کار و تلاش و بالندگی، آثار باشکوه و درخشانی از خود به جا گذاشته و همه اینها شاخصه‌های ملی فرهنگی ما هستند. پس فرهنگ موهبتی است بزرگ که هویت و شناسنامه هر قوم و ملت است تا آنجا که سلاطین و پادشاهان برای آن از هم سبقت می‌گرفتند. بسیار پادشاهان بودند که به حضور یک نقاش، شاعر یا نوازنده در دربار خود افتخار می‌کردند و به همین خاطر سعی می‌کردند از جماعت اهل هنر حمایت کنند.

عسگری در ادامه گفت: قطعاً رشد و تعالی فرهنگ و هنر مستلزم حمایت همه جانبه است و هنرمند به تنهایی قادر به ارائه استعداد و توانایی‌های خود نیست. پیشرفت سینما، تئاتر، نقاشی، شعر، موسیقی و حتی هنرهای نوظهور فضای مجازی نیازمند حمایت همه جانبه است. تجربه می‌گوید رکن اساسی هر جامعه متمدن انسان است و این انسان هر قدر با فرهنگ‌تر و با هنرتر باشد در ساختن تمدن باشکوه موفق‌تر خواهد بود.

او با بیان اینکه متاسفانه امروزه علی‌رغم داشتن استعدادهای بزرگ آن‌گونه که باید باشیم نیستیم، اظهار کرد: متاسفانه در کارآمدی فرهنگ و هنر غفلت می‌شود. در واقع مسئولان نمی‌دانند از این موهبت گران‌بها چگونه باید استفاده کرد و اتفاق بدتر اینکه شاهد یک فاصله و گسست بین نسل‌های امروز با فرهنگ و هنر قدیم هستیم و همین معضل عاملی خواهد شد برای عقب ماندن از تمدن‌های نوین. قطعاً وظیفه همه نهادهای فرهنگی‌ست که از هنر و هنرمند حمایت کنند. این نهادها فلسفه وجودی‌شان همین است اما تجربه‌های تاریخی به ما می‌گوید که هنر از هنرمند زاییده می‌شود. فرهنگ وهنر به بالندگی نمی‌رسند مگر اینکه هنرمند خودجوش پرتلاش شب و روزش را وقف آفرینش‌های هنری کند و همه حتی بخش‌های خصوصی نیز به یاری هنرمند بشتابند تا در قالب تاسیس موسسات فرهنگی، انجمن‌ها و کانون‌ها، شرایط لازم را برای هنرمند فراهم سازند.