سرویس سینمایی هنرآنلاین: ایتالیا سه‌شنبه عصر فیلم مستند "شب" (Notturno) به کارگردانی جانفرانکو رزی را به نمایندگی از خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

"شب" که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه و آلمان است، در مدت سه سال در سوریه، عراق، کردستان و لبنان فیلمبرداری شد. این فیلم نگاهی به جنگ داخلی در سوریه دارد و آدم‌های مختلف را در نزدیکی مناطق جنگی در خاورمیانه دنبال می‌کند؛ مردمی که می‌کوشند زندگی روزمره خود را ادامه بدهند.

"شب" بعد از اولین نمایش جهانی در ونیز در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز روی پرده رفت. فیلم قرار بود سپتامبر امسال در جشنواره فیلم تلیوراید نیز نمایش داده شود که جشنواره به خاطر شیوع کروناویروس لغو شد. "شب" از ام 9 سپتامبر در ایتالیا اکران عمومی شد.

Notturno

"شب"

رزی 56 ساله درباره مستند جدید خود گفته است: در مدت سه سال سفر در خاورمیانه با آدم‌هایی برخورد کردم که در مناطق جنگی زندگی می‌کنند. می‌خواستم داستان آن‌ها را به تصویر بکشم و شخصیت‌ها را ورای درگیری‌ها، نشان بدهم. از خط مقدم فاصله گرفتم و بیشتر سراغ آدم‌هایی رفتم که می‌کوشند وجود خود را به هم وصله کنند. در مکان‌هایی که بازتاب آمدن جنگ را فیلمبرداری کردم، شما صدای حضور سرکوبگر جنگ را می‌شنوید، باری که آن‌قدر سنگین است که تصویری از آینده باقی نمی‌گذارد. تلاش کردم زندگی روزمره کسانی را بیان کنم که در مرزهای مابین زندگی و جهنم زندگی می‌کنند.   

رزی در 2013 با مستند "Sacro Gra" برنده شیر طلای هفتادمین جشنواره فیلم ونیز شد. فیلم او تنها مستندی است که تاکنون جایزه برتر جشنواره ونیز را گرفته است. او در 2008 با "زیر سطح دریا" و در 2010 با " El Sicario, Room 164" نیز در بخش افق‌های ونیز حضور داشت. رزی در 2016 با مستند "آتش در دریا" جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد و فیلم او بعدها نماینده ایتالیا در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود و توانست نامزد اسکار بهترین مستند بلند شود.

ایتالیا رکورددار دریافت بیشترین جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی است. این کشور از 1947 تا سال گذشته 66 بار در این رقابت شرکت کرد. ایتالیا درمجموع 14 بار برنده شده که شامل 11 جایزه اسکار فیلم بلند بین‌المللی و سه جایزه ویژه این بخش است. این کشور همچنین تا پیش از این 31 بار نامزد اسکار شده و بعد از فرانسه (40 نامزدی) بیشترین نامزدی را کسب کرده است. ایتالیا آخرین بار در 2013 با "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی را دریافت کرد. سال گذشته درام مافیایی ساخته مارکو بلوکیو نماینده ایتالیا در اسکار بود که نامزد نشد.

در دو روز گذشته ایرلند، فیلیپین، مجارستان، تایلند، ارمنستان و ازبکستان نیز نمایندگان خود در اسکار 2021 را معرفی کردند و این در حالی است که مهلت معرفی فیلم‌ها به بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2021 اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) به پایان می‌رسد. با ایتالیا، تاکنون تکلیف 72 کشور در بخش فیلم بین‌المللی مشخص شده است.  

نگاهی به تازه‌ترین رقبای اسکار فیلم بلند بین‌المللی

ایرلند با درام تاریخی "هیولا" (Arracht) به کارگردانی تام سالیوان در اسکار سال آینده شرکت می‌کند. این فیلم که تقریباً کل آن به زبان ایرلندی است اولین بار در دنیا سال 2019 در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین به نمایش درآمد و با واکنش بسیار خوب منتقدان سینما روبرو شد.

Arracht

"هیولا"

داستان "هیولا" در 1845 در بحبوحه قحطی بزرگ ایرلند که به قحطی سیب‌زمینی نیز معروف است روی می‌دهد. یک ماهیگیر به درخواست کشیش محل به یک غریبه پناه می‌دهد. غریبه که قبلاً در جنگ‌های ناپلئونی سرباز بوده، درست پیش از آفتی می‌آید که کل تولیدات سیب‌زمینی کشور را نابود می‌کند که به مرگ و آوارگی میلیون‌ها نفر می‌انجامد.

ایرلند اولین بار در 2007 در رقابت اسکار شرکت کرد. "هیولا" هفتمین فیلمی است که  این کشور تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. شش فیلم قبلی نامزد نشدند.  

فیلیپین فیلم "میندانائو" (Mindanao) تازه‌ترین ساخته بریلانته مندوزا را به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

داستان درباره زنی مسلمان (با بازی جودی آن سانتوس) است که از دختر مبتلا به سرطان خود مراقبت می‌کند، درحالی‌که منتظر است شوهرش که امدادگر است و در جنوب فیلیپین خدمت می‌کند، پیش از آن‌ها برگردد.

Mindanao

"میندانائو"

سانتوس برای کار خود در "میندانائو" سال گذشته جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره را برد.

"میندانائو" بعد از "Ma' Rosa" تولید 2016 دومین فیلم به کارگردانی مندوزا است که به نمایندگی از فیلیپین در اسکار رقابت می‌کند. فیلمساز مؤلف فیلیپینی که به خاطر تمرکز بر حاشیه‌های اجتماع معروف است، یکی از سینماگران محبوب در جشنواره فیلم کن است. مندوزا 60 ساله اولین بار در 2007 با فیلم "فرزندخوانده" که در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت به کن آمد. او با فیلم‌های "Kinatay" تولید 2009 برنده جایزه هیئت داوران شد و در 2008 با "Serbis" در بخش مسابقه اصلی کن رقابت کرد، ضمن این که  "Ma' Rosa" در کن جایزه بهترین بازیگر زن (جاکلین خوزه) را گرفت. مندوزا در 2015  نیز با فیلم "تله" در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. "آلفا، حق کشتن" (2018) از دیگر ساخته‌های اوست.

"میندانائو" سی و دومین فیلمی است که فیلیپین از 1953 به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"آماده شدن برای بودن در کنار هم تا یک مدت نامعلوم" (Preparations To Be Together For An Unknown Period Of Time) به کارگردانی لیلی هوروَت انتخاب مجارستان برای بخش فیلم بلند بین‌المللی است.

این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش جنبی روزهای ونیز جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و اولین نمایش آن در آمریکای شمالی در جشنواره فیلم تورنتو بود. "آماده شدن برای بودن در کنار هم تا یک مدت نامعلوم" در جشنواره فیلم شیکاگو جایزه هوگو طلایی بخش مسابقه کارگردانان جدید را گرفت و در جشنواره فیلم فیلادلفیا برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی شد، ضمن این که در جشنواره فیلم وایادولید جایزه خوشه طلایی را برد و در جشنواره فیلم ورشو هم جایزه فیپرشی را از آن خود کرد.

Preparations to Be Together for an Unknown Period of Time

"آماده شدن برای بودن در کنار هم تا یک مدت نامعلوم"

داستان درباره مارتا یک جراح مغز و اعصاب 40 ساله است که عاشق می‌شود. او کار موفق خود در آمریکا را رها می‌کند و به بوداپست برمی‌گردد که زندگی جدیدی را با مردی که دوست دارد، شروع کند، اما عشق زندگی‌اش مدعی می‌شود آن‌ها پیش از این هیچ‌وقت همدیگر را ندیده‌اند.

 لیلی هوروَت در  دانشگاه سوربون در پاریس در رشته هنرهای سمعی و بصری و در دانشگاه تئاتر و فیلم در بوداپست در رشته کارگردانی فیلم درس خواند. "بچه چهارشنبه" اولین فیلم بلند سینمایی او در 2015 جایزه شرقِ غرب جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت کرد.

"آماده شدن برای بودن در کنار هم تا یک مدت نامعلوم" پنجاه و ششمین فیلمی است که مجارستان از 1965 تاکنون برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور در 1981 با "مفیستو" به کارگردانی ایشتوان سابو و در 2015 با "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش دو بار جایزه اسکار این بخش را گرفت و درمجموع 10 بار نامزد بوده است. مجارستان سال گذشته "آن‌ها که ماندند" به کارگردانی بارنابش توت را به آکادمی معرفی کرد که به فهرست کوتاه نامزدها بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا کرد، اما درنهایت نامزد اسکار نشد.

"سال قدیمی مبارک" (Happy Old Year) ساخته ناواپل تامرونگ‌راتاناریت نماینده تایلند در اسکار است. داستان درباره زنی است که بعد از سه سال زندگی در سوئد به خانه برمی‌گردد. او می‌خواهد خانه را به دفتر کار تبدیل ‌کند، برای همین هر چیزی را که حس می‌کند به کار نمی‌آید دور می‌ریزد. چالش بزرگ او زمانی ایجاد می‌شود که به برخی وسایل دوست پسر سابق خود می‌رسد. 

"سال قدیمی مبارک" از 26 دسامبر 2019 در تایلند اکران شد و در چند جشنواره بین‌المللی ازجمله بوسان، شانگهای و پکن روی پرده رفته است.

Happy Old Year

"سال قدیمی مبارک"

تایلند از 1984 تا سال گذشته 26 بار در رقابت اسکار شرکت کرد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

ارمنستان با درام تاریخی - زندگی‌نامه‌ای "ترانه‌های سلیمان" (Songs of Solomon) به کارگردانی آرمان نشانیان بازیگر، کارگردان و خواننده اپرا شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند.

این فیلم تصویری از زندگی و موسیقی کومیتاس وارداپت (1935-1869) روحانی، نظریه‌پرداز موسیقی، آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و استاد علوم تربیتی ارمنی معروف به "سلیمان" است که در سال 1915 میلادی در اوج شهرت و خلاقیت هنری توسط نیروهای امپراتوری عثمانی دستگیر و تبعید شد. هرچند او از نسل‌کشی ارامنه نجات پیدا کرد، اما دیگر هرگز نتوانست به زندگی عادی بازگردد و تا پایان عمر در یک آسایشگاه بود.  

Songs of Solomon

"ترانه‌های سلیمان" اولین بار 19 اکتبر 2019 با حضور تمام عوامل فیلم در چاینیز تیه‌تر در هالیوود روی پرده رفت و قرار بود از 24 آوریل 2020 هم‌زمان با سالروز بزرگداشت قربانیان نسل‌کشی ارامنه در ارمنستان اکران شود که به خاطر شیوع پاندمی کووید-19 برنامه اکران فیلم تا زمان نامشخص به تعویق افتاد. پس از آن فیلم در چند جشنواره بین‌المللی ازجمله رد آیلند و مادرید روی پرده رفت.

ارمنستان از 2001 تا سال گذشته هشت بار فیلم به اسکار فرستاد که هیچ‌کدام نامزد نشدند.

"2000 ترانه از فریده" (2000 Songs of Farida) ساخته یالکین تایچیف نماینده ازبکستان در اسکار خواهد بود. داستان درباره یک زمین‌دار است که زندگی آرام او با سه همسرش در ناحیه‌ای دورافتاده در ترکستان، با آمدن همسر چهارم از این ‌رو به آن رو می‌شود. فیلم در این دوره جشنواره بوسان نمایش داده شد.

2000 Songs of Farida

"2000 ترانه از فریده" دومین فیلمی است که ازبکستان برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌کند. این کشور سال گذشته برای اولین بار در رقابت اسکار شرکت کرد.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بین‌المللی شامل 10 فیلم، 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) اعلام می‌شود. اسامی پنج نامزد نهایی این بخش 15 مارس 2021 (25 اسفند 1399) همراه با نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

نود و سومین دوره جوایز اسکار 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند و "انگل" ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی جایزه را برد.

علی افتخاری