سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دوازدهمین دوره آرت ابوظبی از 19 تا 26 نوامبر (29 آبان تا ششم آذر 99) به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنر خاورمیانه برگزار شد.

در این رویداد هنری استودیو طراحی 81 از لبنان با همکاری مجموعه طراحی نقش از اردن، مجموعه‌ای از 10 لباس سنتی عرب که توسط زنان پناهنده فلسطینی گلدورزی شده بود را در آرت ابوظبی به نمایش گذاشتند.

در این مجموعه آثار ارائه شده زنان فلسطینی با گلدورزی سنتی بر روی دشداشه (thobe) که پوشاک سنتی مردان و زنان عرب است؛ این لباس‌ها را به عنوان بوم نقاشی برای ارائه خاطرات خود از فلسطین انتخاب کردند و آنها را در ویترین هفته هنری ابوظبی به نمایش گذاشتند.

VB_23-11-20_Thobe Story-AD-16

اثر "سفر ماهیگیری" که راوی قصه مردان ماهیگیر فلسطین در بندر قدیمی یافا است. این بندر در گذشته قطب بزرگ ماهیگیری و تجارت در مدیترانه بوده است. تمرکز این اثر با گلدورزی بر روی ماهیگیران در قایق‌های کوچک آنهاست که با استفاده از نخ سفید و طلایی، زیبایی این بندر را با یک طرح مینیمالیستی به تصویر کشیده است.

دشداشه یک لباس ملی در بسیاری از کشورهای عرب است که در منطقه جنوب غربی ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس که مورد استفاده زنان و مردان به صورت مشترک قرار می‌گیرد در جغرافیای منطقه خاورمیانه با طرح‌هایی متفاوت تزئین می‌شود.

VB_23-11-20_Thobe Story-AD-26

اثر "سفر من" بر روی یک سنت قدیمی در شهر عکا متمرکز است. در این شهر پسران جوان برای نشان دادن بلوغ خود از روی صخره‌های بندر عکا به درون آب شیرجه می‌زنند. این اثر به سفر ذهنی این پسران و مونولوگ‌های درونی که آنها با خود دارند متمرکز است. این طرح با یک مجسمه برنجی از یک مرد جوان که در هوا معلق است تلفیق شده است.

دشداشه‌‌های فلسطینی به طور معمول دارای گلدوزی‌هایی با نقوش گل و شکل‌های هندسی هستند. این سنت گلدوزی چند صد ساله فلسطینی با نام "تاتریز" در میان فلسطینیان بسیار پرطرفدار است و حالا زنان پناهنده فلسطینی با احیای خاطرات خود از کشور اشغالی‌شان بر روی این لباس‌های ملی، آنها را به محلی برای گفتمان هنری خود بدل کرده‌اند.

این لباس‌های سنتی، حکایت این زنان از خاطرات فلسطینیان سه شهر بزرگ یافا، عکا و غزه را پیش از اشغال و شور و نشاط در این شهرها را نشان می‌دهند.

VB_23-11-20_Thobe Story-AD-35

"تب یافا" طراحی مینیمالیستی است که با پارچه مشکی ساده به طرز شگفت‌انگیزی با نخ طلایی تزئین شده و برخی از پیچیده‌ترین کارهای تاتریزی را به نمایش می‌گذارد. در این اثر تمرکز بر روی قایق‌هایی است که قبلاً به بندر تجاری یافا می‌آمدند، این اثر به همراه یک مجسمه قایق ارائه شده است.

استودیو طراحی 81 که یک بنگاه اجتماعی برای قدرت بخشیدن به هنر و صنعت زنان پناهنده فلسطینی است از سال 2015 در جنوب لبنان فعال شده و زمینه اشتغال‌زایی برای زنان هنرمند و صنعتگر پناهنده فلسطینی را فراهم می‌کند. این استودیو در سال 2018 نیز در آرت ابوظبی، آثار هنری که زنان فلسطینی از روی شعرهای جهان عرب خلق کرده بودند را در به نمایش درآورده بود.

VB_23-11-20_Thobe Story-AD-28

"راه رفتن" اثری است که دنیایی را تصویر می‌کند که در آن آزادی حرکت کامل برای زنان فلسطینی وجود دارد. این اثر زنی اهل غزه را نشان می‌دهد که سبد میوه و کالاهای خود را روی سر حمل می‌کند و آنها را به خانه خود در مرز اردن می‌برد. در پشت لباس نیز یک کبوتر به عنوان نماد صلح، طراحی شده است. زنان غزه غالباً گونی‌های آرد خود را به لباس‌های گلدوزی شده تبدیل می‌کنند و این اثر نیز از مواد مشابه خلق شده است.

همچنین مجموعه طراحی نقش نیز که از سال 2010 در اردن تاسیس شده، گروهی دونفره از دو خواهر، نسرین و نرمینه عبودعلی است که فعالیت خود را بر روی ادغام هنر، معماری و میراث جهان عرب با هنر مینی‌مالیستی گذاشته‌اند تا اتحادی هماهنگ بین هنر شرق و هنر مدرن به وجود آوردند. این استودیو طراحی نیز بیشتر در زمینه هنرهای مفهومی فعالیت دارد.