سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های سپیده نوری با عنوان "خفت و خیز" در گالری اعتماد برگزار شد. نوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه آثار این مجموعه با تکنیک برنز و میکس مدیا ساخته شده است گفت: این نمایشگاه درباره آفرینش و تداوم نسل است. البته من هیچ پیام مثبت یا منفی درباره موضوع ادامه نسل و اینکه در شرایط فعلی این اتفاق باید رخ بدهد یا خیر نداده‌ام. تنها می‌خواستم احساسات و افکار زنی که در آستانه چهل سالگی قرار دارد و امکان مادر شدن او مدام کمتر می‌شود را نشان دهم. می‌خواستم اگر در زندگی خود چنین چیزی را تجربه نکرده‌ام، در این آثار نشان دهم که در این دوره از زندگی به چه چیزی فکر می‌کردم و چه چیزی برایم دارای اهمیت بوده است.

نوری ادامه داد: در این مجموعه از متریال فاخر برنز استفاده کردم چون می‌خواستم اهمیت ویژه انسان را نشان دهم. البته هیچ‌کدام از برنزها صیقلی و براق نیستند، بلکه روی آنها قلم‌زنی شده است و برای اولین بار از چندین رنگ در کنار هم روی آنها استفاده کرده‌ام. البته قلم‌زنی بر روی این آثار دارای مضامین سنتی نیست بلکه از آیکون‌های معاصر امروزی در آنها استفاده شده است. طراحی‌های درهم تنیده و حتی اکشن پینتینگ بر روی برنز قلم‌زنی شده و در دو مجسمه نیز تمام سطح کار پتینه تک رنگ شده است و فقط در چند قسمت آن برق برنز دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه این نوزادان بدون جنسیت مشخص ساخته شده‌اند، گفت: از طریق قلم‌زنی و نقوش روی مجسمه‌ها جنسیت آنها مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال بر روی یک مجسمه لباس‌های زنانه، گردنبند، دستبند و... دیده می‌شود تا نشان دهد که این نوزاد جنسیت مونث دارد و یا بر روی مجسمه دیگری المان‌های صنعتی و تکنولوژی درهم‌آمیخته شده است تا جنسیت مذکر را نشان دهد. دوران زندگی این انسان‌ها از نوزادی تا بزرگ‌سالی و زمانی که دارای شغل می‌شوند و هویت به دست می‌آورند از طریق قلم‌زنی روی مجسمه‌ها نشان داده شده است.

نوری ادامه داد: چهار قاب بزرگ هم با تکنیک میکس مدیا کار کرده‌ام که از متریال‌های مختلف مانند فایبرگلاس، خز، پلی‌استر، چوب، پر، مو و... در آنها استفاده کرده‌ام. این جعبه‌ها به شدت رمزگونه و رویاگونه هستند. میکس‌مدیا به زبان من نزدیک‌تر است و در این کار دستم بسیار بازتر بود زیرا از هر متریالی می‌توانم برای انتقال حس و مفهوم استفاده کنم. در این آثار مواد مختلف را استفاده کرده و همه آنها را با هم ترکیب کرده‌ام. همچنین رنگ کلی فضا از ترکیب چندین رنگ به وجود آمده و نمی‌توان به‌طور مشخص نامی بر آن گذاشت. این مسئله به رمزآلود بودن فضا بیشتر کمک می‌کند و به راحتی مفهوم داشتن فرزند را می‌رساند. داشتن فرزند موضوعی رویاگونه و پر راز و رمز است و من حرکت مقدسی را در آن می‌بینم، زیرا این‌گونه نیست که صرفاً تصمیم بگیرید برای ارضای احساس مادری خود فرزندی داشته باشید و این کار بار فردی و اجتماعی زیادی دارند.

 او درباره توجه به انسان در آثارش گفت: همیشه در آثارم به موضوع انسان پرداختم و این مسئله برایم سوال بود که چرا توجه زیادی به روابط انسانی نمی‌شود. بسیاری از کارها و رفتارهایی که انسان‌ها حتی با یک حیوان حاضر نیستند انجام دهند را به راحتی با یکدیگر انجام می‌دهند. مجموعه اول من متمرکز بر جریان یک جنگ میان دو ایدئولوژی و دو کشور بود و جنگ به مفهوم کلی آن را به تصویر کشیدم. در نمایشگاه بعدی از یک موضوع جهانی به موضوع جنگ میان دو نفر رسیدم و راجع به روابط انسانی صحبت کردم. این که آدم‌ها در هر مقام و جایگاهی که باشند این جنگ و کشاکش در آنها وجود دارد. پس از آن باز هم نزدیک‌تر شدم و در مجموعه جدید به یک انسان و تصمیماتی که درباره یک نفر دیگر می‌گیرد رسیدم.