سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محمدرضا کبودوند از فعالان حوزه مد و لباس در استان البرز با رویکرد تولید محصولات حجاب و همچنین پوشاک رسته بچگانه درباره شرایط حاکم بر فعالیت خود و سایر همکارانش در این استان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال 80 با عنوان "کوثر" در زمینه طراحی و تولید محصولات حجاب مشغول به فعالیت هستم.

او درباره چرایی و نحوه ورود خود به این عرصه بیان کرد: ورود من به جریان طراحی و تولید محصولات حجاب به طراحی و دوخت یک مقنعه برای همسرم بازمی‌گردد که پس از استفاده از آن در دانشگاه الهیات و در ادامه استقبال سایر دانشجویان و مدیریت دانشگاه از آن مقنعه و در نتیجه دریافت یک سفارش تولید قابل‌توجه، عرصه جدیدی از فعالیت در این بخش به رویم باز شد.

کبودوند در ادامه به بروز مشکلات متعدد در سال‌های فعالیت خود اشاره و تصریح کرد: زمانی به دلیل تعداد کم تولیدکنندگان در حوزه محصولات حجاب، فروش ما از رونق قابل‌توجهی برخوردار بود آن‌هم درحالی‌که هم با تقاضای بالایی مواجه بودیم و هم قدرت خرید مردم نسبت به شرایط فعلی بهتر بود.

این فعال حوزه مد و لباس در استان البرز افزود: طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که با رشد جریان طراحی و افزایش تعداد فعالان حوزه تولید در زمینه محصولات حجاب، فضایی رقابتی میان افرادی که از سراسر کشور به این بخش ورود کرده‌اند ایجادشده و همین امر فروش بسیاری از واحدها را در معرض خطر قرار داده است.

او اظهار داشت: البته در حال حاضر که شرایط تولید به‌شدت دستخوش مشکلات متعدد بوده و نظام اقتصادی کشور بر این حوزه تأثیرات منفی بسیاری را بر جای گذاشته است، هرقدر هم که ما در زمینه طراحی به دانش لازم و شکوفایی رسیده باشیم، موانع تولید موجب دلسردی جامعه طراح و به‌تبع آن تولیدکنندگان این حوزه خواهد شد.

کبودوند به گرانی روزافزون پارچه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم که اگر دولت بنا دارد در مسیر رونق و جهش تولید گام بردارد، با تخصیص یارانه‌های کمکی در امر تأمین پارچه‌های موردنیاز واحدهای تولید، به کاهش قیمت نهایی محصولات کمک کرده و مسیر را به سمت افزایش تولید سوق دهد.

او همچنین بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای صادرات محصولات حجاب به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی و با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ ارز، به نظر می‌رسد شرایط برای صادرات مهیا باشد چراکه آن‌ها حاضرند ارقامی را معادل پول‌های خارجی به تولیدکننده ایرانی بپردازند که در صورت تبدیل، رقمی قابل توجه خواهد بود.