سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کسب و کار اینترنتی مد و لباس در شرایط کرونایی حتی تا پیش از شیوع کرونا هم مرسوم بود آن هم در قالب برندها، مزون‌ها، بوتیک‌ها و تولیدکنندگانی که از قابلیت و ظرفیت موجود در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی برای عرضه و فروش تولیدات خود به خریداران اقدام می‌کردند.

این اتفاق با توجه به محدودیت‌های ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، شتاب و تحول خاص خود را یافت و هم از نظر کمیت و هم شکل بازرگانی، این حوزه را دچار تغییر در ماهیت خود نیز کرد.

عرضه آنلاین و خرید مجازی تولیدات حوزه مد و لباس شیوه‌ای جدید در تعاملات تجاری و بازاریابی در این عرصه بود که البته موافق و مخالفین خود را نیز داشت. مخالفان، عرضه و خرید حضوری را مورد پسند قرار داده و آن را ضامن توفیق و ارتقای کیفی محصولات خود در پی بازخورد مثبت و رضایت مشتریان در مواجهه با محصول می‌دیدند.

امری که در عرضه و خرید مجازی کمتر پیش آمده و مشتری از نظر کیفیت مواد به‌کاررفته، بافت و دوخت آن اطلاع چندانی ندارد و محصول را تنها به فرض مواجهه عینی می‌خرد. از آن سو خرید او بسنده به همان قلم یا اقلامی می‌شود که در تبلیغات مجازی می‌بیند حال آنکه در مراجعه حضوری ممکن است علاوه بر خرید محصول مورد نظر، در مواجهه با سایر محصولات تکمیلی ارائه شده از سوی برند، نسبت به خرید آن‌ها نیز مجاب شود.

همه این مسائل و البته موارد نوظهوری که طی یک هفته و ۱۰ روز گذشته شاهد آن بودیم و در پی تعطیلی سراسری اماکن عرضه و مغازه‌ها شاهد اعلام از سوی فروشنده که معمولاً بر روی کرکره مغازه‌ها نوشته شده که فروش تنها از طریق ثبت سفارش مجازی، ممکن است، این عرصه را رهنمون به سوی ساز و کار واحدی می‌سازد که فرصتی برابر در اختیار همه فعالان این عرصه قرار دهد تا آنجا که دیگر شاهد اقدامات فردی در این عرصه نباشیم که ممکن است یکی به سبب تمکن مالی بیشتر، توفیقی در فراگیری تبلیغات و عرضه و فروش خود داشته باشد و آن دیگری در این عرصه فاقد چنین امکاناتی باشد.

در حقیقت هر یک از صنوف حوزه مد و لباس در قالب اتحادیه و انجمن‌ها می‌توانند با طراحی اپلیکیشن و یا درگاه‌های اینترنتی همه فعالان در این عرصه را به شکلی واحد در چرخه تولید قرار داده و از حضور آن‌ها در عرصه تولید حمایت کنند.

این امر حداقل حسنی که دارد این است که به فرض عدالت در عرضه کالا میان هر یک از فعالان، برندها و شرکت‌های تولیدی تمام هم و غم خود را بر روی کیفیت گذاشته و در رقابتی برابر به دنبال کسب مشتری و خرید مؤثر با تکیه بر کیفیت باشند.