سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. الناز ایرانپاک درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: من رشته طراحی پارچه و زیورآلات را در مالزی خواندم و بیست سال است که در زمینه نگارگری و سفال و سرامیک کار می‌کنم. همچنین عضو کمیته آموزش انجمن هنرمندان سفال و سرامیک ایران هستم و در شهرهای آمل، اصفهان، تهران و... ورکشاپ‌هایی را برگزار کرده‌ام.

او درباره اثری که با عنوان "آشفتگی" در این دوسالانه ارائه کرده است گفت: کار من نقاشی زیر لعابی است و آثار نگارگری را با ظرافت و جزئیات زیاد در آن پیاده می‌کنم. در ماه‌های اخیر به دلیل شرایط بدی که وجود داشت هر زمان که مشغول به کار می‌شدم به این مسئله فکر می‌کردم که چرا در دنیایی که این‌قدر نابسامان است من باید تمام آن نظم و ترتیب هنرهای اصیل ایرانی را رعایت کنم و به قواعد و قوانین آن پایبند باشم. فکر می‌کردم این همه زیبایی و نظم در دنیای آشفته و نابسامان امروزی چه جایگاهی دارد.

ایرانپاک افزود: با چنین ایده‌ای سفال سلولزی را به اندازه کاغذ نازک ‌کرده و زمانی که هنوز خیس بود روی آن را با ظرافت بسیار نقاشی می‌کردم. اما پس از آن همه آن سفال‌ها را مچاله می‌کردم تا به یک حجم بی‌معنی تبدیل شود و دیگر ظرافت و زیبایی آن نقاشی‌ها به چشم نیاید. در زمان چیدمان کارها نیز یکی از بشقاب بزرگی را که همیشه بر روی آنها نقاشی می‌کردم، بدون هیچ نقشی بر روی دیوار آویختم و در مقابل آن تلی از حجم‌های بی‌معنی قرار دادم که نقوش فراوان آنها به چشم نمی‌آید و شاید ارزش بصری برای بیننده نداشته باشند.

او درباره برگزاری دوسالانه سرامیک گفت: به نظر می‌رسید که با توجه به شرایط فعلی و محدودیت‌های زیادی که برای بازدید نمایشگاه وجود دارد این دوسالانه نباید برگزار شود، اما واقعیت این است که علی‌رغم تمام این اتفاقات ناگوار نمی‌توان همه فعالیت‌ها را تعطیل کرد. اگر شرایط این چنین نبود قطعاً دوسالانه بازدید و بازخورد بسیار بهتری داشت، اما برگزاری دوسالانه در چنین شرایطی این پیام را داشت که هنر هیچ‌وقت متوقف شدنی نیست. در طول تاریخ همیشه این‌طور بوده و در زمان حمله مغول، قحطی‌ها و... شاید بارقه‌های هنر کمرنگ شده اما هیچ‌وقت خاموش نشده است.

ایرانپاک افزود: مسیری که هنرمندان برای شرکت در این دوسالانه پیمودند بسیار ارزشمند بود و نمی‌شد آن را متوقف کرد و برگزارکنندگان دوسالانه به احترام کسانی که در این شرایط سخت کار کرده بودند، با زحمات زیاد این رویداد را برگزار کردند. امیدوارم با گذر از این شرایط بحرانی و کنترل بیماری، فرصتی دوباره فراهم شود که آثار بار دیگر نمایش داده شوند تا مخاطبان بیشتری را جلب کنند.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک که نمایشگاه آن در فرهنگسرای نیاوران فراهم شده و از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.